kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵

«بنیاد فارسی» در هند افتتاح شد(اخبار ادبی و هنری)

«بنیاد فارسی» با هدف ساماندهی تحقیقات و پژوهش‌های فارسی مربوط به میراث خطی در شبه قاره هند با همکاری «بنیاد بیدل دهلوی» در هند افتتاح شد.



این بنیاد که در ابتدای فعالیت بیش از 60 تن از استادان را به عنوان عضو همکار با خود همراه دارد بر آن است با تدارک برنامه‌‌های آموزشی و پژوهشی روند آموزش زبان و ادب فارسی را در دانشگاه‌های مختلف هند نقد و تحلیل کند و منابع مختلف پژوهشی و اثرگذاری را در اختیار پژوهشگران فارسی شبه قاره قرار دهد.
در مراسم آغاز به کار این بنیاد، هادی سعیدی‌کیاسری مدیر «بنیاد بیدل دهلوی» با به فال نیک‌گرفتن تاسیس «بنیاد فارسی» و اشاره به سابقه درخشان زبان و ادب فارسی در شبه قاره به مسئولان بنیاد فارسی هند برای همکاری دوجانبه از سوی «بنیاد بیدل دهلوی» قول همکاری و مساعدت داد.
وی اضافه کرد: زبان فارسی بیش از 700سال زبان اول رسمی و اداری و فرهنگی و سیاسی در شبه قاره بوده است. بر این اساس ذخیره میراث خطی زبان فارسی در شبه قاره منحصر به فرد است و قابل قیاس با سرزمین‌های دیگر نیست و بنیاد فارسی هند می‌تواند با تکیه بر نیروی جوانی و ذوق و توان اعضای دانشورش به نهادی جریان‌ساز و موثر در آموزش و پژوهش فارسی شبه قاره تبدیل شود و «بنیاد بیدل دهلوی» به عنوان یکی از نهادهای ادبی ایران از هیچ کوششی برای توفیق «بنیاد فارسی» دریغ نخواهند کرد.