kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶

تورم 9 درصد است یا 45 درصد؟(خبر ویژه)

«روحانی برای به دست آوردن اعتماد دوباره مردم چاره‌ای جز غلبه بر رکود و تورم ندارد اما تورم به سمت افزایش پیش می‌رود».



روزنامه هفت صبح (از روزنامه‌های اصلاح‌طلب) نوشت: تا انتخابات ریاست جمهوری کمتر از 5 ماه مانده است. آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم دارد به سمت افزایش می‌رود. برخی حامیان دولت نگرانند تورم دوباره دو رقمی شود.
این روزنامه از قول مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: باید کمی به بازار نگاه کنیم. آیا در بازار شما نشانی از تورم 9 درصدی مصرف کننده می‌بینید؟ وقتی قیمت اقلام خوراکی مانند برنج، گوشت سفید یا حبوبات 45 یا 19 درصد افزایش یافته است چطور می‌توان باور کرد که تورم اقتصاد ما 9 درصد باشد؟ من این اعداد را بر مبنای آمارهای بانک مرکزی می‌گویم. این افزایش قیمت‌ها باید خودش را در تورم نشان دهد. اما با تورم اعلامی بانک مرکزی، این اعداد و ارقام گویا در تورم محاسبه نشده است.
دانشمند می‌افزاید: فقط اقلام خوراکی مصرفی مردم نیست. مگر دولت انرژی را گران نکرده است؟ من بعید می‌دانم تورم روی 9 درصد ایستاده باشد. سؤال من از دولت این است که مبنای محاسبات تورم در بانک مرکزی چیست؟ تقاضای من از مسئولان دولت مانند دکتر مسعود نیلی، نوبخت و سایر دوستان این است که برای ما و مردم توضیح دهند تورم را چطور محاسبه می‌کنند؟
رئیس اتاق بازرگانی همچنین گفته است: پیش‌بینی من از تورم در سال آینده این است که هم تورم مصرف کننده و هم تورم تولید کننده افزایش خواهند یافت. وقتی دلار به 4200 تومان رسیده و دولت دلار رسمی را از 3000 به 3300 در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده، طبعاً تورم افزایش می‌یابد.