kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸

فارن افرز: گسترش نیروی دریایی اثبات قدرت منطقه‌ای ایران است(خبر ویژه)

«گسترش نیروی دریایی، اثبات قدرت منطقه‌ای ایران است.»



فارن افرز نشریه شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی خاطرنشان کرد: ایران مدتی است تلاش می‌کند خود را به عنوان قدرت منطقه‌ای اثبات کند و پایگاه نیروی دریایی کلید رسیدن به این هدف است.
در اواخر ماه نوامبر، ایران در بیانیه‌ای غیرمعمول اعلام کرد که برای ساخت و ایجاد پایگاه‌های نیروی دریایی در سوریه و یمن برنامه‌ریزی کرده است. این کار می‌تواند ده برابر موثرتر از انرژی هسته‌ای باشد. ایران مدت‌های مدیدی است که تمایل خود را برای ساخت پایگاه در خارج از مرزهایش اعلام کرده است.
داشتن پایگاه در سوریه و یمن از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است. یمن در مسیر حمل و نقل استراتژیک تنگه «باب‌المندب»، یکی از پرترافیک‌ترین آبراه‌های جهان، قرار دارد و استقرار پایگاه نیروی دریایی به تهران اجازه دسترسی نامحدودی به دریای سرخ داده و این کشور را در موقعیتی مناسب قرار می‌دهد تا رقیبش در منطقه یعنی عربستان سعودی، را مورد تهدید قرار دهد. همچنین، داشتن یک پایگاه نظامی به ایران امکان بهتری برای پشتیبانی حوثی‌ها می‌دهد؛ نیروهایی که یکی از عوامل نیابتی ایران هستند و در سپتامبر 2014 کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفتند.
اگر ایجاد پایگاه نظامی در سوریه تحقق یابد، دسترسی نیروی دریایی ایران تا مدیترانه را ایجاد می‌کند و به تقویت حضور نظامی ایران در نزدیکی سواحل اروپا منجر می‌شود. این مسئله همچنین به متحدان تهران در لبنان، فلسطین و سوریه- یعنی حزب‌الله، حماس و بشار اسد- کمک خواهد کرد.