kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱

کوتاه اقتصادی




* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات مالک اشتر از تاریخ 22 دی ماه آغازمی شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات مالک اشتر با پیش شماره‌های 6615، 6617، 6619، 6635 الی 6638، 6667، 6683 الی 6689 در محدوده خیابانهای آزادی، کمیل، کمالی و یادگار حضرت امام خمینی(ره) به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* براساس توافقات انجام شده قرار است عرضه سنگ آهن داخلی در دهه فجر در بورس کالای ایران آغاز شود. مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام خبر فوق به سناریوهای مختلف تعیین قیمت پایه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و ادامه داد: در سناریوی اول که تعیین قیمت پایه از نگاه تولید‌کننده سنگ آهن بوده، نرخ تعادلی از نگاه تولید‌کننده برابر است با نرخ صادرات منهای هزینه‌های حمل و صدور؛ این در حالی است که در سناریوی دوم که تعیین قیمت پایه از نگاه متقاضی سنگ‌آهن است، نرخ تعادلی از نگاه متقاضی با نرخ واردات به اضافه هزینه‌های واردات و هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌ها برابر است.سلطانی‌نژاد سپس به تشریح معاملات سنگ آهن در بورس‌های کالایی دنیا پرداخت و گفت: سنگ آهن در سه بورس شیکاگو، دالیان و سنگاپور به صورت نقدی و مشتقه معامله می‌شود که حجم معاملات قراردادهای آتی و اختیار سنگ آهن سنگاپور در سال 2015، بالغ بر 7.33 میلیون قرارداد و حجم معاملات بورس دالیان در سال 2015 حدود 260 هزارقرارداد و در سال 2016 بالغ بر 342میلیون قرارداد بوده است؛ همچنین حجم معاملات قراردادهای آتی سنگ آهن شیکاگو 2015 در سال 2016 میلادی به 202 هزار قرارداد و حجم معاملات اختیار آن به 72 هزار قرارداد رسیده است. وی افزود: بررسی حجم قراردادهای سنگ آهن در بورس‌های مذکور به وضوح نشان می‌دهد که همزمان با تلاطمات قیمتی سنگ آهن در بازارهای جهانی، بازار قراردادهای مشتقه سنگ آهن در بورس‌های دنیا رونق می‌گیرد که براساس آمارها، سنگ آهن بعد از میلگرد در رتبه دوم معاملات بورس‌های کالایی در قراردادهای مشتقه قرار دارد.
* معاون وزیر جهاد کشاورزی از صرفه‌جویی ۱۸ میلیارد مترمکعبی آب طی سه سال اخیر از طریق افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی خبر داد و اعلام کرد براساس برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی کنیم که در این رابطه همه دستگاه‌های متولی مانند وزارت نیرو باید کمک کنند. علیمراد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سهم واقعی بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور حدود ۶۰ درصد است و به نظر می‌رسد ابزار اندازه‌گیری آب، کنتور حجمی برای بخش کشاورزی و آب در شبکه‌های فرعی به بخش کشاورزی باید از سوی وزارت نیرو انجام شود تا میزان دقیق آب مصرفی در بخش کشاورزی مشخص شود. وی افزود: طی سال‌های گذشته راندمان آب و بهره‌وری آبیاری از ۳۴ به ۴۳ درصد رسیده است که به ازای هر درصد افزایش دو میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و برای برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد.
* قیمت جهانی طلا افزایش یافت. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، قیمت هر اونس طلا دیروز ابتدا به رقم 1187 دلار و 61 سنت رسید که بالاترین رقم از 5 دسامبر تاکنون بود، اما بعدا اندکی تعدیل شد و با نیم درصد افزایش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 1187 دلار و یک سنت رسید. دانیل هاینس، تحلیلگر موسسه« ‌ای ان زد»در این باره گفت: «اظهارنظرها در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که بر ارزش پوند تاثیر گذشته، موجب افزایش خرید طلا به قصد سرمایه‌گذاری امن شده است.» پس از اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در خصوص خروج کشورش از اتحادیه اروپا، ارزش پوند دیروز کاهش یافت. اظهارات ترزامی‌گمانه‌زنی‌ها در این باره را افزایش داد که روابط تجاری خود با اتحادیه اروپا را پس از خروج بر هم خواهد زد. هاینس افزود، دیگر عامل افزایش قیمت طلا، تقویت تقاضای فیزیکی در چین در آستانه سال نوی چینی در اواخر ماه جاری بوده است. وی افزود، چشم انداز دراز مدت قیمت طلا احتمالا کاهشی است. هاینس افزود: «چشم‌انداز نرخ بهره در آمریکا عامل اصلی حرکت قیمت طلا در سال 2017 خواهد بود. قیمت طلا به شدت نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا حساس است، زیرا افزایش نرخ بهره موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و افزایش ارزش دلار می‌شود که هر دو از عوامل کاهش قیمت فلز زرد هستند.