kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
مراسم روز دانشجو با حضور چهره‌های مختلف در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد

خسارت برجام؛ محور اصلی گفت و شنودهای دانشجویی

همزمان با 16 آذر (روز دانشجو)، دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور چهره‌های فرهنگی و سیاسی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفتند.



سخنگوی قوه قضائیه در نشست پرسش و پاسخی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات برگزار شد، گفت: امروز دشمن روی دو موضوع در حال سرمایه‌گذاری است؛ اول نفوذ روی مدیران در جهت تصمیم‌گیری‌ها و دوم تخریب روحیه انقلابی مردم به ویژه جوانان.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: اگر رهبر معظم انقلاب به سرعت به میدان نمی‌آمدند خیلی از داخلی‌ها می‌خواستند روحیه جهادی‌گری را از بین ببرند.
وی تصریح کرد: با کمال تاسف اقدامات دشمن در داخل همراهی داشته و این در حالی است که همه تلاش طاغوت این بوده چهره شیطان مجسم را کمرنگ کند و جنایات این شیطان بزرگ را به فراموشی بسپرد.
برخی تصور می‌کردند اعضای خانواده هاشمی محاکمه نشوند اما متهمان را محاکمه کردیم
به گزارش فارس، معاون اول قوه قضاییه گفت: هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از افراد پرقدرت مالی، سیاسی، اجتماعی و با سابقه تاریخی می‌باشد و به همین دلیل اینگونه تصور می‌شود که خانواده ایشان محاکمه نشود اما ملاحظه کردیم که همزمان دختر و پسر ایشان به دلیل اتهامات وارده بر آنها محاکمه شده‌اند همچنین دختر دیگرشان نیز مورد اتهام بودند.
وی به اتفاقی در زمان ریاست‌جمهوری خاتمی اشاره کرد و گفت: در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در رابطه با اختلاس یکی از مدیران وقت صحبتی شد که خاتمی گفت مبلغ اختلاس بسیار ناچیز است و قابل محاکمه نیست اما دستگاه قضا براساس قانون با هر مبلغی از اختلاسی برخورد می‌کند.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این دولت نیز بسیاری از افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند که چنانچه اتهامی بر آنها وارد شود بدون در نظرگرفتن جایگاه شخص متهم به اتهامش رسیدگی می‌شود.
اژه‌ای تصریح کرد: مدیرعامل بانک صادرات دارای جایگاه خوبی بود، زحماتی هم بعد انقلاب کشید اما در آن پرونده متهم شد.
معاون اول قوه قضائیه گفت: اخیراً یکی از معاونان رئیس‌جمهور به یکی از استان‌ها سفر کرده بود و در مورد روستاها صحبتی کرد که از وی شکایت شد. پرونده این شخص در دادگاه بدوی است و حکم هم برای وی صادر شده است.محسنی اژه‌ای بیان داشت: در مورد پرونده بابک زنجانی، از چهار وزیر و رئیس ‌بانک مرکزی سابق بدون هیچ اغماضی بازجویی شد و اگر اثبات شود در جرایم رخ داده، مسبب و یا معاونت داشتند، حتماً رسیدگی می‌شود.
مصوبه حصر سران فتنه به قوت خود باقی است
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر مبنای قانونی حصر سران فتنه بیان کرد: طبق قانون اساسی شورای امنیت ملی چنانچه تشخیص دهد موضوعی مرتبط با امنیت ملی است و مصوبه نیز مراحل قانونی خود را طی کند، آن مصوبه لازم‌الاجرا می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فتنه 88 گفت: در زمان فتنه 88 و مفاسد به بار آمده آن، شورای امنیت ملی تشکیل شد و تصویب کرد که فعلاً سران فتنه در حصر باشند و محاکمه نشوند.
وی افزود: آنچه قابل توجه است این است که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و قوه قضاییه معتقد است حتی در صورت تغییر مصوبه از جانب شورا به محاکمه سران فتنه بپردازد زیرا معتقدیم سران فتنه 88 مرتکب جرم بزرگی شده‌اند که این مصوبه در حال حاضر لازم‌الاجراست.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: زمانی گفته می‌شد که مصوبه شورای عالی وجود ندارد و زمانی که ما برای اثبات آن بندها و تبصره‌های آن را بیان کردیم متهم به افشاگری شدیم!
جلیلی: برجام‌خوانی باید در دانشگاه‌های ما
راه بیفتد
همچنین نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شریف، گفت: یکی از وجوه جنگ نرم این است که ملتی نتواند جمع‌بندی تاریخی و کاملی از سیر روند حرکت خود داشته باشد. امروز همه اعتراف می‌کنند که رژیمی مثل ایالت متحده آمریکا رفتارش تداوم بر دشمنی با ایران است.
 وی ادامه داد: برجام در حال حاضر یک بحث مهم و ملی برای بررسی رفتار آمریکا نسبت به ایران است. برجام‌خوانی باید در دانشگاه‌های ما راه بیفتد، چرا که می‌تواند سندی بدون حب و بغض برای بررسی رفتار آمریکا باشد.
جلیلی  افزود: امروز ایران به قدرتی رسیده که جنوب لبنان با الهام‌گیری از آزاد سازی خرمشهر آزاد می‌شود. آمریکا هم از همین نگران است؛ از اینکه اعتراض یک درصدی در مقابل ۹۹ درصدی خودش، مثل ایران مدیریت شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: زمانی در تاریخ می‌خواندیم عده‌ای از خارج به ما خیانت کرده‌اند، اما حالا کسانی در داخل با دشمن هم‌نوایی کرده و آن را موجه و مشروع عنوان می‌کنند؛ این یعنی خیانت.
وی تصریح کرد: اگر ما مدهوش قدرت آمریکا شویم، ابتکار عمل خود را از دست می‌دهیم. امروز برجام یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای احیای نظریه انقلاب اسلامی برای مواجهه با آمریکاست.
نقوی حسینی: ما نماینده ملتیم نه وکیل الدوله
سید حسین نقوی حسینی هم که برای سخنرانی در همایش «جوان انقلابی، مبارزه با فساد و اشرافی‌گری» به سینما انقلاب به سینما انقلاب یاسوج رفته بود، با اشاره به اینکه امروز عزت ایرانی اسلامی در دنیا می‌درخشد، تصریح کرد: وقتی بازرسان به فردو آمدند که یک صنعت پیشرفته پیچیده در استراتژیک‌ترین حوزه منطقه بود، داد آمریکا درآمد نه به این علت که ایرانی‌ها سانتریفیوژ ساختند، بلکه به این علت که فردو طوری ساخته شده بود که نمی‌توانستند آن را از بین ببرند و هیچ سلاحی برای تخریب آن کارساز نیست.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: دو هزار صفحه سند داریم که امکانات مالی همین آدم‌های کثیف داعشی توسط آمریکایی‌ها تأمین می‌شود.
رئیس ‌فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: اگر راست می‌گویند که طرفدار حقوق بشر هستند چرا غربی‌ها، آژانس، آمریکا و دیگر مدعیان حقوق بشر اجازه دادند ۳۰۰ کلاهک هسته‌ای اسرائیل ساخته شود.
نقوی حسینی تصریح کرد: از ۲۶ دی ماه۹۴ اجرای برجام شروع شد و فردای آن روز آمریکا ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی را به لیست تحریم اضافه کرد، که ما به ظریف و عراقچی گفتیم مگر نگفتید آمریکا به تعهداتش پایبند است، مگر نپذیرفت که نباید تحریم جدید وجود داشته باشد، آقایان گفتند اشتباه شده! کنگره لج‌بازی می‌کند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا ۱۵ بار برجام را نقض کرده است، گفت: آخرین مورد، تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران بود که هشت مورد آن تحریم هسته‌ای است.
وی افزود: هر موقع حرفی می‌زدیم و نقدی می‌کردیم رئیس‌جمهور ما را به بی‌سوادی متهم می‌کرد.
گفتنی است، این همایش قرار بود در دانشگاه فرهنگیان یاسوج برگزار شود که دانشجویان بعد از اخذ مجوز با ممانعت مسئولان این دانشگاه مواجه شدند و به اجبار مکان برنامه تغییر کرد.
کریمی قدوسی: امروز تفکر ۱۶ آذر به حلب و یمن و عراق رسیده است
جواد کریمی قدوسی در جمع دانشجویان دانشکده فنی شهید چمران کرمان حاضر شد و با اشاره به شکسته شدن ابهت و قدرت آمریکا در دنیا گفت: آمریکا اذعان دارد ما تصمیم گرفتیم از عراق عقب‌نشینی کنیم و نگران هستیم موقع عقب‌نشینی در اتوبان بصره و بغداد به ما حمله بکنند.
وی افزود: آمریکایی‌ها از ایران خواستند آنها را کمک کند. این همان آمریکایی است که می‌گوید کاش ما در ارتشمان فرماندهانی مثل سردار سلیمانی‌ها داشتیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در عراق هنگام سفارش تجهیزات برای نیروهای آمریکایی، در بخشی از فهرست آنها مقداری پوشک بزرگسالان برای راننده‌های ‌تانک‌های آمریکایی وجود داشت چرا که خدمه‌تانک‌ها از ترس مبارزان عراقی نمی‌توانستند خودشان را نگه دارند!وی خاطرنشان کرد: چه کسی آمریکای مدعی اداره جهان براساس نظام تک قطبی را به اینجا رسانده؟ خون دانشجویان شهید ۱۶ آذر و انقلاب اسلامی که وجه اصلی آن استکبارستیزی است.
کریمی قدوسی گفت: امروز فکر امام و تفکر ۱۶ آذر مرزها را درنوردیده و تا حلب و یمن و عراق و بحرین رسیده است؛ کسانی که اهل مبارزه هستند نه فقط در ایران در همه دنیا پرچم مبارزه با استکبار را به اهتزاز درآورده‌اند.
وی تصریح کرد: در روزگاری که همگان به قدرت ایران در منطقه اذعان دارند و در سنای آمریکا به خاطر ترس از قدرت گرفتن ایران در منطقه به تمدید تحریم‌ها رای می‌دهند بسیار سخت است که بشنویم آمریکا کدخدای دنیاست!
ضرغامی: نقض برجام چهره آمریکا را برای نسل جوان آشکار کرد
عزت ا... ضرغامی نیز در همایشی با عنوان «انقلابی بودن، انقلابی ماندن» به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه فرهنگیان اصفهان سخنرانی کرد و در بخشی از سخنانش گفت: همانند رئیس‌جمهوری اعتقاد دارم برجام را خدا آورد، چون به آن نیاز داشتیم؛ اما نقض برجام نشان داد که دولتمردان آمریکا، ناجوانمرد و غیر اصولی هستند.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب مسیر مذاکره را باز گذاشتند و آن را هدایت کردند، افزود: رهبری با دید باز مسیر را بازگذاشتند و نقش مهمی در مذاکرات داشتند و نسل جدید بینش دولتمردان آمریکا را شناسایی کرده و از شخصیت اصلی آنها آگاه است.
حسن عباسی: برجام لکه ننگی است که بر تاریخ کشور نشست
رئیس‌اندیشکده یقین هم در مراسم روز دانشجوی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران، گفت: برجام لکه ننگی است که بر تاریخ مملکت نشسته است.
عباسی خطاب به رئیس‌قوه قضائیه گفت: برای حفظ جایگاه روحانیت و جایگاه نهاد ریاست جمهوری، شخص جنابعالی باید روحانی را به دادگاه بکشید؛ رئیس‌جمهور ۴۹ تهمت را حواله مخالفانش کرد.
رئیس ‌اندیشکده یقین در ادامه با بیان اینکه من کاسب تحریمم یا اطرافیان رئیس‌جمهور، گفت: همین آقایان ظریف، عراقچی، لاریجانی و روحانی به حرف کارشناسان گوش نکردند و امروز مضحکه شبکه‌های اجتماعی و جوانان شده‌اند. آمریکای حقیقی این است که هرچه بیشتر مجیزش را بگویی، بیشتر پشت پا می زند.
قالیباف: غلتیدن به سمت شرق و غرب
 چیزی جز خفت ندارد
شهردار تهران نیز طی سخنانی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران، اظهار داشت: اهمیت ١٦ آذر بر هیچ‌کس پوشیده نیست و نقش این روز در مبارزه با استعمار و استبداد برای همیشه تاریخ پابرجا خواهد ماند و این نشان از روحیه آزادی‌خواهی نسل جوان و دانشجوی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز امورات با حرف پیش نرفت و این مردم بودند که در میدان نبرد حضور داشتند و جنگیدند و اتحاد شرق و غرب و تجهیزات غربی و شرقی آنها را نترساند.
شهردار تهران با بیان اینکه هیچ کس به دنبال گفت‌وگو با دشمن نرفت چون گذشته را دیده بودند، افزود: تاریخ نشان داده بود هروقت افرادی به شرق و غرب غلتیدند جز خفت و خواری چیزی نصیب کشور نشد.
نه چرخ هسته‌ای چرخید و نه زندگی مردم
قالیباف با تاکید بر اینکه روحیه استکباری و ظالمانه آمریکا تمام نشده، گفت: انتقادات امروز برای این است که میز مذاکره را میز مبارزه فرض نکرده و به آنها اعتماد کردیم درحالی که رهبری در گذشته بارها تذکر داده بودند که آنها (دشمن) به دنبال کمک کسی نیستند و امروز دیدیم نه چرخ هسته‌ای چرخید و نه چرخ زندگی و این به دلیل اعتماد کردن به آمریکاست.
وی ادامه داد: این ساده لوحی است که ما آب و نان و اقتصاد و آلودگی هوا را به برجام گره بزنیم، این یعنی الفبای اداره کشور را نمی‌دانیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون برخی صحبت‌ها درباره فساد در شهرداری گفت: در مورد تعاونی مسکن‌ها همواره گفتم که هیچ خط قرمزی در برخورد با فساد در شهرداری نداریم و خودم به دادستانی نامه دادم که چنین شبهه‌ای پیدا شده و شما ورود کنید و به قوه قضائیه هم نامه نوشتم و دعوت کردم و به NGO آقای توکلی هم نامه نوشتم که شما هم بیایید از طرف مردم موضوع را بررسی کنید.
گودرزی: لغو ۴۰ سخنرانی در دانشگاه‌های کشور طی دو روز مایه شرمساری نیست؟!
همچنین رئیس‌سازمان بسیج دانشجویی در مراسم بزرگداشت روز دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص چرایی برگزاری جشن در روز دانشجو گفت: 63 سال مبارزه با ظلم، تاریخ جنبش دانشجویی است و طی این 63 سال جنبش دانشجویی ایران با آمریکا مقابله کرده است. آیا این مسئله جشن گرفتن ندارد؟ چرا در این روز شاد نباشیم و همه این مجاهدت‌ها را گرامی نداریم؟
به گزارش خبرگزاری دانشجو، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی خطاب به مسئولان گفت: چه گلی به سر این ملت زدید که حقوق 100 میلیون تومانی اخذ می‌کنید؟ ماه هاست که از مسئولان کشور سؤال می‌کنیم که در خصوص پیگیری حقوق‌های نجومی چه کرده اید اما جوابی دریافت نمی‌کنیم.
گودرزی با بیان اینکه جنبش دانشجویی با کسی عهد اخوت نبسته است، گفت: تمامی دولت‌ها و مجالس بعد از جنگ باید در عمل نشان دهند که برای مبارزه با فساد و احقاق عدالت چه کرده‌اند.
رئیس‌سازمان بسیج دانشجویی تصریح کرد: به قدری تجربه داریم و به قدری شعارهای مختلف شنیده ایم که مطمئناً کسی نمی‌تواند بعد از این 37 سال مردم را فریب دهد. به طور کلی جنبش دانشجویی نمی‌گذارد که مردم فریب بخورند.گودرزی با تاکید براینکه چنانچه بدنه دانشجویی کشور گفتمانی را دنبال کنند و بر روی مسئله‌ای اولویت دهند، مسئولان مجبور به پاسخگویی خواهند بود، حرف زدن با مردم و روشنگری را وظیفه دانشجو دانست و خاطر نشان کرد: مطالبه‌گری را دست کم نگیریم. در پی لغو سخنرانی یک نماینده در مشهد مسئولان عنوان کردند که این اتفاق مایه شرمساری است و این در حالی است که طی دو روز بیش از 40 سخنرانی در دانشگاه‌های کشور لغو شده، این‌ها مایه شرمساری نیست؟
رئیس‌سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: درصد بیکاری در برخی استان‌های کشور به 50 درصد رسیده است و تولید ملی تا حدودی تعطیل شده آیا این‌ها مایه شرمساری نیست؟
وی با بیان اینکه مسئولان با مردم صادقانه سخن بگویند، گفت: سال هاست رفتارهای انتخاباتی مسئولان را پشت سر گذاشتیم بنابراین در انتخابات سال 96 فردی نمی‌تواند مردم را صرفاً با شعار دادن پای صندوق رای بیاورد.
فعال رسانه‌ای: در برجام به دستورات رهبری
 عمل نشد
سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش خبرگزاری فارس نیز در همایش «جنبش دانشجویی و استکبار ستیزی » که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: در مذاکرات برجام با رهبری هماهنگ شد، اما به دستور رهبری عمل نشد.وی افزود: ما با دو برجام مواجه هستیم. برجام ایران و برجام آمریکا. برجام ایران همان است که مشروط به نامه ۲۹ مهر ۹۴ رهبر انقلاب است که به آن عمل نکردند و برجام آمریکا، همان است که دولت امروز به آن عمل می‌کند.
معاون پژوهش خبرگزاری فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: واگذاری بی‌سابقه بازار ایران به خارجی‌ها بلایی را بر سر ما خواهد آورد که در عصر قاجار آمد.
وی با اشاره به عدم اهتمام دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی بیان داشت: دولت یازدهم در حال قتل عام تولید داخلی، یعنی منبع ثروت‌آفرینی ملی با محروم‌سازی تولیدکننده از بازار است و ارزش ریال ایران در دولت روحانی ۲۵ درصد کاهش یافت.
برخی حواشی برنامه‌های روز دانشجوی
دانشگاه‌های کشور
مراسم روز دانشجوی دانشگاه‌های کشور با حاشیه‌هایی هم همراه بود. از جمله آنها اینکه در حاشیه برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر که با عنوان «اشرافیت مسئولین» برگزار شد، دکور ذخایر انقلاب با ماکت‌هایی از کرباسچی، فریدون، صفدرحسینی و مهدی هاشمی به همراه تابلو تعویض در دستان نوبخت!  به نمایش گذاشته شد.همچنین محمدعلی نجفی مشاور ارشد روحانی که در برنامه انجمن اسلامی آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی حاضر شده بود، با حمله به خبرنگاران و فیلمبرداران حاضر در جلسه خطاب به آنها گفت: «این مزدوران اینجا چه‌کار می‌کنند؟ بیرونشان کنید!»
برخورد زننده مشاور روحانی و برخی دانشجویان منتسب به انجمن نامبرده باعث آزردگی اصحاب رسانه و متشنج شدن فضای دانشگاه شد.همچنین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به حضور مفسدی اقتصادی به نام کرباسچی برای سخنرانی در روز ۱۶ آذر اعتراض کردند که باعث قهر وی از سالن سخنرانی شد.دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران نیز پس از سخنرانی حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور و عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون در این دانشگاه، ضمن انتقاد به وی بابت فرصت ندادن به آنها برای طرح مسائل خود، با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و شعارهایی ضد فتنه معاون حقوقی رئیس‌جمهور را از این دانشگاه بدرقه کردند.