kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
با موافقت نمایندگان

دولت مکلف به ایجاد سامانه پدافند سایبر در سطح ملی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، دولت را مکلف به ایجاد سامانه پدافند سایبر در سطح ملی و ارتقاء قدرت رصد با هدف مصون‌سازی و یا بی‌اثرسازی تهدیدات کردند.


نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح دوشنبه پارلمان در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده 125 موافقت کردند.
طبق ماده 125 ، دولت مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل اقدامات ذیل را به عمل آورد:
الف- ایجاد سامانه پدافند سایبر در سطح ملی و ارتقاء قدرت رصد، پایش، تشخیص و هشداردهی، مصون سازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع احتمالی تهدید با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاههای استانی و نیروهای مسلح با هدف مصون‌سازی و یا بی‌اثرسازی این‌گونه تهدیدات بر سرمایه‌های ملی
ب- افزایش سطح آموزش سایبری مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختل نمودن سیستم‌های نرم افزاری دستگاه ذیربط و توسعه آمادگی‌ها.
سایر مصوبات نمایندگان
نمایندگان در لایحه برنامه ششم توسعه دولت را موظف کردند که در طول سنوات اجرای برنامه ششم حداقل 2/9 درصد از منابع عمومی را برای اجرای تکالیف و برنامه‌های قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته در بودجه‌های سنواتی تأمین کند.
نمایندگان همچنین قوه قضائیه را مکلف کردند تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه ششم توسعه سامانه الکترونیک پاسخگویی فوری و برخط به استعلامات مورد نیاز مراجع قضایی ذیصلاح در خصوص اموال اشخاص محکوم‌علیه را راه‌اندازی کند.
مجلسی‌ها از سوی دیگر در برنامه ششم توسعه قوه قضائیه را موظف کردند تا پایان سال دوم اجرای برنامه ششم «سند امنیت قضایی» را تهیه و به تصویب رئیس‌قوه قضائیه برساند.
بهارستان نشین‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه مقرر کردند که دیوان محاسبات بر درآمد و هزینه‌های شهرداری‌ها، مناطق آزاد و ویژه و تأمین اجتماعی نظارت کند.
خبر دیگر این که نمایندگان مجلس در لایحه برنامه ششم توسعه مصوب کردند که سیاست‌های کلی برنامه و سایر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب لازم‌الاجراست.
متوسط نرخ بیکاری در برنامه ششم
نمایندگان مجلس متوسط نرخ بیکاری در برنامه ششم را 10/2 درصد و متوسط رشد سالانه واردات کل 16/9 درصد تعیین و تصویب کردند.
مجلسی‌ها همچنین مصوب کردند که سالانه حداقل 10 درصد بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در طول اجرای برنامه ششم تسویه شود.
براساس مصوبه مجلس در چارچوب برنامه ششم توسعه کل کشور برای رسیدن به قدرت نظامی در تراز منطقه‌ای ، دست‌کم 5 درصد منابع بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اختصاص می‌یابد.
نمایندگان در ادامه دولت را مکلف به کاهش ۳۱ درصدی حوادث رانندگی به نسبت تعداد ۱۰ هزار خودرو تا پایان برنامه ششم کردند.
خبر دیگر این که مجلسی‌ها ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را مکلف به تهیه طرح جامع دربرگیرنده توسعه قدرت نرم دفاعی و رایانیکی و مقابله با جنگ نرم کردند.
نمایندگان همچنین در برنامه ششم توسعه مصوب کردند که کمک‌هزینه مسکن کارکنان نیروهای مسلح ساکن در خانه‌های سازمانی به خزانه داری واریز شود.
بهارستان نشین‌ها در برنامه ششم توسعه ، دولت را مکلف به استقرار زیرساخت‌های نظامی ، فرهنگی و رفاهی نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران کردند.
خبر دیگر این که نمایندگان در لایحه برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کردند نسبت به جبران عقب ماندگی مناطق عملیاتی دفاع مقدس اقدام کند.
گفتنی است 220 نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای اعلام کردند که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با ایفای مسئولیت‌های حساس در سایه تدبیر و عقلانیت پس از انقلاب اسلامی قوام‌بخش نظام بود.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز در صحن علنی گفت : نام هاشمی رفسنجانی همیشه با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست و وی از آغازین روزهای مبارزه جزو پیشروان مجاهدت ملی علیه رژیم ستمشاهی بود.