kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶

41 ماه پس از وعده 100 روزه فقط حرف اشتغال و رشد اقتصادی هست(خبر ویژه)

41 ماه از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید و زمانی که رئیس‌جمهور وعده حل مشکل بیکاری جوانان را داد، می‌گذرد و دولت یازدهم تا چند ماه آینده به پایان دوران فعالیت خود خواهد رسید. با این حال، مشکل بیکاری جوانان همچنان پابرجا مانده و بر تعداد بیکاران نیز افزوده شده است.



روزنامه صبح‌نو نوشت: رئیس‌جمهور حتی وعده داده بود برای حل معضل بیکاری در 100 روز اول فعالیت دولت، آثاری مشخص خواهد شد. با این وجود، حالا در 4 سالگی دولت یازدهم  تعداد بیکاران از مرز 3 میلیون و 300 هزار نفر گذشته و مشکلات خانواده‌ها درباره اشتغال و آینده جوانان همچنان پابرجاست.
به نظر می رسد دولت در ماه‌های پایانی فعالیت خود در کنترل برخی بازارها مانند ارز و سکه نیز ناتوان شده و روند صعودی قیمت انواع سکه و ارز در هفته‌های اخیر نمایان است. قیمت دلار هفته گذشته از مرز 4 هزار تومان گذشت.
اثر منفی افزایش نرخ ارز بر اشتغال را باید در تضعیف تولید و افزایش هزینه‌های بنگاه‌ها به واسطه گرانی ارز و در نتیجه خطر ورشکستگی، از دست رفتن رقابت تولیدات ایرانی در بازارها و در نتیجه اخراج و بیکاری نیروی کار جست‌وجو کرد.
در زمینه باقی ماندن بیکاری، کارشناسان می‌گویند یا مشاوران دولت آنچنان که باید غول بیکاری را جدی نگرفته بودند که به رئیس‌جمهور مشاوره‌های اشتباه درباره حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان می‌دادند و یا اینکه از نیاز شدید موجود در جامعه و مسئله چالش‌برانگیز در خانواده‌ها سوءاستفاده تبلیغاتی شد.
از آن سو این نکته مورد توجه است که نمی‌توان بدون فراهم کردن برخی زمینه‌ها آمار اشتغال‌زایی بی‌سابقه داد و گفت دولت موفق به ایجاد 745 هزار شغل فقط در 6 ماهه اول امسال شده و دستاورد بی‌سابقه‌ای را در تاریخ کشور به ثبت رسانده است. این آمارها بدون تایید مردم و لمس آن در جامعه، تنها مصرف تبلیغاتی در آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری خواهد داشت و دردی از بیکاری ده‌ها هزار جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی دوا نمی‌کند.
روز پنج‌شنبه پیامی از سوی دولت در کانال تلگرامی مخابره شده که در آن به نقل از وزیر اقتصاد گفته شده بود در نیمسال اول سال جاری یک میلیون و 445 هزار شغل توسط دولت یازدهم فقط در 6 ماه ایجاد شده که به تعبیر طیب‌نیا این عملکرد دولت در کشور بی‌سابقه است!
با این حال، خیلی زود این پیام حذف و مطلب دیگری از سوی وزیر اقتصاد با این مضمون مخابره شده که اشتغال ایجاد شده در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور خالص 745 هزار شغل بوده که این دستاورد در تاریخ ایران بی‌سابقه است.
با این وجود، نگاهی به اظهارات قبل‌تر برخی مقامات دولتی مانند وزیر کار در این باره نوعی تناقض در آماردهی دولت را نشان می‌دهد.
علی ربیعی پیش از این در چند مرحله در پاسخ به منتقدانی که رشد اقتصادی مورد ادعای دولت را با آمار بیکاری متناقض می‌دانستند عنوان کرده بود با پدیده رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه‌ایم، به این معنا که ممکن است اقتصاد رشد کند ولی شغلی حاصل نشود،‌حال چگونه به یک باره این پدیده از اقتصاد ایران رخت بر بسته و7/4 درصد رشد اقتصادی برابر با 750 هزار شغل شده است!؟
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار می‌گوید: نگاهی به آمارهای رسمی وزارت کار نشان می‌دهد که فقط در سال گذشته 1/1 میلیون پرونده اختلاف بین شاغلان و کارفرما در مراکز حل اختلاف تشکیل شده بود و این یعنی دست‌کم 10 درصد از کل شاغلان کشور به مشکل برخورده و احتمال بیکاری آنها زیاد است.
وی افزود: این آمار را اگر به تعداد بیکاران مطلق که بیش از 3 میلیون و 300 هزار نفر است اضافه کنیم واقعیت‌ها را نشان می‌دهد.