kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
واکنش تند کرملین به ادعاهای آمریکا

مسکو: به جای انتخابات آمریکا مغز اوباما را هک کردیم!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنشی تند به اظهارات کاخ سفید مبنی بر دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «هکرهای روسی مغز اوباما را هک کرده‌اند.»

 
 سرویس خارجی-

در روزهای پایانی ریاست جمهوری اوباما، تنش‌ها بین روسیه و دولت وی به شدت بالا گرفته است. دو هفته پیش اوباما بیش از 50 دیپلمات روسی را از آمریکا اخراج کرد. دیروز نیز رویترز خبر داد واشنگتن  یک بازرس ارشد و دستیار نزدیک رئیس‌جمهور روسیه را به‌همراه ۴ مقام دیگر روسی به‌خاطر نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داد.
این تنش‌ها بعد از آن بالا گرفت که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا اعلام کردند، دولت روسیه به دستور شخص پوتین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا که به پیروزی ترامپ منجر شد دخالت کرده است اما گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که  در مورد «دخالت روسیه» روز شنبه منتشر شد که نشان می‌دهد این اقدامات ادعایی به انتشار اخبار جهت‌دار و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محدود بوده است.اطلاعات ملی آمریکا بامداد شنبه، به فاصله کوتاهی بعد از دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا با مقام‌های اطلاعاتی آمریکا جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی واشنگتن درباره «نقش روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 روسیه را منتشر کرد. این گزارش، نسخه «از طبقه‌بندی خارج شده» ارزیابی محرمانه‌ای است که در اختیار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قرار گرفته است.
سازمان اطلاعات آمریکا اعلام کرده که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه شخصا دستور «اقدامات نفوذی» در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را صادر کرده است.
در این گزارش  آمده است: «هدف روسیه از بین بردن اعتماد به انتخابات دموکراتیک در آمریکا و بی‌اعتبار کردن هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات) و پایین آوردن امکان انتخاب وی بعنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا بود. علاوه بر این ما نتیجه گیری می‌کنیم که شخص پوتین و دولت روسیه بطور مشخص انتخاب دونالد ترامپ به سمت رئیس جمهوری آمریکا را ترجیح داده است.»
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنشی تند به این گزارش گفته: «به نظرم می‌رسد که اگر هکرهای روسی چیزی را در آمریکا هک کرده باشند قطعاً توانسته‌اند دو چیز را هک کنند یکی مغز اوباما رئیس جمهور آمریکا که دوره ریاست جمهوری اش رو به پایان است و دیگری همان گزارشی که درباره هکرهای روس ارائه شده است.» خبرگزاری‌های روسی نیز اعلام کردند» «دلایل و مدارک ادعای مقامات واشنگتن درباره حملات سایبری روسیه چندان متقاعدکننده نیستند، چرا که در غیراین صورت برای ایجاد جنجال سیاسی قطعا بطور علنی منتشر می‌شدند.»