kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
نگاهی به چالش گرانی ناگهانی قیمت گوشت قرمز در بازار و راهکارهای پیش‌رو - بخش نخست

گرانی لجام گسیخته و قیمت‌های آبگوشتی!



گروه گزارش

در علم تغذیه، هرمی  وجود دارد که نشان می‌دهد، روزانه از هر نوع ماده غذایی به چه میزان باید استفاده کرد.
 حذف کامل یکی از این گروه‌ها از سبد غذایی، لطمه جبران ناپذیری به سلامت بدن وارد می‌کند. یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی که متاسفانه به دلیل گرانی از سبد غذایی برخی خانواده‌ها کم‌کم کنار گذاشته شده، گوشت است.
همه اقلام خوراکی پروتئینی کم و بیش و با هر سختی‌ای که بود در سفره‌های مردم حضور داشتند، از نان و برنج گرفته تا حبوبات و غیره اما جای گوشت از جمله گوشت گوسفند و گاو و ماهی این روزها در سفره خیلی‌ها خالی است.
سفره‌های قشر آسیب‌پذیر جامعه مدتهاست که دیر به دیر رنگ گوشت به خود می‌بیند اما در عوض گوشه گوشه آن پر است از وعده و وعیدهایی که متاسفانه ارزش غذایی ندارند و هرچقدر آن را به خورد مردم می‌دهند، برکت آن چیزی جز ضعف نیست!
گرانی گوشت قرمز از جمله چالش‌برانگیز‌ترین مسائل مطرح شده در چند هفته اخیر بوده است که در صدر اخبار داخلی قرار گرفت و دولت را وادار کرد تا به هر قیمت ممکن با این افزایش کاذب گوشت به مبارزه برخیزد.
 مسئولان عنوان می‌کنند قیمت گوشت گوساله در بازار باید هر کیلو حداکثر ۳۴ هزار تومان باشد، اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد این کالا در هفته‌های اخیر در بازار تا بیش از ۴5 هزار تومان و حتی بالاتر هم به فروش ‌رسید! و یا گفته می‌شود گوشت گوسفند به مرز 65 هزار تومان رسیده است!
از طرفی هم برخی اقدامات تسکینی دولت در پایین نگه داشتن قیمت گوشت کارساز نبوده و دلالان و واسطه‌ها برنده اصلی سود این گرانی کاذب هستند.
در گزارش پیش رو به بررسی معضل گرانی یکباره گوشت در بازار و راهکارها و اقدامات مسئولان مربوطه خواهیم پرداخت.
نقش پروتئین در رژیم غذایی
مصرف پروتئین‌ها به‌عنوان یکی از مواد مغذی ضروری، به بدن در انجام عملکردهای مهم کمک می‌کند. از جمله می‌توان به ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و اندام‌ها، تنظیم هورمون‌ها و حفظ عملکردهای دستگاه ایمنی اشاره کرد و باید توجه داشت سلول‌های عصبی و مغزی با حذف گوشت به مدت طولانی از بین می‌روند.
در علم تغذیه، هرمی غذایی وجود دارد که نشان می‌دهد، روزانه از هر نوع ماده غذایی به چه میزان باید استفاده کرد. حذف کامل یکی از این گروه‌ها از سبد غذایی، لطمه جبران‌ناپذیری به سلامت بدن وارد می‌کند.
 یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی که متاسفانه به دلیل گرانی از سبد غذایی برخی خانواده‌ها کم‌کم کنار گذاشته می‌شود، گوشت است.
ابوالفتح نيكنام فعال صنعت غذا در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ماموریت وزارت جهاد کشاورزی ارتقای کیفیت غذایی مردم کشور است، بنابراین هرچقدر در انجام این ماموریت کوشاتر باشد مردم سلامت‌تر خواهند بود و هرچقدر مردم سلامت‌تر باشند هزینه‌های درمان کاهش پیدا کرده و توانمندیشان برای انجام فعالیت‌های روزانه بالاتر می‌رود که نویدی برای داشتن یک جامعه‌ای پویا خواهد بود.»
وی ادامه می‌دهد: «بی‌توجهی به سلامت غذایی از سوی مسئولین در بلندمدت تاثیرات منفی‌ای روی مردم خواهد گذاشت، بدن انسان قطعا به پروتئین نیاز دارد و این ماده غذایی در قدرت عضله‌ها و فکری انسان تاثیر بسزایی دارد، به همین جهت اگر به دلیل گرانی گوشت عده‌ای از خانواده‌ها نتوانند پروتئین بخرند در فعالیت روزانه خود دچار چالش شده و در درازمدت تاثیرگذار خواهد بود.»
این فعال صنعت غذا در ادامه تصریح می‌کند: «دولت می‌بایست به هر شکلی شده مسئله قدرت غذای مردم را ارتقا دهد تا قشر آسیب‌پذیر جامعه هم بتواند از سلامت فکری و غذایی بهتری بهرمند شود.»
یک تیتر گوشتی و خبری
 برای شکستن قیمت‌ها!
چندی پیش یک تیتر گوشتی به سر خط خبرها آمد که نوید شکستن قیمت‌ها را می‌داد اما در عمل این تیتر هم کارساز نبود.
 چرا که طی ماه‌های گذشته قیمت گوشت قرمز با نوسان و افزایش بی‌رویه‌ای در بازار مصرف مواجه شده بود و هر لحظه قیمت‌ها تغییر می‌کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از عرضه گوسفند و گوشت تازه و منجمد به قیمت کیلویی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مصرف برای شکستن قیمت‌ها خبر داد و البته چند روز بعد اعلام کردند که به عرضه گوشت کیلویی 35 هزار تومان در برخی میادین تهران اقدام خواهند کرد که با مخالفت کشتارگاه‌ها روبرو شدند.
در چند ماه گذشته قیمت گوشت قرمز گوسفندی از 28 هزار تا 31 هزار تومان به یکباره به 45 هزار تا 65 هزار تومان افزایش یافت و نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی پدید آورد و به بی‌ثباتی قیمت این فراورده در بازار پروتئین کشور دامن زد.
طبق آمارهای موجود، سرانه تولید گوشت قرمز داخلی برای هر نفر 10 کیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 کیلو و 500 گرم در سال است، در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک 13 کیلوگرم است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها گوشت قرمز کمتری نسبت به دیگر کشورها استفاده می‌کنند.
بنابراین سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چندان بالا نیست. بر پایه آمارها نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک به 900‌هزار تن در سال است که بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و کمتر از 10 درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود.
معضلی به نام پایین بودن
 قدرت خرید مردم
رکود در کشورمان بیشتر از سمت تقاضا است نه عرضه، چرا که قدرت خرید مردم کم شده است و اگر بخواهیم علت آن را جست و جو کنیم می‌توان به مشکلات متعدد در زمینه اشتغال و کارآفرینی اشاره کرد.
عباس پاپی زاده بالنگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «دامداران ما از قیمت گوشت گله‌مند هستند اما باید توجه داشت که قدرت خرید قشر ضعیف جامعه هم پایین است چرا که رکود اقتصادی بر کشور حاکم شد، اشتغال آسیب دید و همین امر باعث آسیب دیدن هر دو طرف ماجرا شد.»
وی در ادامه تاکید می‌کند: «اگر فردی می‌توانست در سال 15 کیلوگرم گوشت مصرف کند اکنون توان خرید پنج یا ده کیلوگرم گوشت را دارد، بنابراین به دامداران هم لطمه وارد می‌شود، چرا که تقاضا ضعیف شده و قیمت‌ها طوری است که کفاف هزینه‌های دامپروری را نمی‌دهد، از سوی دیگر همین قیمت‌ها به خاطر کاهش شدید قدرت خرید مردم جوابگوی آنها نیست تا بتوانند به راحتی پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنند.»
پاپی‌زاده در ادامه همین بحث تصریح می‌کند: «به عنوان مثال وقتی کارگر ما از کار بیکار می‌شود قطعا نمی‌تواند پروتئین مورد نیاز خود و خانواده‌اش را تامین کند، به همین جهت بازار دامدار ما هم رونق اقتصادی نخواهد داشت و شاهد هستیم در این چند سال اخیر تعداد زیادی از دامداران یکی پس از دیگری ورشکست شدند و باید به این هشدار توجه کرد که حتی اگر قدرت خرید مردم بالا برود دیگر عرضه کاهش پیداکرده و منجر به افزایش قیمت اقلام پروتئینی در بازار خواهد شد.»
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید می‌کند: «دولت باید حتما فکری به حال معیشت و اشتغال کند تا قدرت خرید مردم بالا رفته و به بازار ورود کنند تا با افزایش تقاضا تولید را رونق بخشند. امروز معضل اصلی این موضوع را باید در بیکاری جوانان جویا شد.»