kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
در دیدار با بشار اسد

شمخانی: مذاکرات سیاسی باید با مدیریت سوری‌ها انجام شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفت: همکاری نزدیک تهران، دمشق و مسکو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت‌های ارزنده میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهه متحد ضد تروریسم قراردهد.



علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه وارد دمشق شد.
شمخانی در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تبریک پیروزی‌های مستمر دولت ومردم سوریه درعرصه مبارزه با تروریسم تکفیری از نقش تاثیر گذار بشار اسد در هدایت جریان مردمی مقاومت و کسب دستاوردهای فوق قدردانی کرد.
وی با اشاره به افزایش پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی در بحران سوریه به برخی اقدامات مشکوک که به دنبال بهانه جویی برای نقض آتش بس و به شکست کشاندن روندهای سیاسی هستند، هشدار داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشت: مذاکرات سیاسی باید میان سوری‌ها و با مدیریت آنها انجام شود و سازمان ملل و کشورهای موثر در این عرصه صرفا باید نقش تسهیل‌کننده داشته باشند .
شمخانی افزود: همه باید تلاش کنند تا مذاکرات سیاسی به دمشق به عنوان پایتخت سوریه متحد و یکپارچه منتقل شود.
وی خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک تهران، دمشق و مسکو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت‌های ارزنده میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهه متحد ضدتروریسم قراردهد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین نقش بازیگران اصلی در بحران سوریه گفت: برخی کشورها با وقوف بر ضرورت تغییر راهبردهای غیرسازنده در سوریه، مسیرهای جدیدی را برگزیده‌اند وتوانستند اشتباه‌های گذشته را تا حدودی جبران کنند.
شمخانی تاکید کرد: کشورهایی که شهامت اعتراف به اشتباه‌های خود در سوریه را نداشته و بر تداوم رفتارهای غلط خود اصرار می‌ورزند بطور قطع با مشکلات و خسارت‌های غیرقابل جبرانی مواجه خواهند شد.
وی ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های بین‌المللی به منظور توسعه روند امداد رسانی به مردم سوریه و مشارکت برای بازسازی زیر ساخت‌های حیاتی این کشور را مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: کاهش رنج و بلاهای مردم مظلوم سوریه نیازمند تلاشی همه جانبه و عزمی جهانی است.
به گزارش تسنیم،دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به فرودگاه دمشق در گفت‌وگو با خبرنگاران هدف از سفرش به سوریه را ادامه رایزنی‌های نزدیک مسئولان عالی دو کشور برای ارتقاء سطح هماهنگی و همکاری مشترک میان سه کشور ایران، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم عنوان کرد.
شمخانی، آزادسازی حلب را نقطه عطفی در حوادث تحمیلی به مردم سوریه دانست و تاکید کرد که مقاومت مردم این کشور نشان داد که اهرم‌های تروریستی و تزریق بی‌ثباتی نمی‌تواند در برابر ایستادگی یک ملت پیروزی رقم زند.
وی حضور برای تبریک پیروزی حلب به مقامات و مردم سوریه را یکی دیگر از اهداف سفر خود عنوان کرد.
تقدیر از نقش موثر ایران در مبارزه با تروریسم
بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار از نقش موثر و مستمر جمهوری اسلامی ایران در موفقیت‌های دولت این کشور در مبارزه با تروریسم تقدیر و بر تداوم همکاری سه جانبه میان ایران، سوریه و روسیه در پیگیری فرایندهای سیاسی تاکید کرد.
رئیس جمهور سوریه در جریان این ملاقات بر اعتقاد راسخ دمشق برای پیگیری فرایندهای سیاسی تاکید کرد و افزود: آتش‌بس و مذاکرات سیاسی نباید مانعی در تداوم مبارزه با گروههای تروریستی جبهه النصره و داعش تا نابودی کامل آنان ایجاد کند.
وی با اشاره به نقش مخرب برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین برخی همسایگان سوریه که با حمایت از گروههای تروریستی مانع شکل گیری صلح و آرامش در منطقه می‌شوند، اظهار داشت: تروریسم مرز نمی‌شناسد و در صورت شعله ور شدن این آتش سوزان حتی آتش افروزان نیز از آن مصون نخواهند بود.
آتش‌بس نباید به فرصتی
 برای بازسازی تروریست‌ها تبدیل شود
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه دیدار با مقامات سوری، با سرلشکر علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این جلسه با حضور فرماندهان عالی نظامی آخرین وضعیت مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی و معارضان مسلح بررسی شد و گزارشی از سوی فرماندهان سوری در خصوص اشغال بخشی از شمال این کشور توسط ارتش ترکیه ارائه شد.
شمخانی در این دیدار با تبریک پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی این کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب اظهار داشت: پیروزی مردم سلحشور سوریه در جنگ جهانی تروریسم علیه این کشور رخدادی تاریخ‌ساز است.
وی با اشاره به تداوم مبارزه بی‌امان علیه تروریسم تکفیری و ضرورت تفکیک بین این جبهه و معارضه معتقد به فرآیندهای سیاسی گفت: آتش‌بس نباید به فرصتی برای بازسازی انسانی، مالی و تجهیزاتی گروه‌های تروریستی برای ادامه جنایت و خونریزی تبدیل شود.
سرلشکر علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی سوریه نیز در جریان این ملاقات با ابراز خرسندی از سفر هیئت عالیرتبه امنیتی، سیاسی جمهوری اسلامی ایران به سوریه اظهار داشت: حمایت بی‌دریغ ایران از مردم سوریه در برابر جنایتکاران تکفیری همواره در حافظه تاریخی مردم این کشور محو نخواهد شد.