kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

یک ریال از بودجه 95 به آبرسانی روستایی نرسید!

معاون برنامه ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پس از گذشت 10 ماه از سال جاری، هنوز اعتباری برای طرح‌های آبرسانی روستایی تخصیص نیافته است.


علی‌اصغر قانع در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به اینکه در سال‌های 93 و 94 تخصیص نیافتن کامل اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سالانه از مهم‌ترین چالش‌های طرح‌های آبرسانی روستایی بوده است،گفت: در سال جاری نیز علاوه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبلغ 3 هزار و 300 میلیارد ریال از منابع عمومی در قانون بودجه سال 95 پیش‌بینی شده است که تاکنون پس از گذشت 10 ماه از سال جاری، هنوز اعتباری تخصیص نیافته است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: اجرای طرح آبرسانی روستایی در قالب 924 مجتمع آبرسانی و یک هزار پروژه آبرسانی تک روستایی دارای اولویت، بسیار اثربخش بوده و می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات آب روستایی کشور را برطرف کند.
قانع تأکید کرد: با اجرا و تکمیل پروژه‌های مذکور که به حدود 62‌هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، مشکل پایداری تأمین آب شرب 16هزار روستا با حدود هفت میلیون نفر برطرف خواهد شد.
وی گفت: تعهد کرده‌ایم تا پایان امسال آبرسانی و تامین آب شرب پایدار برای 3 هزار روستا را عملیاتی کنیم، پس مطابق برنامه زمان‌بندی افتتاح پروژه‌های آبرسانی بهره‌مند از اعتبارات صندوق توسعه ملی، حداکثر تا پایان سال مالی 95 تعداد 3 هزار و چهار روستا با دو میلیون و 468 هزار نفر جمعیت تحت پوشش، از آب شرب بهره‌مند خواهند شد و از این تعداد تا زمان حاضر به یک هزار و 544 روستا با 833 هزار نفر جمعیت آب‌رسانی شده است. قانع ادامه داد: مبلغ 500 میلیون دلار در قالب بند "ح” تبصره (5) قانون بودجه سال 1394 از منابع حاصل از صندوق توسعه ملی، برای آبرسانی به روستاها، مصوب شد که معادل ریالی 14 هزار و 961 میلیارد ریال به طرح تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار روستایی اختصاص یافت.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: این رقم طی یک مرحله به‌حساب وزارت نیرو، نزد بانک کشاورزی واریز شده است.
وی با بیان این مطلب که طی دو مرحله، اسناد خزانه اسلامی به ارزش یک هزار میلیون ریال به طرح مذ کور اختصاص یافته است، افزود: تاکنون 500 میلیون ریال از این مبلغ، به پیمانکاران، مشاوران و تولیدکنندگان پرداخت شده و 500 میلیون ریال دیگر درحال ارسال به فرابورس است.
قانع با اشاره به اینکه از مجموع اعتبارات اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی تا زمان حاضر، طی چهار مرحله به مبلغ 11 هزار و 37 میلیارد و 528 میلیون ریال در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی قرار گرفته است، گفت: این مبلغ تا سقف 80 در صد در پروژه‌های طرح مذکور هزینه شده است.
وی افزود: با توجه به جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی تا پایان سال مالی 95، شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم از 72 درصد در پایان سال 1394 به 80 درصد در پایان سال 95 خواهد رسید و به عبارتی رشد شاخص بهره‌مندی طی یک سال به میزان 8 درصد پیش‌بینی شده است.