kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
فایننشال تایمز:

موازنه جدید قدرت در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تحولات جدید و کاملاً متفاوت با گذشته در غرب آسیا، نوشت که موازنه قدرت جدیدی در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است.



این روزها تحولات در منطقه به قدری متفاوت با گذشته و برخلاف انتظارات آمریکا و اروپا است که اعتراف مهمترین ارگان‌های رسانه‌ای غرب را هم به دنبال داشته است.
پیش از این و سال‌ها قبل «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه پیشین آمریکا، گفته بود، خاورمیانه درد زایمان دارد، چرا که خاورمیانه جدید در حال متولد شدن است. سران رژیم صهیونیستی هم اظهارات مشابهی را به زبان می‌آوردند. اما اکنون شرایط به قدری فرق کرده که حتی رسانه‌های وابسته به مراکز قدرت غربی هم حرف‌های کاملاً متفاوتی می‌زنند. آخرین مورد آن، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» است که تحولات غرب آسیا در سال 2016 را پوشش داده و با ارائه تحلیلی، نوشت که ایران و روسیه توانستند در این سال، رقبای خود را مبهوت کنند.
«دیوید گاردنر» دبیر اخبار بین‌المللی این روزنامه، تحولات فوق را دستمایه تحلیل خود قرار داده و در این گزارش تحلیلی خود تحت عنوان «موازنه قدرت جدید در خاورمیانه»، نشست سه جانبه اخیر وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو را محور توجه خود قرار داد.
در ماجرای نشست سه جانبه و برقراری آتش‌بس به عنوان نخستین پیامد آن، نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی هیچکدام حضور نداشتند و میانجی آتش‌بس نیستند. اما ایران حاضر است و به همراه روسیه، تعیین تکلیف می‌کند. گاردنر می‌نویسد که دولت ترکیه هم چاره‌ای جز پیوستن به این دو کشور ندارد؛ آنکارا از بیم شکل‌گیری یک منطقه خودمختار کردنشین در مناطق مرزی ترکیه و سوریه، به سمت مسکو و تهران گرایش پیدا کرده و از حمایت مخالفان «بشار اسد» دست کشیده است.
در ادامه تحلیل روزنامه فایننشال تایمز آمده است، روسیه توانسته اتحاد اروپایی‌ها را برهم بزند و تعدادی از کشورهای خاورمیانه را نیز به خود جذب کند.
نویسنده در تحلیل خود، به واقعه بسیار مهم آزادسازی حلب اشاره کرده و می‌نویسد: پیروزی در حلب، محور مورد حمایت ایران را از بغداد تا بیروت تقویت کرده است.
علاوه بر فایننشال تایمز، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر در واکنش به نشست سه‌جانبه مسکو و حضور نداشتن آمریکا در این نشست، بسیار برآشفته شده‌اند و آن را تحقیرآمیز و نشانه شکست واشنگتن در خاورمیانه دانستند.
شماری از سناتورها و آنهایی که دستی در قوه‌مجریه آمریکا ندارند، در واکنش به تحولات ضدآمریکایی منطقه، از کاخ سفید و شخص اوباما می‌خواهند به ایران و روسیه ضرب‌شست نشان دهد، ولی نمی‌دانند که کاخ سفید دیگر توان این کار را ندارد.
از جمله اتفاقات کاملاً متفاوتی که اخیراً رخ داده، رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه ضدشهرک‌سازی شورای امنیت سازمان ملل بوده است. این رأی نشان می‌دهد که واشنگتن تحت شرایط اجبارآمیز قرار گرفته و می‌خواهد به تحولات همسو با محور مقاومت گردن بنهد.
پیش از این و در پی آزاد شدن شهر «حلب» و اخراج تروریست‌های وابسته به آمریکا از این شهر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گفته بود که تاریخ سوریه، و منطقه به قبل و بعد آزادسازی حلب تقسیم خواهد شد. این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که نظم جدید در راه است، نظمی که محور مقاومت، محور آن خواهد بود.