kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴

اخبار ویژه




گاردین: شدیدترین بهار عربی در انتظار عربستان است
روزنامه گاردین با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی عربستان، پیش‌بینی کرد شدیدترین بهارهای عربی در راه است.
گاردین در سرمقاله دیروز خود نوشت: دلایلی که باعث وقوع انقلاب‌ها شد، تمام نشده، بلکه شدیدتر و وحشتناک‌تر شده است.
این روزنامه انگلیسی افزود: اوضاع در مقایسه با سال 2011 میلادی قابلیت انفجار بیشتری دارد. اکثر کشورهای عربی در بحران‌های مختلف به سر می‌برند؛ به گونه‌ای که قیمت‌های نفت باعث خوردگی اقتصاد عربستان می‌شود و رهبری ضعیف در مصر پشت سر هم بحران‌زایی می‌کند.
این روزنامه نوشت: فساد در کشورهای عربی باعث هدر رفتن منابع هنگفتی شده است که بر اساس گزارش‌ جدید سازمان ملل، این فساد در طول نیم قرن اخیر باعث هدر رفتن نزدیک به 11 تریلیون دلار در کشورهای عربی شده است.

بی‌مبالاتی چندباره در دادن پاس‌گل به دشمن
«آخرین سخنان رئیس‌جمهور، گل زدن به دروازه خودی بود.»
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: روحانی فاقد ادبیات متوقع در تراز ریاست‌جمهوری است. او در مصاحبه اخیر صدا و سیما گفت: «اگر برجام نبود ما با درآمدهای نفتی‌مان حداکثر می‌توانستیم با آن پول، حقوق ماهیانه کارمندان‌مان را پرداخت کنیم! چنین اظهاراتی قرینه بی‌مبادلاتی قبلی ایشان است که در اوج مذاکرات اتمی با ابراز این مطلب که «خزانه خالی است» عملا تیم مذاکره‌کننده ایران را در مقابل 5+1 خلع سلاح کرد تا ایشان نیز به قوت بتوانند فضای مانور طرف ایرانی را محدود کنند با این گوشزد متوقع که؛ شما که خزانه‌تان خالی است حق ندارید در مذاکرات سخت‌سری کنید!
اکنون نیز معلوم نیست رئیس‌جمهوری که سال‌ها در بالاترین سطوح امنیتی عهده‌دار مسئولیت بوده چگونه تا این اندازه فاقد حزم‌اندیشی است که با چنین اظهارات نسنجیده‌ای در مقابل آنتن زنده تلویزیون، دست وزیر خارجه خودش را در مذاکرات آتی با 5+1 می‌بندد و طرف خارجی را در موضع تفوق قرار می‌دهد تا بتوانند به برکت پاس خودی «جناب روحانی» بر سر ایران منت بگذارند و مدیون بودن ایشان را به خود بابت توانمند کردن «دولت تدبیر و امید»! در تامین حقوق کارمندانش را به ایشان گوشزد کنند!
جناب آقای روحانی - آیا این است معنای ادعایتان درباره 3 گل زده در مقابل 2 گل خورده!؟
خیر جناب روحانی - به این نمی‌گویند «گل زده» و عنوان صحیح‌اش دسته گل به آب دادن است! اگر این «گل زده‌تان»  است باز جای شکرش باقیست گل بیشتری نزدید!
جناب روحانی - حضرتعالی جمهور ایرانیان را نمایندگی می‌کنید و بر شما فرض است تا سخنگوی قابل وثوقی برای ایرانیان باشید تا از موضع اقتدار و با کلامی استوار بتوانید موجبات عزت ایرانیان در مقابل دشمن خارجی باشید!
جناب روحانی - ابجدخوانان دنیای سیاست هم می‌دانند در مواجهه با دشمنی که مترصد نخستین نقطه ضعف شماست و می‌گوید «ما برجام را پاره می‌کنیم»، شما نیز با زبان اقتدار گوشزد کنید؛ «اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می‌زنیم» نه آن که خائفانه و از موضع ضعف و قابل شماتت بفرمایید؛ برجام نبود کارمندان‌مان هم بی‌حقوق می‌ماندند!
با این توصیف تصور می‌کنید دیگر وزیر خارجه‌تان روئی برای نشستن مقابل حریف و از توانی برای دفاع مقتدرانه از مواضع و منافع ملی ایران در مقابل دشمن بدسیرت برخوردار خواهد ماند؟
مگر آن که بپذیریم عامدانه به جای آن که موظف به انتقال فشار از داخل به خارج باشید می‌کوشید از طریق انتقال فشار خارجی به داخل اسب مراد خود را در زمین «لزوم تعامل با کدخدا» زین کنید!

گزارش البینه الجدیده از ارتباط خانوادگی بارزانی با اسرائیل
یک نماینده سابق پارلمان عراق فاش کرد بارها به همراه ملامصطفی و مسعود بارزانی به فلسطین اشغالی سفر کرده است.
محمود عثمان از نمایندگان کرد پارلمان عراق بوده، در مصاحبه با روزنامه عراقی البینهًْ‌الجدیده، ضمن حمله به سردار سلیمانی به همراه ملامصطفی در 1968 و 1973 میلادی دو بار به اسرائیل سفر کردیم و با مسعود بارزانی نیز 3 بار به سرزمین‌های اشغالی رفته‌ام، اما مسرور (پسر مسعود بارزانی) به طور مرتب به اسرائيل سفر می‌کند.
«عثمان» که به دلیل کهولت سن، چند سالی است از سیاست کناره‌گیری کرده و در لندن زندگی می‌کند، می‌گوید علت برقراری روابط با اسرائیل به منظور دریافت سلاح و همچنین ارتباط گرفتن با آمریکایی‌ها از طریق اسرائیلی‌ها بوده است. وی اعتراف کرد که سربازان اسرائیلی در آموزش نیروهای پیشمرگ کرد نقش داشته‌اند.
وی پیش‌تر در 23 ژوئن 2004 نیز در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفته بود اولین سفر او به اسرائیل به همراه ملامصطفی یک هفته به طول انجامید و طی آن سفر، با همه مقام‌های اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کردند.
وی افزود: در آن برهه تاریخی به دلیل رابطه رژیم شاه ایران با اسرائیل، نیروهای اسرائیلی در شمال عراق حضور داشتند اما با سقوط رژیم شاه، عملاً ارتباط کردستان عراق با اسرائیل قطع شد.
یکی از کارکنان دستگاه جاسوسی اسرائیل نیز چند سال قبل کتابی تحت عنوان «موساد در کردستان عراق» منتشر کرد که جزئیات روابط پنهانی خانواده بارزانی با موساد را فاش کرد.

بنویسید «افزایش بیکاران» بخوانید «افزایش مشارکت پس از برجام»!
یک سایت حامی دولت افزایش بیکاری در دولت یازدهم را به «کشاندن نیروی کار به بازار توسط برجام» تعبیر کرد!
خبر آن‌لاین که به معاون مطبوعاتی تعلق دارد، نوشت: «تمایل به پیدا کردن کار رو به افزایش است؛ این موضوع را هم متولیان بازار کار، هم اقتصاددانان و هم آمارهای رسمی تایید می‌کند. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 1/5 درصد افزایش یافته است. به عبارتی، نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال 40/4 درصد اعلام شده؛ این نرخ در بین مردان 64/9 درصد و زنان 15/9 درصد است.
نرخ مشارکت اقتصادی تا مدت‌ها روندی معکوس را طی می‌کرد، ولی بعد از برجام و امید به بهبود شرایط اقتصادی، این نرخ افزایش پیدا کرد تا برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته به بیش از 40 درصد برسد.»
این خبرگزاری ادامه می‌دهد: افزایش جمعیت مشارکت‌کننده اقتصادی بیانگر افزایش تمایل بخش‌های مختلف جامعه برای حضور فعالانه در اقتصاد است، ولی با این حال، به نظر می‌رسد در ایران و با افزایش فشارهای معیشتی به خانوار و همچنین امیدواری‌هایی که نسبت به اجرایی شدن برجام به وجود آمد، متقاضیان کار در کشور را افزایش داد. در این شرایط اما نرخ اشتغال کاهش و نرخ بیکاری افزایش یافته است. بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال در تابستان 1395 نسبت به تابستان سال گذشته 1/8 درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری 1/8 درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری تابستان امسال 12/7 درصد بوده است.
خبر آن‌لاین این واقعیت را بازگو نکرده که سهم عمده افزایش جمعیت جویای کار، مربوط به بیکار شدن افراد دارای کار و همچنین دارای شغل معرفی کردن افرادی است که حتی در هفته کمتر از یک ساعت سر کار می‌روند!

رادیو اروپا: هیجان توافق تمام شد /تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد
رادیو بین‌المللی «اروپا-1» گزارش داد یک سال پس از اجرای توافق هسته‌ای، تحریم‌های اصلی علیه ایران همچنان ادامه دارد.
این رادیو در گزارشی تصریح کرد: بعد از امضای توافق، شرکت‌های فرانسوی نخستین شرکت‌ها در دنیا بودند که به یک‌باره به بازارهای ایران یورش بردند اما اکنون بعد از گذشت‌ یک سال، شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی تاکنون نتوانسته‌اند موقعیتی برای خود در ایران پیدا کنند. علت آن هم این است که بانک‌های فرانسوی با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران حاضر نیستند در ایران فعالیتی داشته باشند.
در ژانویه سال 2016 گروهی از صاحبان صنایع و روسای شرکت‌های فرانسوی تحت نظارت سازمان کارفرمایی جنبش شرکت‌های فرانسوی، (MEDEF)، وارد تهران شدند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باور بودند که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های فرانسوی قراردادهای بزرگی با ایران در زمینه‌های مختلف خواهند بست اما زمان مشخص کرد که اینگونه نشد.
اکنون تقریبا یک سال از آن تاریخ می‌گذرد و خبری از هیچ قرارداد مهمی برای شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسه در میان نیست.
البته در این مدت قراردادهایی امضا شده است.
یکی از آنها قرارداد فروش هواپیماهای ایرباس به ایران است که ارزش آن براساس قیمت روی کاتالوگ به 20 میلیارد دلار می‌رسد.
شرکت‌های پژو و رنو نیز موفق شده‌اند قراردادهایی با شرکت‌های خودروسازی ایران امضاء کنند اما تا زمانی که بانک‌های اروپایی نتوانند در ایران فعالیت داشته باشند و شرکت‌های ایرانی نتوانند از بانک‌های اروپایی فاینانس دریافت کنند عملا گشایش بزرگی رخ نداده است.
شرکت‌های کوچک و متوسط فرانسوی در شرایط کنونی تقریبا هیچ چشم‌اندازی برای خود در ایران متصور نیستند و علت اصلی آن نیز احتیاط بانک‌های فرانسوی از سرمایه‌گذاری مجدد در شرکت‌های ایران است.
مشکل این است که هیچ بانک فرانسوی حاضر نیست اجرای طرح‌های مورد نظر شرکت‌های فرانسوی در ایران را تامین مالی کند.
بانک‌های «سوسیئته ژنرال» و «ب.ان.پ پاریبا» به روشنی اعلام کرده‌اند امکان ندارد ما به ایران برویم چرا که این بانکها هنوز جریمه‌های سنگین آمریکا را فراموش نکرده‌اند.
آمریکا برخی بانک‌های فرانسوی را به علت همکاری با ایران میلیاردها دلار جریمه کرده بود و این میزان جریمه برای این بانکها کمرشکن بود.
آمریکا برخی تحریم‌ها را برای 10 سال دیگر تمدید کرده است.
ماتیو اتورنو مدیرمرکز امور بازرگانی فرانسه در تهران دراین‌باره می‌گوید: بخش زیادی از تحریم‌ها علیه ایران همچنان ادامه دارد.
با توجه به این شرایط، برای شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی دشوار است بفهمند چه شرکت‌هایی واقعا در زمره تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرند.

هووتراشی اصلاح‌طلبان برای روحانی در انتخابات
در حالی که برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند پای روحانی در انتخابات می‌مانند، عده‌ای دیگر می‌گویند هنوز به حمایت از روحانی نرسیده‌اند و ممکن است نامزد دیگری را هم در نظر داشته باشند.
این اقدام البته بیشتر تداعی چانه‌زنی را می‌کند اما در عین حال اصلاح‌طلبان، نگران رأی نیاوردن روحانی و شکست مهیب در انتخابات اردیبهشت 96 هستند.
دیروز در حالی که الیاس حضرتی می‌گفت «کاندیدای اصلاح‌طلبان آقای روحانی است و لاغیر»، عارف تأکید کرد: ما هنوز به مصداق مورد حمایت در انتخابات 96 نرسیده‌ایم.
به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم، عارف که ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برعهده دارد، گفته است جلسات شورا به صورت متوالی، یکشنبه هر هفته برگزار می‌شود.
وی درباره ورود این شورا به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 اظهار کرد: تاکنون به مصداقی نرسیده‌ایم و بحث دراین باره قدری زود است.
عارف نامزد انتخابات سال 92 بود که با فشار اصلاح‌طلبان مجبور به کناره‌گیری شد.
اخیرا مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ثبت‌نام در انتخابات 96 گفته بود که برخی افراد مسائلی را مطرح کرده‌اند اما هنوز تصمیمی برای حضور در این انتخابات نگرفته‌ام.
در همین حال بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در مجلس، به خبرگزاری دانشجو گفت سیاست اقتضا می‌کند به فکر گزینه‌هایی غیر از روحانی باشیم.
وی افزود: ممکن است به دلایلی گزینه‌های دیگری برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری از سوی این طیف معرفی شود اما معتقدم که نهایتا اصلاح‌طلبان به یک کاندیدای واحد خواهند رسید.
پارسایی تصریح کرد: در حال حاضر آقای روحانی در مباحثی بسیار خوب عمل کرد اما در برخی از موضوعات نیز دوستان به لحاظ سیاسی انتقاداتی دارند که باید بنشینند و این مسائل را با یکدیگر حل کنند.

ذوق‌زدگی خبرنگار آمریکایی از یک اظهارنظر نسنجیده!
یک خبرنگار آمریکایی با ذوق زدگی از سخنان اخیر روحانی گفت تیم اوباما نمی‌فهمید چه اهرمی را در اختیار دارد.
جی‌سولومون در واکنش به صحبت‌های رئیس جمهور در مصاحبه یکشنبه شب درباره کاهش فروش نفت و درآمدهای دولت توییتی را منتشر کرد و تیم مذاکرات باراک اوباما را مورد انتقاد قرار داد.
روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: اگر برجام نبود، درآمد ما نصف و از آن هم کمتر می‌شد؛ ما حداکثر می‌توانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم.»
«جی سولومون» که مسائل مربوط به توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند، با نقل این خبر توییت کرد: «کاملاً واضح است که تیم مذاکراتی اوباما نمی‌فهمید که آمریکا تا چه حدی در مذاکرات هسته‌ای با ایران اهرم در اختیار دارد.»
ذوق‌زدگی سولومون از اظهار نظر بی‌جا و خلاف واقع روحانی در حالی است که ایران در سال 1392، بالغ بر 1/2 میلیون بشکه در روز صادرات داشت.
توماس فریدمن تحلیلگر ارشد نیویورک تایمز و مشاور دولت اوباما پس از برجام تصریح کرد: آمریکا با غلاف خالی از اسلحه توانست امتیازات بزرگی از ایران بگیرد.
همچنین مقامات آمریکایی نظیر کری و اوباما بارها تصریح کردند که اگر برجام امضا نمی‌شد، تحریم‌ها در حال فروپاشی بود و امکان تداوم آنها به خاطر فشار دیگر کشورها وجود نداشت.