kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
رمزگشایی جان کری از برد-برد

هسته‌ای را از نفس انداختیم نوبت موشکی است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.

سرویس سیاسی-

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته، بارها از ایران نام برده و با اشاره به توفیق مذاکرات هسته‌ای، از لزوم ادامه فشار به تهران برای موفقیت در عقب نشاندن برنامه موشکی کشورمان سخن گفته است.
در این نامه البته به طور کلی از دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی دولت اوباما در زمینه‌های مختلف گفته شده که بسط نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در مناطق مختلف دنیا و روش‌های به‌کار رفته برای رسیدن به این هدف، در ذیل آن مورد اشاره قرار گرفته است.
بخش مربوط به ایران با این تیتر آغاز شده است: «ایران را به روشی قابل راستی‌آزمایی، از دستیابی به سلاح هسته‌ای، بازداشتیم».
جان کری مدعی شده که ایران در مسیر ساخت بمب اتم بوده و جامعه جهانی بر سر اینکه چگونه با این تهدید فزاینده برخورد کند، اختلاف‌نظر داشت بنابراین ایالات متحده طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را روی میز و در دسترس داشت ولی می‌دانستیم که گزینه دیپلماتیک، ماندگارترین اثر را داشت.
جان کری گفته که در این مسیر، کنگره هم به دولت آمریکا کمک شایانی کرده زیرا با گسترده‌تر کردن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کمک به آوردن مذاکره‌کنندگان ایرانی در پای میز، موافقت کرده است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی آمریکا نوشته که البته تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانسته برنامه هسته‌ای ایران را از نفس بیاندازد زیرا با شروع اعمال آنها، ایران 19 هزار سانتریفیوژ پیشرفته را به کار گرفت.
جان کری در ادامه به «دسترسی به (مقامات) ایران از طریق کانال‌های دوجانبه» و دو سال و نیم مذاکرات چندجانبه جدی پرداخته و آن را زمینه‌ساز اعلان برجام دانسته است.
 ذوق‌زدگی کری
 از سیمان ریختن
 در قلب راکتور اراک
جان کری از روزمه خود در اراک هم گفته؛ کری نوشته: ایرانیان خود قلب راکتور اراک را بیرون کشیدند و آن را با سیمان پر کردند تا مطمئن شویم که دیگر قابل استفاده نیست.
کری که اولین وزیر خارجه‌ای است که به صورت رسمی توانسته از واشنگتن با تهران صحبت کند، در این نامه خداحافظی نوشته است: ما به آنها با صراحت گفته‌ایم که برای (ایجاد) آینده‌ای متفاوت آماده‌ایم به شرطی که بسیاری از سیاست‌های مخالفت‌برانگیز خود را تغییر دهد.
به گزارش فارس، در این نامه همچنین آمده است: روابطمان با ایران بسیار مناقشه‌برانگیز خواهد ماند و ما باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی ایران را عقب بنشانیم.
در ادامه می‌خوانیم: اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است.
 سند دیگری برای اثبات «هسته‌ای بهانه است»
در طول مذاکرات هسته ای، مقامات ارشد و دلسوزان نظام به دفعات هشدار دادند که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست و این تنها یک بهانه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان (12/08/92) فرمودند: «یک مسئله این است که دشمنى آمریکا با ملت ایران و با جمهورى اسلامى اصلاً حول محور هسته‌اى نیست؛ این خطا است اگر خیال کنیم که دعواى آمریکا با ما سر قضیه هسته‌اى است؛ نه، قضیه هسته‌اى بهانه است. قبل از اینکه مسئله‌ى هسته‌اى مطرح باشد، همین دشمنى‌ها، همین مخالفت‌ها از اول انقلاب بود؛ اگر یک روزى هم مسئله‌ هسته‌اى حل شد - فرض کنید جمهورى اسلامى عقب‌نشینى کرد؛ همان‌که آنها می‌خواهند - خیال نکنید مسئله تمام خواهد شد؛ نه، ده بهانه‌ دیگر را به‌‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟».
 وقتی روزنامه‌های زنجیره‌ای نوشتند: امضای کری تضمین است!
از روز اجرای توافق هسته‌ای تاکنون آمریکا به دفعات برجام را نقض کرده است. غارت 2میلیارد دلاری اموال ایران، اجرای سفت و سخت قانون محدودیت ویزا، استمرار تحریم سوئیفت و سنگ‌اندازی و ایجاد هراس در ارتباط ایران با بانک‌های خارجی، تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی و تمدید قانون ایسا تنها بخشی از این عهدشکنی است.
با وجود این عهدشکنی آشکار مقامات آمریکا مدعی شدند که نه تنها تعهدات خود را کامل انجام داده‌اند بلکه به مواردی فراتر از آن نیز عمل کرده‌اند.
علی‌رغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌عهدهای مکرر در تعهدات مختلف، روزنامه‌های زنجیره‌ای در نقش بزک کنندگان شیطان بزرگ، تاکید کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق در اول دی ماه 94 در تیتر یک نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است». در متن گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف[به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم... عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران درباره این نامه تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. عراقچی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به صورت کتبی با امضای رسمی داده است».
گفتنی است مدیر روزنامه شرق چندی پیش اذعان کرد که این روزنامه مشغول بزک و اغراق در برجام بوده است!
 برد-برد نتیجه داد، هسته‌ای رفت تحریم‌ها ماند
پس از امضای برجام، مقامات دولت یازدهم، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت، در اظهارنظرها و مطالب جداگانه، تاکید کردند که توافق هسته‌ای یک توافق برد- برد است و حتی یکی از مقامات ارشد دولت، برجام را «برد 3 بر 2» ایران بر 1+5 نامید.
در سالگرد امضای برجام- تیرماه 95- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران با وجود انجام همه تعهدات، به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکا، هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است.
دولتمردان نیز یکی پس از دیگری چراغ داوری درباره بدعهدی‌ آمریکا و بی‌سرانجامی و بی‌دستاوردی برجام را روشن کردند. از رئیس ‌بانک مرکزی که گفت «عایدی ما از برجام تقریبا هیچ است» تا ظریف که گفت «به خاطر تهدید و ارعاب‌های آمریکا، 8 ماه پس از برجام، هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند».
بنابر مستندات متعدد، پس از امضا و اجرای برجام، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد.در حقیقت هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند.
 نابود کردن زیرساخت‌های هسته‌ای، آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید
رهبر معظم انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: «به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد- وعده نقد، نه عمل نقد- اعتماد نکنید.چون وقتی خرش از پل گذشت، بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند».
به اعتقاد کارشناسان، مطرح کردن موضوعاتی چون توان موشکی، حمایت از محور مقاومت و مسائل مربوط به حقوق بشر مهر تائیدی است بر گمانه‌زنی‌هایی که پیش از این مطرح می‌شد؛ آغاز سناریوی اعمال تحریم‌های جدید بعد از خالی شدن دست ایران از ذخایر راهبردی اورانیوم و زیرساخت‌های هسته‌ای.
متاسفانه تاکنون دولت هیچ پاسخ قاطعی به عهدشکنی‌ها و گستاخی‌های مقامات آمریکایی نشان نداده است. امتناع دولت یازدهم از اقدام متقابل موجب شده است که این گستاخی هر روز ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد.