kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
به دنبال اختلال در سایت رفاهی اتفاق افتاد

سرگردانی مردم در نخستین روز ثبت‌نام یارانه

سایت رفاهی در نخستین روز ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی با اختلال مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، از ساعات اولیه بامداد دیروز که طرح ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی آغاز شد سایت رفاهی یا کند کار می‌کرد یا در برخی مراحل ثبت‌نام ناگهان پیغام می‌داد که «لطفا» چند لحظه بعد مراجعه فرمایید.»
این اختلال و مشکل ترافیکی در سامانه ثبت‌نام در حالی در نخستین روز اجرای طرح فوق رخ داد که پیش از آن مسئولان ذیربط بارها وعده ثبت‌نام آسان و بدون مشکل را به مردم می‌دادند.
حتی اکبر ایزدی رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگویی مدعی شد که پهنای باند سایت رفاهی به گونه‌ای طراحی شده که اگر 75 میلیون ایرانی در یک روز به آن مراجعه کنند مشکلی پیش نمی‌آید. این در حالی است که در اولین روز ثبت‌نام که فقط حدود 2/1 میلیون نفر  می‌توانستند برای ثبت‌نام مراجعه کنند سایت مذکور با اختلال شدیدی مواجه شد.
صف‌های طولانی
 در مراکز ثبت‌نام
از سوی دیگر خبرگزاری فارس دیروز از تشکیل صف‌های طولانی در مراکز ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی خبر داد.
بنابراین گزارش: در برابر مراکز پیشخوان دولت، پلیس+10 و حتی کافی‌نت‌ها که کار ثبت‌نام از متقاضیان را انجام می‌دهند صف‌های طولانی تشکیل شده است.
همچنین هزینه 3500 تومانی که از سوی وزارت ارتباطات برای ثبت‌نام متقاضیان در مراکز تعیین شده، پیش‌بینی شده بود در کافی‌نت‌ها و برخی مراکز آزاد رعایت نشده و بازار سیاهی در این زمینه ایجاد شده است و بر اساس مدت زمان ثبت‌نام حداقل از 5 هزار تومان به بالا هزینه از متقاضیان دریافت می‌شود.
در برخی موارد نیز برخی مغازه‌های سطح شهر با فراهم کردن یک رایانه و اینترنت از مردم و متقاضی ثبت‌نام می‌کنند در حالی که اطلاعات اشخاص به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و امکان هر گونه سوءاستفاده در این زمینه نیز می‌تواند وجود داشته باشد.
در این راستا یکی از متقاضیان که در صف ثبت‌نام قرار دارد بیان می‌کند در حال حاضر نظارتی روی این موضوع وجود ندارد و به غیر از مراکز معرفی شده که طبق تعرفه مصوب می‌گیرند و اکنون نیز بسیار شلوغ و پرترافیک است کافی‌نت‌ها نیز هرچقدر که می‌توانند برای ثبت‌نام از مردم دریافت می‌کنند.
متقاضی دیگری با بیان اینکه چندین بار تاکنون وارد سایت شده و تا فرم دوم موفق به ثبت اطلاعات شده است می‌گوید: وقتی که فرم سوم را پر می‌کنم برای ثبت اطلاعات سایت با اختلال روبرو شده و هیچ پیغامی نمی‌دهد.
فرد دیگری که خود را سرپرست خانوار معرفی می‌کند، در این باره معتقد است از صبح تاکنون برای ثبت‌نام به سایت رفاهی مراجعه کرده‌ام اما سایت باز نشده و امکان ثبت‌نام فراهم نیست.
وی عنوان می‌کند در برخی مواقع صفحه اول فرم باز شده و در صفحه دوم با مشکل اختلال روبرو است و دیگر نمی‌تواند ثبت‌نام را ادامه دهد.
این اختلالات در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای گذشته کارشناسان و رسانه‌ها به کرات نسبت به این موضوع هشدار داده بودند ولی مسئولان سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات و اطلاعات عنوان کرده‌اند که هیچ مشکل و نگرانی از بابت ثبت‌نام متقاضیان وجود ندارد.
اظهارات
 رئیس سازمان هدفمندی
اکبر ایزدی رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در گفت‌وگو با فارس در مورد تعداد خانوارهای یارانه‌بگیر گفت: در اسفند 92 به حساب 23 میلیون سرپرست خانوار یارانه نقدی واریز شده که حدود 77 میلیون ایرانی یارانه‌بگیر هستند و میانگین اندازه خانوار بر این اساس 3/3 نفر خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند، برای یارانه مرحله دوم ثبت‌نام کنند، گفت: تمام IPهای خارج کشور بسته شده و هیچ کسی از خارج کشور نمی‌تواند وارد سایت رفاهی شود و تنها سرپرستان خانواری که در اسفند 92 به حساب آنها یارانه واریز شده، می‌توانند برای تقاضای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند و هرکس بخواهد انصراف دهد لازم نیست، ثبت‌نام به عمل آورد.
رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند مانند روستاییان و عشایر افزود: 6 درگاه اینترنتی برای هموطنانی که دسترسی به اینترنت ندارند، در نظر گرفته شده و از طریق کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، پست جمهوری اسلامی، دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک در شهرها و دفاتر ICT روستایی، پست بانک و دفاتر پلیس+10 در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: در کمیته امداد امام‌خمینی و بهزیستی ثبت‌نام مجانی است و علاوه بر مددجویان تحت پوشش اگر سایر شهروندان هم مراجعه کنند نسبت به ثبت‌نام آنها اقدام می‌شود.
ایزدی افزود: در برخی از استان‌ها روستاهایی وجود دارد مانند کهکیلویه و بویراحمد که تا 6 ماه بعد از عید هم برف وجود دارد.
ایزدی تصریح کرد: 20 هزار روستا در کشور شناسایی شده‌اند که به اینترنت دسترسی ندارند و برای آنها گروه‌های سیار برای ثبت‌نام دریافت یارانه اعلام می‌شود و اطلاعات سرپرستان خانوار از مردم دریافت و سپس از طریق 6 درگاه پیش‌بینی شده برای آنها ثبت‌نام می‌شود.
وی تاکید کرد: روستائیان و عشایر هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند و ثبت‌نام از آنها از طریق گروه‌های سیار و دفاتر روستایی پست‌بانک انجام می‌شود.
رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد اینکه مردم می‌گویند اگر درآمد مسکن خود را اعلام کنند از یارانه حذف می‌شوند، گفت: به هیچ‌وجه این‌گونه نیست و دولت با اعتماد کامل به مردم این کار را شروع کرده و مردم هم به دولت اعتماد دارند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پایگاه اطلاعاتی قوی دارند که 24 پایگاه کلی و با تعداد زیرشاخه که در مجموع 43 پایگاه اطلاعاتی برای بررسی اظهارات درآمدی افراد در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه 6 مرجع تقلید از مردم درخواست کرده‌اند، آنهایی که تمکن دارند از دریافت یارانه انصراف دهند گفت: مراجع تقلید که از دولت بودجه نمی‌گیرند و آنها برای دنیای دیگران آخرت خود را نمی‌فروشند و تا امری برای آنها محرز نشود، اظهارنظر نمی‌کنند، اما در مورد انصراف از یارانه‌ها، 6 مرجع معظم تقلید از مردم متمکن خواسته‌اند، برای خیرخواهی و کمک به نیازمندان از ثبت‌نام برای دریافت یارانه خودداری کنند.
افزایش ساعت‌کار
دفاتر پیشخوان
رئیس کانون کشوری دفاتر پیش‌خوان خدمات دولت از فعالیت سه شیفت دفاتر پیشخوان خدمات دولت طی روزهای ثبت‌نام هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.
علی فلاح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از تشکیل کمیته اجرایی هدفمندی یارانه‌ها قرار بر آن شد که شش مجموعه به عنوان مرجع در زمینه ثبت‌نام و پیگیری ثبت‌نام‌ها فعالیت داشته باشند و به مردم خدماتی ارائه کنند که از میان این مجموعه‌ها می‌توان به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، پلیس+10، پست و پست بانک اشاره کرد.
وی با بیان این‌که این مراکز مسئولیت ثبت‌نام مردم برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را برعهده دارند، اظهار کرد: لازم است افراد فرم پیش‌ثبت‌نام خود را تکمیل کنند و سرپرستان خانوار اطلاعات لازم را در این فرم به ثبت رسانده و فرم اولیه را همراه با اثر انگشت و امضاء در اختیار دفاتر قرار دهند تا در ادامه مسیر آنها پاسخ‌گوی ثبت‌نام اولیه افراد باشند.
فلاح با اشاره به این که پس از ثبت‌نام اولیه افراد می‌توانند برای پیگیری درخواست خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند، توضیح داد: اگر پس از ثبت‌نام افراد نیاز به اصلاح اطلاعات خود داشتند می‌توانند به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنند تا اطلاعات خود را تصحیح کنند.
رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت هزینه مربوط به تصحیح اطلاعات و با ثبت‌نام در دفاتر پیشخوان دولت را 3500 تومان اعلام کرد و یادآور شد: این رقم از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است.
وی در عین حال عنوان کرد: مردم می‌توانند برای ثبت‌نام اولیه نیز به این دفاتر مراجعه کرده و با رسید دریافتی در مراحل بعدی وضعیت ثبت‌نام خود را پیگیری کنند.
فلاح هم‌چنین عنوان کرد: به منظور رفاه حال بیشتر مردم طی دوره 10 روزه ثبت‌نام فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دفاتر پیشخوان به صورت سه شیفت در خدمت مردم خواهند بود و در روزهای تعطیل نیز فعالیت خواهند کرد.
این عضو اجرایی ستاد هدفمندی یارانه‌ها ساعت دفاتر پیشخوان را از ساعت 8/5 تا 20 دانست که در صورت نیاز قابل تمدید خواهد بود
وی همچنین گفت: در روزهای تعطیل نیز این دفاتر از 8 تا 17 پاسخ‌گوی مردم خواهند بود.