kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
گزارش خبری

بازتاب گسترده فوت و تشییع آیت‌الله هاشمی در رسانه‌های خارجی

مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان و گروه‌ها و جنبش‌های اسلامی با صدور بیانیه و پیام درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر، دولت و ملت ایران تسلیت گفتند و مراسم تشییع پیکر رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که دیروز در تهران برگزار شد، در رسانه‌های خارجی بازتاب داده شد.


«سید حسن‌ نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و‌ اعلام کرد: وی در طول مدت 34 سال، حامی مقاومت در لبنان بود.
بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، وی در ابتدای پیام خود به نمایندگی از حزب‌الله، تمامی اعضای مقاومت و خانواده‌های شهدا و جانبازان، درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.
ایمان به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها
نصرالله تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها ایمان داشت و آرمان فلسطین در بطن تمام روزهای طولانی‌مدت مبارزه‌اش در برابر حکومت شاه مستبد پهلوی و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشت.
شیخ «علی یاسین» رئیس‌ جمعیت علمای صور لبنان و آیت‌الله «عفیف نابلسی» رئیس ‌هیئت علمای جبل‌عامل لبنان و امام جمعه صیدا نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفتند.
شورای سیاسی انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. همچنین عبدالملک الحوثی رهبر انصار‌الله یمن با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. رهبر انصارالله گفت: شیخ رفسنجانی به تلاش برای نزدیک کردن فرزندان امت اسلامی و دور کردن آنها از تلاش‌های فتنه‌انگیزی و هرج و مرج معروف شده بود.
پیام تسلیت سران و مقامات کشورهای جهان
«بشار اسد» رئیس‎جمهور سوریه با ارسال دو پیام جداگانه برای رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ایران، درگذشت آیت‎الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. رئیس‌جمهور سوریه در پیام تسلیت خود همچنین تاکید کرد که دولت و ملت سوریه این ضایعه بزرگ را به دولت و ملت ایران تسلیت می‎گویند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و وزارت خارجه چین با ارسال پیامی درگذشت رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند.
دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.
در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، «فؤاد معصوم»، رئیس‌جمهور و «عمار حکیم»، رئیس ‌ائتلاف «التحالف الوطنی» عراق، نوری المالکی نخست وزیر سابق این کشور و «مسعود بارزانی»، «جلال طالبانی» و «کوسرت رسول» از رهبران کردستان عراق در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
«سید فاضل سانچارکی» مشاور فرهنگی رئیس ‌اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان طی تماسی تلفنی با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس اظهار داشت: «عبدالله‌عبدالله» رئیس ‌اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان در راس هیئتی به منظور شرکت در  مراسم ترحیم آیت‌الله «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران برای عرض تسلیت به مقامات ایرانی وارد تهران می‌شود.
رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا، باقر عزت بگوویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و «حسین افندی کاوازوویچ» رئیس‌العلما و رئیس ‌جامعه اسلامی این کشور، «دیمیتریس سیلیوریس» رئیس ‌پارلمان قبرس، محمد ولد عبدالعزیز رئیس‌جمهور موریتانی، «عبدالله گل» رئیس‌جمهور سابق ترکیه و وزارت خارجه آمریکا نیز در پیام‌هایی جداگانه این ضایعه را تسلیت گفتند.
خلیفه بن‌زاید آل نهیان رئیس‌ دولت امارات عربی متحده، محمد‌ بن‌ راشد آل‌ مکتوم معاون رئیس ‌دولت امارات و حاکم دوبی و نیز محمد‌ بن‌ زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور، «ملک عبدالله» پادشاه اردن، «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهور الجزایر، سلطان «قابوس بن سعید» پادشاه عمان و «شیخ خالد بن حمد الخلیفه» وزیر خارجه بحرین نیز در پیام‌هایی جداگانه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین و همچنین جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌‌هایی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند. مسئول روابط بین‌الملل جنبش حماس در گفتگو با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین تاکید کرد که فلسطین نیز یک بزرگ‌مرد حامی پایداری و مقاومت ملت خود را از دست داد؛ ایشان نقشی پررنگ در حمایت از مقاومت فرزندان فلسطین داشت.
بازگشایی دفاتر یادبود و برگزاری مراسم در دیگر کشورها
دفاتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعدادی از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگر‌ی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گشایش یافت و مراسم ترحیم آن مرحوم دیروز (سه‌شنبه) در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد.
دفتر یادبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در محل سفارت ایران در نروژ گشایش یافت و قرار است مراسم ترحیمی امروز (چهارشنبه) به همین منظور در اسلو برگزار شود. همچنین مراسم گرامیداشت یاد و خاطره ایشان در بوسنی و هرزگوین نیز برگزار می‌شود.
رئیس‌ پارلمان و رئیس‌جمهور موقت قبرس با حضور در سفارت ایران در نیکوزیا ضمن عرض تسلیت به حضور تعیین‌کننده‌ رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه‌ای بزرگ خواند.
دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره اعلام کرد روز سه‌شنبه (دیروز) همزمان با مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مراسمی برای بزرگداشت ایشان در قاهره برگزار شد. دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از ساعت 10 صبح الی 16 میزبان حضور شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی عربی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی خواهد بود.
بازتاب تشییع جنازه هاشمی در رسانه‌های جهان
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به جمعیت زیادی که برای وداع با هاشمی رفسنجانی آمده بودند، نوشت مقامات ارشد دولتی و روحانیون در این مراسم حاضر شدند. رهبر معظم ایران [آیت‌الله] خامنه‌ای نیز بر تابوت او نماز خواندند.
خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع پیکر رئیس‌ فقید مجمع تشخیص مصلحت شرکت کردند، نوشت تلویزیون دولتی ایران نیز به پوشش مستقیم آن پرداخت... پرچم‌های سیاه در سراسر تهران برافراشته شده و پوسترها و بنرهایی از هاشمی رفسنجانی در جای جای این شهر نصب شده‌اند.
به گزارش فارس، خبرگزاری«رویترز» نیز ضمن توجه به جمعیتی که برای شرکت در اقامه نماز میّت بر پیکر هاشمی رفسنجانی حاضر شده بودند، نوشت آنها برای نشان دادن وحدت جامعه ایران در تکریم هاشمی آمدند.
رویترز به پیام رهبری به مناسبت درگذشت رفسنجانی نیز اشاره کرده و نوشت: «او در این پیام تاکید کرد اختلاف نظرهای سیاسی نمی‌تواند دوستی 60 ساله آنها را از هم بگسلد.»
این خبرگزاری انگلیسی به نقل از برخی حاضران در بین جمعیت نوشت که این مراسم نشانه اتحاد و همبستگی میان ایرانیان بود و طیف‌های سیاسی مخالف و موافق هاشمی رفسنجانی در کنار یکدیگر این مراسم را برگزار کردند.
این رسانه در ادامه افزوده است: «شبکه‌های تلویزیونی ایران این مراسم را به صورت زنده از ساعات اولیه صبح پوشش داده و فوران عظیم احترام عمومی به رئیس‌جمهور سابق را برجسته کردند. در میان شرکت‌کنندگان، فرماندهان سپاه پاسداران از جمله قاسم سلیمانی، همچنین مولوی عبدالحمید مفتی اهل‌سنت بلوچ، نوه‌های [آیت‌الله] خمینی و حتی برخی از ستارگان سینما حضور داشتند؛ موضوعی که حاکی از احترام چهره‌های مخالف به رفسنجانی است.»
بنگاه خبرپراکنی دولتی انگلیس«بی‌بی‌سی» با اشاره به اقامه نماز توسط آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران بر پیکر هاشمی رفسنجانی، نوشت: «او یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها بعد از انقلاب سال 57 بود که بعدها از اصلاح‌طلبان حمایت کرد... او تلاش کرد به غرب نزدیک شده و اصلاحات اقتصادی انجام دهد.»
بی‌بی‌سی اذعان کرد که تلویزیون دولتی ایران تصاویری از حضور گسترده مردم در خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه پخش می‌کند. رفسنجانی از حامیان اصلی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کنونی ایران بود. این رسانه انگلیسی، مراسم تشییع وی را بزرگ‌ترین در نوع خود بعد از ارتحال امام خمینی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، توصیف کرد.
بخش انگلیسی شبکه خبری «الجزیره» به حضور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اسلامی در مراسم تشییع هاشمی توجه کرده و نیز نوشت سران احزاب سیاسی رقیب در ایران نیز در آن حاضر شدند.
شبکه «فرانس24» از هاشمی رفسنجانی با عنوان «یک وزنه سنگین سیاسی» نام برد که «پدر معنوی» اردوگاه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بوده و نوشت: پیامی که کاخ سفید برای درگذشت او نیز فرستاد، از زمان انقلاب 57 بی‌سابقه بود.
رسانه‌های مختلف دیگری از جمله شبکه‌های خبری «فاکس نیوز»، «سی‌ان‌ان» و پایگاه خبری «یو اِس ای تودی» نیز به بازنشر گزارش دیگر خبرگزاری‌ها در این باره پرداختند.