kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹

افزایش نرخ ارز حاصل سوء تدبیر و بی‌تفاوتی است

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر دولت تدبیر درستی برای بازار ارز نداشته باشد، ممکن است قیمت دلار تا 5 هزار تومان هم افزایش یابد.



محمدقلی یوسفی اقتصاددان به نشریه مثلث گفت: متاسفانه سیاست‌های غلط دولت، فشارهایی بر بخش داخلی و مولد کشور وارد کرده است. به طوری که صنایع مولد کشور به قهقرا می‌رود.
به عبارت دیگر سیاست‌های غلط اقتصادی در کشور دامنگیر صنایع مولد شده است. واردات جایگزین تولیدات شده و دولت به جای حمایت از حوزه‌های صنعت و کشاورزی از واردکنندگان حمایت می‌کند و از آنجایی که هدف دولت کاهش قیمت‌ها در کشور بوده و تولیدات در بخش‌های کشاورزی زمانبر است، بر همین اساس دولت تمرکزش بر این است که واردات را در حوزه‌های مختلف گسترش دهد. تاکید دولتمردان بر این بوده که تورم را در کشور کاهش دهند.
اما رویکرد کنونی دولت فشارهایی را بر ارز آورده و باعث افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر شده است. اگرچه دولت پس از نوسانات ارزی وارد میدان شده و جلوی بالا رفتن روز به روز آن را تا حدودی گرفته است، اما این روند موقتی خواهد بود و روند صعودی قیمت ارز ادامه خواهد داشت.
یوسفی خاطرنشان کرد: دولت در طول 4 سال گذشته هیچ دستاوردی نداشته است. من فکر می‌کنم دلار به 5 هزار تومان نیز در چند ماه آینده برسد. آقای روحانی در حوزه اقتصادی بسیار ناامید عمل کرده است. یکی از دلایل بروز شرایط نابسامان اقتصادی کنونی این است که مسئولان اقتصادی ریشه مشکلات را به درستی درک نکرده‌اند. یکی از اقدامات اشتباه آنها دستکاری در سیاست‌های پولی بود که به طور مثال نرخ سود بانکی را افزایش دادند و به جای اینکه توجه خود را به صنعت و بخش کشاورزی معطوف کننده، بر واردات، افزایش تقاضا و تزریق پول، به اقتصاد داخلی متمرکز شدند.
همچنین آلبرت بغوزیان دیگر کارشناس اقتصادی معتقد است: مهم‌ترین محوری که مردم برای سنجش و رای دادن به نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری مد نظر قرار خواهند داد و به صورت مستقیم در ارتباط با آن هستند مباحث اقتصادی است. در این راستا نوسانات ارز می‌تواند یکی از متغیرهای مهم در زمان انتخابات تلقی شود. به گونه‌ای که فراز و فرودهای ارزی، قبل و حتی حین برگزاری انتخابات می‌تواند بر تصمیم‌گیری شهروندان تاثیرگذار باشد.
ملاک مردم بحث تورم خواهد بود. اگر تورم منفی شود یا کاهش پیدا کند می‌توان آن را به عنوان یک کارنامه مثبت نشان داد. زمانی که قیمت ارز تغییر پیدا می‌کند عده‌ای از این وضعیت منتفع می‌شوند و دسته‌ای دیگر متضرر خواهند شد و از این منظر بی‌ثباتی نرخ ارز موجب می‌شود تا قیمت یک سری از کالاها افزایش پیدا کند و در آنجاست که تورم نمایان می‌شود، حتی قیمت ارز سیال قلمداد می‌گردد. یعنی ممکن است در ابتدای سال قیمت 3400 تومان بوده باشد و انتهای سال به رقم 3900 رسیده باشد اما در این بین رقم ارز تا 4200 یا 4300 تومان هم افزایش پیدا کرده باشد.
وی تاکید کرد: اگر دولت نسبت به نوسانات ارزی بی‌تفاوت باشد و علت آن را بررسی نکند، هر بار باید شاهد جهش، تغییر نرخ و افزایش قیمت کالاهایی که به دلار وابسته هستند خواهیم بود. در اینجا است که شاهد اداره دولت توسط بازارسازان ارز خواهیم بود که دولت را به دنبال خود می‌کشند، در صورتی که مرجع اصلی ارز در کشور دولت است. از طرف دیگر نباید هزینه تولید را از قلم بیندازیم. به گونه‌ای که تغییر نرخ ارز هزینه تولید را افزایش می‌دهد.