kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶

موسسه پیو: با انتخاب ترامپ جامعه آمریکا دو تکه شد

یک مؤسسه نظرسنجی آمریکا براساس آخرین نظرسنجی خود اعلام کرده، انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور، جامعه آمریکا را دوتکه (دوقطبی) کرده است.


مؤسسه «پیو» اعلام کرده: «تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد، حامیان ترامپ به انتخاب خود افتخار می‌کنند، ولی هراس و اضطراب مخالفانش را فرا گرفته است.» به گزارش ایسنا، طبق این نظرسنجی، 74 درصد کسانی که به ترامپ رأی داده‌اند، به این کار خود افتخار می‌کنند و در مقابل، 90 درصد دموکرات‌ها احساس ناامنی می‌کنند و 76 درصد آنها نیز به خاطر انتخاب شدن ترامپ، دچار هراس شده‌اند.
کارشناسان می‌گویند، بخش اعظم کسانی که به ترامپ رأی داده‌اند، نسبت به شرایط موجود در آمریکا سرخورده و ناراحت هستند و حتی بسیاری از رأی دهندگان به ترامپ، به دنبال تغییرات بنیادی در عرصه سیاسی آمریکا هستند.
اول مرا اخراج کن!
حاکمیت جو عصبی در آمریکا به گونه‌ای است که علاوه بر مردم، مقامات این کشور را نیز دربرگرفته است. یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها به رئیس جمهور شدن ترامپ، اظهارات «اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک است؛ کومو خطاب به ترامپ گفته: «اگر به دنبال کوچاندن مهاجران از آمریکا هستید، اول مرا اخراج کنید! زیرا من از (اقلیت) «ماریوکومو» هستم.» ماریوکوموها مهاجرانی فقیر و بی‌پول و بی‌کار بودند و تنها در پی «رؤیای آمریکایی»، از ایتالیا به این کشور آمده‌اند.
وی این را هم گفته که: «اگر قرار به بازجویی از مهاجران و اخراج آنها از کشور باشد، دیگر چه کسی در امان خواهد بود؟ مسئله این است که همه ما مهاجر هستیم.»
پیش از این، ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «سی.‌بی.اس» گفته بود که قصد دارد سه میلیون مهاجر غیرقانونی را فوراً از آمریکا اخراج کند. وی پس از پیروزی نیز بر اجرای این وعده خود تأکید کرد.
برنامه 100 روزه و خروج از ترانس - پاسفیک
ترامپ اما با انتشار یک ویدئو به صورت آنلاین، برنامه‌های خود طی 100 روز نخست دوره ریاست جمهوری خود را هم اعلام کرد.
ترامپ گفت، در نخستین روز شروع کار خود در کاخ سفید، آمریکا را از توافق تجاری موسوم به «ترانس- پاسفیک» خارج خواهد کرد. «شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن هم گفت، ترانس- پاسفیک بدون آمریکا بی‌معنی است. این توافق سال 2015 میان 12 کشور که 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، امضاء شده است. هدف این توافق، کاهش تعرفه‌ها و افزایش تجارت میان کشورهای عضو است. وی همچنین گفت برنامه‌های صدور ویزای آمریکا که باعث ضربه زدن به کارگران آمریکایی شده است را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهد.
ترامپ به علاوه، وعده‌هایی را نیز در مورد سیاست‌های نظامی و دفاعی داد، ولی این بار در مورد ایجاد دیوار در خط مرزی آمریکا و مکزیک چیزی نگفت. ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی، وعده ساخت چنین دیواری را داده بود.
جنبش استقلال کالیفرنیا
به گزارش تسنیم، اعضای جنبش استقلال کالیفرنیا که با پیروزی ترامپ به تکاپو افتاده‌اند، این بار سندی را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از آمریکا، به مقام‌های این ایالت پیشنهاد دادند. این خبرگزاری به نقل از «لس‌آنجلس تایمز» افزود: «اعضای جنبش موسوم به «یس کالیفرنیا» که از استقلال این ایالت از آمریکا حمایت می‌کنند، سند مذکور را تهیه و آنرا به دادستان کل ایالت کالیفرنیا ارائه کرده‌اند.
اعضای این جنبش در پی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، چنین تصمیمی را گرفته‌اند.»
«مارکوس رویز ایوانز» از پایه‌گذاران این جنبش اعلام کرده: «جنبش استقلال کالیفرنیا براین باور است که این ایالت در صورتی که تبدیل به یک کشور مستقل شود، کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت.» فعالان این جنبش همچنین معتقدند، عضویت کالیفرنیا در ایالات متحده، به ضرر منافع این ایالت در بخش‌های مختلفی چون اقتصاد، امنیت، مهاجرت، محیط زیست و آموزش خواهد بود.
این جنبش حتی اعلام کرده به دنبال تأسیس دفاتری در روسیه و سایر کشورهای دیگر است.