kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

10 هزار تن کیوی یخ‌زده شمال خریداری می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از خریداری 10 هزار تن کیوی یخ‌زده شمال خبر داد.



دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به یخ‌زدگی‌های اخیر در شمال کشور که سبب آسیب به محصول کیوی هم شده اظهار داشت: از آنجایی که کیوی قیمت تضمینی نداشت، دولت 20 میلیارد تومان برای خرید توافقی کیوی مصوب کرد تا کیوی یخ‌زده را کیلویی 600 تومان از باغداران مازندرانی خریداری کنیم.
وی با اشاره به اینکه قبل از این کار با کارخانه‌های فرآوری و تولید آبمیوه رایزنی‌هایی انجام دادیم، خاطر نشان کرد: تا به حال کیوی در کشور فرآوری نشده بود که با چند کارخانه از جمله کارخانه‌ای در استان خراسان‌رضوی، یک کارخانه در ارومیه، یک کارخانه در شاهرود و مازندران قرار شد، تا کیوی‌ها را تبدیل به پوره و کنسانتره کنند.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران برای نخستین‌بار آب کیوی در بسته‌بندی روانه بازار خواهد شد و در این طرح 10 هزار تن کیوی توسط سازمان تعاون و روستایی خریداری و جمع‌آوری شد.
حیدرپور همچنین در مورد وضعیت مرکبات باغات شمال پس از سرمازدگی هم گفت: برخی به دنبال آسیب زدن به بازار مرکبات بودند که از ابتدای دی‌ماه وارد عمل شدیم و 18 مرکز خرید در استان مازندران ایجاد کرده‌ایم که پرتقال‌ها را در قالب درجه یک کیلویی 820 تومان، درجه دو 720 تومان و پرتقال درجه سه را کیلویی 550 تومان از باغداران خریداری می‌کنند.
وی همچنین از اختصاص 200 میلیارد تومان تسهیلات از سوی دولت برای باغداران خبر داد و گفت: قرار شده تا بانک کشاورزی تسهیلاتی با سود 10 درصد را در اختیار باغداران مرکبات قرار دهد و ما به التفاوت آن تا سود 18 درصد را سازمان برنامه و بودجه به بانک کشاورزی بپردازد.
به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران همچنین سررسید وام‌های سال 95 باغداران مرکبات یک سال به تعویق می‌افتد.
حیدرپور در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صادرات مرکبات هم گفت: با تمام مشکلات به وجود آمده سه کانتینر پرتقال هفته گذشته به روسیه ارسال شد.
خبرنگار پرسید برخی نگران تلخی پرتقال‌های پس از سرما هستند و با چه اطمینانی صادر شده گفت: بخشی از محصول پرتقال قبل از سرمازدگی برداشت شده بود، مضاف بر آنکه پرتقال‌ها قبل از بسته‌بندی برای ارسال تست می‌شوند و مراحل کنترل کیفی را طی می‌کنند.
پس از سرمازدگی آذرماه در باغات مرکبات 30 درصد پرتقال درختان دچار یخ‌زدگی، 30 درصد آسیب‌دیدگی و 40 درصد بدون هیچ‌گونه مشکلی سالم باقی مانده است.