kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
خبرگزاری فرانسه: روسای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته‌اند روسیه اطلاعات مالی و شخصی به شدت شرم‌آوری از او در اختیار دارد که می‌تواند از آن برای کنترل رفتار وی استفاده کند. ترامپ در واکنش به این خبر آن را «ادعایی کذب» و «غیرقابل تایید» خوانده و رد کرده است.
کره‌جنوبی
بی‌بی‌سی: دادستان آمریکا برادر کوچکتر بان‌کی‌مون دبیر کل سابق سازمان ملل و پسر برادرش را به پرداخت رشوه به یک مقام دولتی متهم کرده است. سخنگوی بان‌کی‌مون اعلام کرده که وی از شرایط ایجاد شده برای اقوامش بی‌اطلاع است. برادر و پسر برادر بان‌کی‌مون با قرار وثیقه آزادند.
مصر
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین: منابع فلسطینی می‌گویند مصر درصدد اتخاذ تصمیماتی برای کاهش محاصره نوار غزه است و قصد بازگشایی مکرر گذرگاه زمینی رفح و ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در این مرز را دارد. به گفته این منابع کاهش محاصره نوار غزه جزئی خواهد بود و برای انجام اقدامات بیشتر باید توافقاتی با طرف‌های ذی‌ربط صورت بگیرد.
لبنان
ایسنا: یک منبع رسمی لبنانی اعلام کرده، عربستان و لبنان بر انجام مذاکرات درباره از سرگرفتن ارائه بسته کمک‌های نظامی به ارتش لبنان به ارزش سه میلیارد دلار که در فوریه (بهمن ماه سال گذشته) لغو شده بود توافق کرده‌اند. رئیس‌جمهور لبنان در این هفته سفری دو روزه به عربستان داشته و هدف از سفر خود را از میان بردن تنش‌های موجود در روابط دو کشور اعلام کرده است.
مغرب
المیادین: در ادامه عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، یک هیئت مغربی وارد سرزمین‌های اشغالی شد. این هیئت مغربی شامل روزنامه‌نگاران، پزشکان و فعالان حقوق بشری هستند و هدف از سفر این هیئت تقویت روابط دوجانبه عنوان شده است. جنبش حماس به شدت با سفر این هیئت مغربی مخالفت کرده است.
ترکیه
تسنیم: در پی تشدید اعتراض احزاب، گروه‌های سیاسی و مردم نسبت به تغییر مفادی از قانون اساسی و برگزاری تظاهرات و تجمعات مردمی در مقابل مجلس که با واکنش شدید نیروهای امنیتی مواجه شد، استانداری آنکارا در اطلاعیه‌ای برگزاری هرگونه اجتماع در این کشور را به مدت یک ماه ممنوع کرد.
فلسطین
الیوم السابع: شهروندان فلسطینی در اعتراض به ادامه تخریب خانه‌های فلسطینیان از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی از روز گذشته اعتصاب تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. این اعتصاب شامل همه جنبه‌های زندگی از جمله ارگان آموزش و پرورش و مدارس است و اعتصاب‌کنندگان اعلام کرده‌اند که تا تحقق خواسته‌هایشان همچنان به اعتصاب ادامه خواهند داد.