kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی:

دولت در نوسانات ارز نقش مستقیم دارد

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت در نوسانات ارز نقش مستقیم دارد، گفت: وقتی دولت تصمیم می‌گیرد نرخ ارز را بالا ببرد احتمالاً به این دلیل است که بتواند کسری بودجه خود را تأمین کند.


سید رضی حاجی آقا میری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: دولت در نوسانات ارز نقش مستقیم دارد؛ یعنی اگر نرخ ارز پایین یا بالا می‌رود به تصمیم و سیاست‌های دولت برمی‌گردد.
وی افزود: وقتی دولت اجازه می‌دهد نرخ ارز افزایش پیدا کند به این معنی است که دولت تمایل به افزایش نرخ دارد، باید توجه داشته باشیم که نرخ واقعی ارز نرخی نیست که دولت آن را تعیین می‌کند، مطمئناً اگر نرخ ارز آزاد گذاشته شود بالاتر خواهد رفت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دخالت دولت در کنترل نرخ ارز، به لحاظ اقتصادی امری باطل و به ضرر منافع اقتصادی است. اینکه دولت توان خود را در کنترل نرخ ارز در جهتی قرار دهد که این کنترل با آرامش و به گونه‌ای که ایجاد بحران نکند انجام شود می‌تواند به نوعی قابل توجیه باشد، اما اینکه دولت اصرار داشته باشد که نرخ ارز را بر روی یک نرخ غیر طبیعی و غیر واقعی نگه دارد باعث می‌شود که همان اتفاقی که چند سال پیش در دولت دهم برای نرخ ارز رخ داد بار دیگر اتفاق بیفتد که در این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به ثبات اقتصادی وارد می‌شود.
به گفته آقامیری، وقتی دولت تصمیم می‌گیرد نرخ ارز را بالاتر ببرد احتمالاً به این دلیل است که بتواند کسری بودجه خود را تأمین کند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: از سوی دیگر نرخ دلار نسبت به سایر ارزها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است و اگر بازار داخلی ما هم تابع بازار خارجی باشد طبیعتاً باید این نرخ ارز افزایش پیدا می‌کرد اما اینکه گفته می‌شود نرخ دلار پایین آورده می‌شود به معنی دخالت در مسیر طبیعی نرخ ارز است.
آقامیری همچنین درباره وضعیت آینده نرخ ارز گفت که در شرایطی که دولت نرخ ارز را در جهت کاهش یا افزایش کنترل می‌کند، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده نرخ ارز داشت.
وی درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر صادرات اظهار داشت: افزایش نرخ ارز به شرط آنکه سیرقابل پیش‌بینی داشته باشد می‌توان از آن در جهت افزایش صادرات بهره برد اما در شرایطی که نمی‌توان آینده ارز را پیش‌بینی کرد فعالیت صادرکنندگان محدود به معاملات نقدی می‌شود و این به معنی محدودکردن کار تجاری و صادرات و ضربه زدن به بازار صادرات است.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر صادرات غیر نفتی ما امکان رشد پیدا نکند و تابع متغیرهای بسیار پیچیده شود آن وقت است که به تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی که در نظر داریم نخواهیم رسید.
گفتنی است، طی سه ماهه اخیر خصوصاً دو هفته گذشته نرخ ارز به طرز محسوسی افزایش یافته و به آستانه چهار هزار تومان هم رسید. شکستن رکورد گران‌ترین رقم نرخ ارز باعث شد ارزش پول ملی به کمترین میزان خود در طول تاریخ برسد.
با این حال عده‌ای از کارشناسان این نوسانات را از سوی خود دولت و برای جبران کسری بودجه سال آینده دانستند، شائبه‌ای که با توجه به همزمانی ارسال لایحه بودجه به مجلس و گران شدن نرخ ارز قابل تأمل به نظر می‌رسد.