kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
گزارش خبری

وعده پروتئینی دولت و سفره خالی ملت!


 
 ایرج نظافتی
 در هفته هاي اخير شاهد افزايش لجام گسيخته قيمت برخي کالاهاي اساسي بوديم که مایحتاج مردم به حساب می‌آیند ولي با توجه به جايگاه ويژه گوشت قرمز در سبد غذايي خانواده‌های ایرانی، گراني سرسام‌آور آن خانواده‌هاي بسياري را براي تأمين اغذيه سالم دچار چالش و مشکل اساسی کرد.
اما نکته قابل تامل اینجا است که از مسئولان تا کشتارگاه‌ها و قصابان و مردم مصرف‌کننده، همگی به دنبال مقصر ماجرا هستند و هر کس از ظن خود علتی را بیان می‌کند اما آیا کسی علت اصلی گرانی گوشت قرمز را در این فصل زمستان می‌داند؟
1- اولین دلیلی که برای گرانی گوشت مطرح شد کمبود دام زنده است. برخی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی با صراحت تمام علت گرانی گوشت در هفته‌های اخیر را صادرات بی‌رویه دام زنده به کشورهای همسایه توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند اما از طرف دیگر مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی این مهم را قویا تکذیب می‌کنند و معتقدند مشکل کمبود دام زنده نداریم، و علت گرانی ناگهانی گوشت را به گردن دلالان و سودجویان بازار گوشت قرمز می‌اندازند.
2- در هفته‌های اخیر دولت اعلام کرد برای مبارزه با گرانی و پایین نگه داشتن قیمت گوشت قرمز، به عرضه آن در برخی میادین پایتخت اقدام خواهد کرد، که همین موضوع اعتراض کشتارگاه‌های تهران را در پی داشت. چرا که قرار بود گوشت دولتی کیلویی 35 هزار تومان عرضه شود، این در حالی است که هفته قبل دولت قیمت گوشت را برای کشتارگاه‌ها  45 هزارتومان‌تعیین کرده بود! و مسلم است که کشتارگاه‌ها در این بین متضرر خواهند شد و اجازه چنین اقدامی به دولت نخواهند داد، مگر اینکه مسئولان در قیمت‌های خود به کشتارگاه‌ها تجدید نظر کنند.
3- و اما سوای موارد مذکور، گفته می‌شود در پس ماجرای گرانی گوشت قرمز باندهای مافیایی وارد‌کننده گوشت وجود دارند که دولت محترم باید به شناسایی این باندهای مافیایی بپردازد.
یکی از وظایف همین باند‌های مافیایی مورد اشاره این است که به هر شکل ممکن کاری کنند تا قیمت‌ها بالا و بالاتر رود و تمام تلاش آنها این است که قیمت گوشت پایین نیاید تا دولت مجبور به واردات شود، آن وقت است که بازار همین باندهای وارد‌کننده گوشت از برزیل و دیگر کشورها رونق خواهد گرفت و سود این گرانی لجام گسیخته به جیب دلالان وارد‌کننده گوشت خواهد رفت.
دلالان و باندهای مافیایی که فقط به فکر سود و سرمایه خود هستند و خبر از جیب فلان کارگر یا کارمند آسیب‌پذیری ندارند که با وجود گرانی سرسام‌آور و ناگهانی اجناس و کالاهای ضروری و مورد نیاز مثل گوشت قرمز، با هزار مصیبت ایام را می‌گذرانند و با این وضعیت باید گوشت به عنوان یک منبع مهم پروتئین را از سفره خود و اهل و عیالشان حذف کنند.