kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
صهیونیست‌ها می‌گویند آتش‌سوزی عمدی است

اسرائیل در آتش /حیفا تخلیه شد، تل‌آویو در حال تخلیه

در پی وقوع آتش‌سوزی‌های وسیع، گسترده و بی‌‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی، حیفا، اطراف بیت‌المقدس، و بخش‌هایی از تل‌آویو تخلیه و بیش از 80 هزار صهیونیست آواره شدند‌. آتش در حال گسترش بوده و چند کشور برای کمک به صهیونیست‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

سرویس خارجی-

این آتش‌سوزی از روز چهارشنبه و از تپه‌های جنگلی «جودیه» و «سامریا» در شمال شهر «حیفا» واقع در فلسطین اشغالی آغاز شده و به گفته منابع صهیونیستی بلافاصله 30 تیم آتش‌نشانی و چندین هواپیمای اطفای حریق برای مهار آن وارد عمل شدند. کابینه رژیم صهیونیستی وضعیت اضطراری فوق‌العاده اعلام کرده و با توجه به گستردگی ابعاد آتش‌سوزی و ناتوانی این رژیم در اطفای حریق‌، نیروهای ذخیره خود را برای مهار آتش فرا خوانده و از کشورهای روسیه‌، ترکیه، یونان،کرواسی‌، ایتالیا و قبرس نیز درخواست کمک کرده است.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما مدعی شده که آتش‌سوزی احتمالا عمدی بوده است. برخی مقامات وزارت جنگ این رژیم‌، پلیس و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی(شاباک) نیز اعلام کرده‌اند این آتش‌سوزی «عامدانه» بوده است که در پی آن وزیر امور داخلی و بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی تصمیم به افزایش نیروهای پلیس در مناطق جنگلی گرفتند. این ادعا‌ها در حالی صورت می‌گیرد که آتش‌سوزی به خانه فلسطینیان نیز آسیب زده و حتی خود آنها برای کمک به خاموش کردن بسیج شده‌اند. «یوناو یاهاو»، شهردار حیفا اما احتمال داده حریق بعد از آن آغاز شده باشد که فردی در یک محل پر از نفت و مواد آتش زا سیگار روشن انداخته است.
به گزارش خبرگزاری‌ها‌، نیروهای امداد و نجات رژیم صهیونیستی همچنان به تلاش‌های خود برای مهار آتش‌سوزی و خاموش کردن آن ادامه می‌دهند، ولی به خاطر نامساعد بودن شرایط جوی و ورزش شدید باد هنوز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. منابع خبری از بسته شدن فرودگاه‌های «بن گوریون» در «تل‌آویو» و حیفا به دلیل گسترش دامنه حریق خبر می‌دهند.همچنین این آتش‌سوزی به نزدیکی کرانه باختری هم رسیده است.
نزدیک به 10 هواپیما از کشورهای ترکیه، روسیه، قبرس، یونان، کرواسی و ایتالیا برای اطفای حریق  اعزام شده‌اند. و آمریکا نیز هواپیمای سوپرتانکر آتش‌نشان خود را به سرزمین اشغالی فلسطین اعزام کرده است.
جهنم سوزان و آوارگی هزاران صهیونیست
منابع محلی وضعیت آتش‌سوزی در فلسطین اشغالی را به «جهنم سوزان» تشبیه کرده‌اند، جهنمی که باعث شده دست‌کم 80 هزار شهرک‌نشین منازل خود را ترک کنند و آواره شوند. برخی منابع از زخمی شدن 130 نفر در این آتش سوزی‌ها خبر دادند. میزان تلفات احتمالی این آتش‌سوزی اعلام نشده است. کارشناسان می‌گویند که این آتش‌سوزی آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی و ناتوانی آن در مهار این آتش را به تصویر کشید. در سال 2010 نیز آتش‌سوزی گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی رخ داد که در پی آن دست‌کم 43 نفر در آتش سوختند.
سخنگوی اداره آتش‌نشانی رژیم صهیونیستی در «حیفا»  اوضاع در این شهر را «وخیم» عنوان کرده و گفته جان مردم در خطر است و آتش ساختمان‌ها را تهدید می‌کند و هر کس می‌تواند این شهر را فوراً ترک کند. درپی افزایش ادعای اسرائیلی‌ها درباره عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها، نمایندگان عرب در پارلمان رژیم صهیونیستی تاکید کردند، سیاستمداران صهیونیست با سرزنش کردن اعراب در حال دمیدن به این آتش هستند.
واکنش فلسطین
تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس با صدور بیانیه‌ای مقامات اسرائیلی را به بهره‌برداری سیاسی از سانحه متهم کرده و گفته، «چیزی که می‌سوزد درختان و سرزمین ما فلسطین است». تاکنون 12 نفر به ظن دخالت در آغاز این آتش‌سوزی دستگیر شده‌اند.
یک خاخام ارشد رژیم صهیونیستی نیز گفته، «این آتش‌سوزی مجازات خداوند به دلیل سیاست‌های نتانیاهو است.»