kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
گزارش خبری کیهان

جزئیات تازه از پشت پرده ترور سفیر روسیه در ترکیه

از اعلام برائت آمریکا نسبت به دخالت داشتن در حادثه ترور سفیر روسیه تا محافظ اردوغان بودن ضارب سفیر و پذیرفتن مسئولیت این جنایت از سوی جیش‌الفتح گزارش‌های تازه‌ای است که درباره این حادثه مهم منتشر شده است.



«آندری کارلوف» سفیر روسیه شب دوشنبه در ترکیه به ضرب پنج گلوله در آنکارا و جلوی دوربین‌های تلویزیونی ترور شد و فصل نوینی در حوادث تو در تو و سیاه منطقه باز شد. این خبری بود که رسانه‌های مختلف منطقه روز سه‌شنبه منتشر کردند. با وجود احتمال تنش در روابط مسکو و آنکارا اما دو طرف بسیار آرام با این مسئله مواجه شدند. هنوز به صورت قطعی پشت پرده این ترور و اهداف آن مشخص نشده، اما برخی جزئیات جدید در این مورد منتشر شده است. روزنامه حریت ترکیه اعلام کرده،  قاتل «آندری کارلوف» سفیر روسیه طی 2 سال و نیم خدمت در پلیس ضد شورش آنکارا، 8 بار محافظ اردوغان بوده است. «مولود مرد آلتینتاش» قاتل سفیر روسیه، بعد از محافظان شخصی، جزو ردیف دوم کادر امنیتی رئیس‌جمهور ترکیه بوده است.
اما وزارت خارجه ترکیه نیز به صورت صریح این ترور را به گردن جریان «گولن» انداخته است. مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته: «ترکیه و روسیه می‌دانند که عامل اصلی این حمله چه کسی بوده است، شبکه گولن.» در واکنش به این اظهارات «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرده: «هنوز خیلی زود است که درباره عامل اصلی ترور کارلوف اظهار نظر کنیم.» این در حالی است که «فتح‌الله گولن» اواخر دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «از ترور سفیر روسیه در آنکارا شوکه شده و عمیقا از این اقدام ناراحت هستم.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به اظهارنظرهای برخی مقام‌های ترکیه مبنی بر دست داشتن این کشور در عملیات ترور سفیر روسیه در آنکارا، گفته: «چنین موضوعی قطعا مضحک است.» در همین حال یک روزنامه آمریکایی روز سه‌شنبه از ترور «آندری کارلوف»، سفیر روسیه در آنکارا حمایت کرده و مدعی شده قتل او، مصداق «تروریسم» نبوده است!
 روزنامه «نیویورک ‌دیلی‌نیوز» نوشته: «کارلوف به عنوان نماینده پوتین در سوریه نمایی عمومی از جرایم جنگی این دیکتاتور در سرتاسر جهان و ظلم و ستمش در داخل روسیه بود.» گروه تروریستی موسوم به «جیش‌الفتح» وابسته به القاعده در سوریه هم طی بیانیه‌ای مسئولیت ترور سفیر روسیه در آنکارا را برعهده گرفته است. طبق اعلام پایگاه النشره، گروه تروریستی و خونریز «جیش‌الفتح» در این بیانیه مدعی شده «این اقدام به مثابه انتقام اولیه خون زنان، کودکان و کهنسالان در حلب و مسلمانان در سراسر جهان است.»!
از سوی دیگر، دومای دولتی روسیه دیروز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که ترور و قتل آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرده و از مقام‌های مسکو خواسته است تا تدابیر امنیتی بیشتری را برای حفاظت از دیپلمات‌های روسی در خارج از کشور اتخاذ کنند. در حالی که روسیه و ترکیه تاکید کرده‌اند که ترور کارلوف تاثیر منفی بر روابط دوجانبه نخواهد داشت، تیمی متشکل از بازرسان روسی روز سه‌شنبه وارد آنکارا شدند تا درباره ترور سفیر روسیه در ترکیه تحقیقات خود را انجام دهند.
دیروز دولت روسیه حتی تصمیم گرفت مذاکرات لغو نظام روادید برای اتباع ترکیه را به دلیل خطر گسترش تروریسم متوقف کند. طبق اظهارات یک مقام روسی، ترکیه باید اقدام‌های بیشتری را برای تامین امنیت افرادی که به این کشور سفر می کنند، انجام دهد. این مقام  همچنین خواستار آن شده تا آنکارا تضمین دهد، شهروندان ترکیه راهی روسیه مورد ارزیابی کامل، بازرسی و کنترل قرار گیرند. در همین حال «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده: «من از سرویس‌های مخفی می‌خواهم تا اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت در داخل و خارج از روسیه انجام داده و امنیت نهادها و کارکنان روس در خارج از کشور را افزایش دهند. سرویس‌های مخفی باید اقداماتشان را با آژانس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها تقویت و تشدید کنند.»
گفتنی است، با توجه به اینکه حادثه ترور در آستانه چرخش احتمالی ترکیه به سمت روسیه و ایران صورت گرفته، برخی کارشناسان معتقدند، احتمالا همچون کودتای نافرجام اخیر، در این حادثه نیز آمریکایی‌ها مداخله داشته‌اند.