kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸

توقف ناگهانی مسکن مهر پس از 41 ماه سرعت لاک‌پشتی(خبر ویژه)

دولت در بخش مسکن نمره قبولی نمی‌گیرد و مسکن مهر نیز دچار بی‌مهری شده است.



به گزارش شفاف، هرچند روی آمار نرخ تورم پایین می‌آید و عدد رشد اقتصادی بیشتر می‌شود اما در زندگی عمومی مردم تغییری حاصل نشده است و مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی است. یکی از این مشکلات که سال‌هاست گریبان‌گیر مردم است، مساله مسکن و گرانی خرید و حتی اجاره آن در کلان شهرهایی مانند تهران است که بیشتر درآمد مردم را می‌بلعد.
در واقع می‌توان گفت، خانه‌دار شدن مردم در سال‌های اخیر و با توجه به گرانی مسکن و حقوق و درآمد ثابت به یکی از معضلات جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.
این روزها اگر گشتی سر‌سری در بنگاه‌های معاملات املاک زده شود، کاملا مشخص است که بازار خانه‌های متراژ پایین 30 و 40 متری بین قشر متوسط داغ‌تر است و قشر ضعیف هم بیشتر متقاضی اجاره‌خانه‌های کوچک‌تر هستند.
به همین دلیل به وجود آمدن خانه‌های مهر در دولت دهم با استقبال مردم مواجه شد و آنها را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد. هر چند این طرح مشکلاتی داشت اما در هر حال نمی‌توان منکر شد که بسیاری از مردم در آرزوی خانه مانده را خانه‌دار کرد. البته دولت یازدهم از همان شروع کار تیغ خود را برای مسکن مهر از رو بست و حالا هم اعلام شده با تصویب مجلس، پرونده خانه‌های مهر برای همیشه بسته شده است.
همین چند روز پیش بود که حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده خبری درباره مسکن مهر گفت: «مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، براین اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.»
این در حالی است که به گفته مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها حدود 93 درصد است، یعنی از مردادماه سال 92 تا امروز (دیماه 95) طرح مسکن مهر 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به عبارت دیگر طی حدود 41 ماهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد واحدهای طرح مذکور ماهانه کمی بیش از نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. حال اگر با همین روند تکمیل واحدها ادامه داشته باشد برای 7 درصد باقیمانده تقریبا 12/5 ماه زمان نیاز است و دولتی‌ها برای تحویل خانه‌های مهر و بستن پرونده آن زمان کم خواهند داشت. از سوی دیگر بسیاری از منتظران  خانه‌های مهر از سرعت عملکرد دولت در تحویل خانه‌ها ناراضی هستند و همچنین تکلیف طرح جایگزین دولت برای خانه‌دار کردن مردم هنوز هم مشخص نیست. مسکن اجتماعی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به نظر می‌رسد پرونده دولت یازدهم در حالی بسته شود که کارنامه خوبی در حوزه مسکن از خود به جای نخواهد گذاشت.
یادآور می‌شود بنابر اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته نصف شده است.