kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۱۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
نایب رئیس مجلس:

طرح تحول سلامت با این روش شکست خورده است

وزیر اسبق بهداشت گفت: طرح تحول سلامت امکان ندارد که به همین روش ادامه پیدا کند.


مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه چرا در بحث تعرفه‌های طرح تحول سلامت که مدام به آن انتقاد می‌کنید و در رسانه‌ها به صورت دائم راجع ‌به آن حرف می‌زنید در مجلس از وزیر سؤالی نکرده‌اید؛ گفت: بنده سؤال کرده‌ام روند قضیه را هم قبلاً و هم طی دوره پرسیده‌ام اما هیچ اتفاقی نیفتاد به این دلیل که همه در اوایل اجرای این طرح فکر می‌کردند مسائل به سادگی قابل حل است اما هم‌ اکنون بعد از گذشت این مدت دکتر هاشمی نیز به این نتیجه رسیده که حق با ما بوده است.
وی افزود: این طرح در اوایل اجرای آن به دلیل اینکه منابع پولی در اختیار داشت اجرایی شد اما از همان زمان نیز مشخص بود که به این مرحله خواهد رسید.
پزشکیان در پاسخ به اینکه آیا نمی‌خواهید جلوی ادامه یافتن این طرح را بگیرید، گفت: طرح تحول سلامت امکان ندارد که به همین روش ادامه پیدا کند، ما از اول همین را می‌گفتیم اما قبول نمی‌کردند.
نایب رئیس‌مجلس گفت: رئیس‌جمهور اگر می‌تواند به لج من هم که شده است به اینها پول دهد.
پزشکیان همچنین در نشست پیرامون بررسی چالش‌ها و چشم‌اندازهای طرح تحول سلامت در موسسه مطالعات دین و اقتصاد، گفت: ما باید براساس منابع بسته خدمات را تعریف می‌کردیم و عقلانی بود که براساس داشته‌ها بسته‌‌های خدمت تعریف می‌شد.
وی ادامه داد: بیمه باید خدمات را در چارچوب سطح‌بندی پرداخت کند؛ بیمه‌ها همه را تحت پوشش قرار دادند که البته این خوب بود ولی نوع بیمه کردن غلط بود، می‌توانستند یکسری از مراکز را تعیین کنند و مردم خدمات را از آن کانون بگیرند که متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه همه افراد به صورت اینترنتی بیمه شدند و دفترچه‌ای که حکم یک چک سفید امضا را دارد دریافت کردند.
وزیر اسبق بهداشت افزود: تعرفه‌ها را بالا بردند منابع را ندیدند و نوع افزایش تعرفه‌ها به گونه‌ای بود که شکاف درآمدی را بیشتر می‌کرد، تعرفه‌ خصوصی را بیش از دولتی بالا بردند و این خلاف قانون بود زیرا پزشکی به راحتی می‌توانست با دو عمل در بخش خصوصی درآمد ماهیانه میلیاردی داشته باشد.
به گفته پزشکیان، اشکال بیمه‌ها این بود که چارچوب سطح‌بندی اجرا را رعایت نکردند و خودشان نیز به این موضوع با اضافه کردن یکسری داروها و تقبل هزینه‌ها دامن زدند.
وی افزود: ابتدایی‌ترین کار یک مدیر این است که ابتدا پول و بودجه را ببیند و بعد خرید را انجام دهد اینها حتی با فروش 8 هزار میلیارد اوراق قرضه نیز نمی‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.
پزشکیان گفت: من اقتصاددان نیستم اما می‌دانم باید به اندازه پول تصمیم گرفت. این رقم بدهی به سادگی و روشنی واضح است اما آنها می‌گویند طرح را ادامه می‌دهند در حالی که دولت پولی برای ادامه دادن ندارد.