kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

خبر آنلاین: شرایط عوض شده،روحانی با چالش سرمایه اجتماعی روبه‌روست

سایت وابسته به معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، نسبت به ریزش آرای روحانی در انتخابات 96 ابراز نگرانی کرد.


خبر آنلاین نوشت: یک جناح می‌خواهد برای تک دوره‌ای شدن روحانی وارد رقابت اردیبهشت‌ماه شود. یک جناح دیگر هم هست که اگر بارها گفته نامزدش در انتخابات روحانی است اما در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری آنها حرف‌های دیگری هم مطرح شده است.
اصلا نمی‌توان گفت که اکنون اصولگرایان به صورت یکپارچه به انتخابات سال 96 ورود کرده‌اند. مثل همیشه در این سطح از رقابت‌ سیاسی آنها دچار تعدد قرائت  از وضع موجود و نسخه‌های کاملا متفاوت برای مواجهه با آن هستند. آنها فعلا فقط در یک چیز هم‌نظرند: «نماندن حسن روحانی در ساختمان ریاست‌جمهوری».
خبر آنلاین افزود: اصلاح‌طلبان حرف اولشان این است که نامزدشان حسن روحانی است اما برخی می‌گویند که معلوم نیست حرف آخر آنها هم همین باشد. می‌گویند این روزها همه سیاست را به نرخ روز حساب می‌کنند و همین یک چالش فکری پدید آورده برای آنها که مشغول رصد اوضاع انتخاباتی هستند. برخی از آنها زمزمه‌هایی دارند و ادله می‌آورند که یا روحانی با مسئله رد صلاحیت مواجه خواهد شد و یا به جهت برخی تحولات از جمله با مشکل مواجه شدن ایده مرکزی‌اش یعنی برجام ممکن است حاضر در انتخابات 96 نباشد.
سایت وابسته به دولت در ادامه تصریح کرد: باید صریح حرف زد. حسن روحانی در سطح اجتماعی چالش‌های جدی دارد. زمان اندک است. میوه برجام هنوز آنچنان نرسیده که بتواند برای رشد سرمایه‌ اجتماعی‌اش از آن برداشت کند. ظهور ترامپ هم بذر تردید در برداشت سالم این محصول را کاسته است.
شرایط تغییر کرده است. کار او سخت شده باید طرحی دیگر در اندازد. باید یک زمین تازه چیده شود. پربیراه نیست اگر بگوییم این بزرگترین چالش او خواهد بود در انتخابات پیش رو. آنچنان که برخی این روزها توصیه می‌کنند او برای توفیق در رقابت باید از ایده ماندن در میان طبقه متوسط دست بکشد. معنای این سخن حتما این نیست که باید در این روزها پوپولیست شود. او باید با مردم بی‌پرده حرف بزند، از گرفتار شدن در دایره سیاست کمی بیرون بیاید. این‌جاست که باید گفت بزرگترین چالش حسن روحانی در انتخابات پیش رو نه در میان بازیگران سیاسی که در سرمایه اجتماعی رقم خواهد خورد. تکلیف بازی بزرگان مشخص شده حالا این بدنه است که باید تصمیم بگیرد. آیا روحانی می‌تواند جامعه را برای دو دوره‌ای شدن راضی کند؟ این همان نکته ویژه‌ای است که نمی‌توان تا لحظه آخر به راحتی درباره آن قضاوت کرد. شاید اما جواب این سوال در سوال دیگری مستتر باشد: «آیا روحانی حاضر می‌شود از سیاست به اجتماع شیفت کند؟» باید در نهایت احترام به علوم سیاسی به جامعه‌شناسی هم اعتقاد داشت.