kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹

قرارگاه پدافند هوایی اسناد کمک به هواپیمای قزاقستانی را ارائه کرد

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی اسناد کمک این قرارگاه به هواپیمای قزاقستانی را منتشر کرد.


به گزارش فارس، امیر علیرضا الهامی، معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در نشست خبری اسناد کمک این قرارگاه به هواپیمای قزاقستانی را منتشر کرد.
بنا بر گفته امیر اسماعیلی چندی پیش در جریان برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت، پرواز یک فروند هواپیمای قزاقستانی دچار مشکل شد که نیروهای پدافند هوایی با کمک و هدایت آن، اقدام به رفع این مشکل کردند.
این خبر چندی بعد توسط معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها تکذیب شد ولی اکنون معاون قرارگاه پدافند هوایی اسناد این موضوع را ارائه کرد.
امیر الهامی در این باره اظهار داشت: قرارگاه پدافند وظیفه پایش دقیق هوافضایی و مرزهای هوایی ایران را «بی‌وقفه» برعهده دارد و در این پایش که الزاما تا کیلومترها بیرون از مرز نیز ادامه خواهد داشت، با ابزارهای خود همه فعالیت‌های پروازی تا بیرون از مرزها را رصد می‌کند.
وی بیان داشت: در این مورد اخیر نیز هواپیمای قزاقستانی بعد از خروج از مرزهای هوایی ایران و روی خلیج ‌فارس مورد اخطار یک شناور نظامی بیگانه قرار گرفت ولی از طرف خلبان پاسخی به این اخطار داده نشد.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: بعد از 3 بار اخطار شناور نظامی و عدم پاسخ هواپیما، قرارگاه پدافند هوایی خاتم در اقدامی انسان دوستانه این هواپیما را به شناور معرفی کرد و  نوع، مبدا و مقصد آن را به شناور گفت و در نهایت آن شناور از رادار خلیج‌‌فارس پدافند تشکر کرد.
وی درخصوص تکذیب این خبر از سوی مقامات فرودگاهی نیز تصریح کرد: آنچه که دوستان هواپیمایی درخصوص وضعیت امرجنسی هواپیما گفتند، درست نیست و ما چنین چیزی نگفتیم.
امیر الهامی اظهار داشت: به هواپیمای فیلیپینی نیز به دلیل نزدیکی به مرزهای ایران و نزدیک شدن به منطقه پدافند اخطار دادیم و آن هم پذیرفت و دور شد.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: ما دایما در حال رصد فضای ایران و خارج از آن هستیم و کمک به هواپیمای قزاقستانی هم یک عمل انسان دوستانه بود.
وی تصریح کرد: بهتر بود دوستان در بخش کشوری قبل از موضع‌گیری، اطلاعاتشان را در تماس با همکاران ما تکمیل می‌کردند تا موضوع برایشان روشن شود، الان هم پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام دهند.
امیر الهامی بیان داشت: کمک به هواپیماهای دیگر توسط پدافند، موضوع جدیدی نیست و قبلا هم سابقه داشته است. ما یک دستورالعمل هماهنگ با دوستان کشوری داریم.
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) خاطرنشان کرد: اخیرا نیز یک هواپیمای مسافربری خارجی در آسمان ایران به واسطه قطع ارتباط با بخش کشوری دچار وضعیت اضطراری شد و پس از اطلاع سریع رادار پدافند، ارتباط این هواپیما مجددا با بخش کشوری برقرار شد و به سلامت از کشور خارج شد.
وی گفت: همه موارد مربوط به موضوع هواپیمایی قزاقستانی آماده است و مستندات راداری و رسم مسیر و زمان خروج از ایران و زمان‌های اخطار و نیز مکالمه پدافند با شناور نظامی موجود است و سی‌دی این مکالمات و مستندات به بخش کشوری ارسال می‌شود.
امیر الهامی تصریح کرد: اگر می‌گوییم پدافند باید در بخش ترانزیت هوایی نقش داشته باشد، به واسطه حجم پروازهای مسافربری و الزامات تامین امنیت آنهاست. 3 برابر شدن استفاده پروازهای خارجی از فضای ایران به واسطه امنیتی است که توسط پدافند ایجاد شده است لذا باید درصدی از حق ترانزیت هوایی به پدافند داده شود.