kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷

فرار 65 هزار مسلمان از میانمار به بنگلادش به خاطر حملات مکرر ارتش

سازمان ملل اعلام کرد که دستکم ۶۵ هزار مسلمان طی 4 ماه گذشته از میانمار به بنگلادش‌گریخته‌اند.


به گزارش تسنیم، سازمان ملل اعلام کرد از زمان آغاز دور تازه سرکوب مسلمانان ایالت «راخین» واقع در شمال غرب ‌میانمار تاکنون، دستکم 65 هزار مسلمان غیرنظامی برای نجات جان خود و فرار از آزار و اذیت نیروهای امنیتی این کشور، به بنگلادش‌گریخته‌اند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل دوشنبه در جلسه هفتگی خود، علاوه بر اعلام خبر فوق، افزود: تنها در یک هفته گذشته 22 هزار مسلمان میانماری به کشور همسایه بنگلادش،  فرار کرده‌اند. آمارهای اخیر نشان می‌دهد شمار مسلمانان روهینگیا که از سرکوب نیروهای دولتی میانمار فرار کرده‌اند، شدیداً افزایش یافته است. میانمار مانع دسترسی خبرنگاران خارجی و محققان مستقل به مسلمانان روهینگیا شده و مدعی است بدرفتاری و خشونتی علیه آنها صورت نگرفته است.
در همین حال «یانگی لی»، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار، وارد این کشور شده است تا درباره سرکوب مرگبار مسلمانان روهینگیا در این کشور تحقیق کند.
ایالت راخین، واقع در شمال میانمار، از ماه اکتبر سال گذشته(مهر ماه) تحت کنترل نظامیان دولتی بوده است. بیشتر مسلمانان روهینگیایی ساکن این ایالت‌ هستند. حضور نظامیان باعث شده است ده‌ها هزار نفر از این اقلیت به مناطق مجاور، از جمله ایالت کاچین یا مرز بنگلادش، پناه ببرند. سرکوب نظامی در راخین پس از حمله‌ای مرگبار به پاسگاهی در این ایالت آغاز شد. دولت میانمار مدعی است مسلمانان روهینگیا این حمله را انجام داده‌اند.
دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیایی از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند. در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در استان راخین کشته و یا آواره شده‌اند.
بر اساس تحقیقات سازمان ملل، هیچ اقلیتی در جهان به اندازه مسلمانان میانماری آزار و اذیت نمی‌شود. زجر و آوارگی این نگون بختان توسط رسانه‌‌ها و محافل سیاسی جدی گرفته نمی‌شود.