kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
اعتراف بزرگ نخست‌وزیر سابق فرانسه

کنترل اوضاع خاورمیانه در دستان ایران، روسیه و ترکیه است

نخست‌وزیر سابق فرانسه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای اعتراف کرد، ایران، روسیه و ترکیه بر اوضاع خاورمیانه کاملا مسلط شده‌اند و سیاست‌های خارجی غلط از سوی غربی‌ها باعث تضعیف جایگاه فرانسه در منطقه شده است.



آزادی حلب توسط نیروهای مقاومت، حزب‌الله، ایران و روسیه در ماه گذشته آن‌قدر مهم و تاثیرگذار بود که باعث شده تا پرده‌ها کنار رود و توانمندی محور مقاومت در تحولات میدانی منطقه غرب آسیا برای همه مخصوصا غربی‌ها بیش از پیش مشخص گردد. رسانه‌های متعددی همچون وال‌استریت‌ژورنال در این مدت به «ناتوانی» ائتلاف غربی- عربی به رهبری آمریکا در برابر خواست و اراده جبهه مقاومت اشاره کرده بودند.
در این مدت هم‌صدا با رسانه‌ها، سیاستمداران غربی همچون سناتورهای آمریکایی هم به قدرت نیروهای تحت امر مقاومت اذعان کردند .
اما در تازه‌ترین مورد از این اظهار نظرها ، «فرانسوا فیون»، نخست‌وزیر سابق فرانسه در مصاحبه‌ای گفته که «به طور کلی می‌توان گفت روسیه ایران و ترکیه کنترل اوضاع در خاورمیانه را برعهده گرفته و در این منطقه پیش قدم هستند.
 امروزه صدای فرانسه در سطح بین‌المللی شنیده نمی‌شود در نتیجه باید به منظور برجسته کردن وجهه و تصویر کشورمان اقداماتی انجام دهیم.» وی که با ایتارتاس مصاحبه‌ می‌کرد این را هم گفت که، دیپلماسی فرانسه با انجام اشتباهات متعدد از تماشای این روند شرمسار شده‌‌اند. سال ۲۰۱۷ زمان آن رسیده که به طور قاطعانه دیپلماسی فرانسه در جهان را تغییر دهیم به همین منظور باید برای تقویت توانایی‌های نظامی فرانسه اقداماتی انجام دهیم. من می‌خواهم نفوذ و وجهه جهانی فرانسه را برجسته سازم.»
نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که، فرانسوا فیون نخست‌وزیر سابق و نامزد حزب محافظه‌کار می‌تواند در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ، مارین لوپن رهبر جبهه ملی را شکست دهد. این انتخابات تا پنچ ماه دیگر برگزار خواهد شد. نظرسنجی موسسه «آیفوپ» نشان می‌دهد که فیون قادر به کسب 64 درصد آرا خواهد بود و لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تنها 36 درصد آرا را کسب خواهد کرد.
به نظر می‌رسد پیشتازی «فیون» و گمانه‌زنی‌ها بر پیروزی وی در انتخابات به خاطر مواضع شفاف وی است.  وی بارها در مناظرات انتخاباتی خود قول داده که از اتخاذ سیاست‌هایی که موجب ذلت فرانسه می‌شود، جلوگیری کند.