kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵

آمریکا در رقه و ترکیه در الباب غیرنظامیان سوری را به خاک و خون کشیدند

حملات جداگانه جنگنده‌های آمریکایی و ترکیه به مناطق مسکونی در استان‌های «حلب» و «رقه» سوریه، شهادت 17 غیرنظامی و جراحت ده‌ها تن دیگر را به دنبال داشت.



در همین حال، کمک‌های رژیم آل سعوداز طریق ترکیه، به تکفیری‌های داعش در سوریه رسید.
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با بمباران روستای «صالحیه» در حومه شمالی شهر «رقه»، 10 شهروند سوری را به شهادت رساندند. در این حمله منازل مسکونی و یک کارگاه ریسندگی هم هدف قرار گرفت و براثر آن، سه کارگر و هفت نفر از اهالی روستا کشته شدند. تعدادی از اهالی روستای صالحیه نیز مجروح شدند.
از استان حلب نیز خبر رسیده، جنگنده‌های ترکیه با مشارکت پهپادهای آمریکایی، شهرک «الشیخ ناصر» واقع در شمال شرق شهر «الباب» را بمباران کردند. در این حمله نیز هفت غیر نظامی جان خود را از دست دادند و 10 نفر دیگر زخمی شدند. اواخر آبان ماه گذشته نیز جنگنده‌های ترکیه با بمباران روستاها و شهرک‌های «حساجک»، «الوردیه»، «حسیه»، «غول سروج»، «سد الشهبا»، «احرص» و «ام‌حوش» در شمال استان حلب، بیش از 150 غیرنظامی را کشتند.
کشتار غیرنظامیان توسط آمریکا و ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که این دو کشور سوریه و روسیه را به جنایت جنگی در حلب متهم می‌کنند. همین دیروز نیز ایسنا به نقل از الجزیره گزارش داد، «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل، 12 افسر سوری را به ارتکاب جنایت متهم کرد! اظهاراتی که واکنش شدید «بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل را در پی داشت. الجعفری اظهارات پاور درباره افسران سوری را «دروغ، زشت و شرم‌آور» خواند.
کمک تازه عربستان
 به داعش رسید
پنجمین محموله بزرگ کمک‌های غذایی و دارویی سال جاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان نیز همین دیروز پس از ورود به شهر «بوکمال» در شرق «دیرالزور» به دست داعش رسید.
به نوشته فارس، این کمک‌ها توسط چندین کامیون به مقصد فوق ارسال شده‌اند. ابتدا گروه‌های مسلح مرتبط با ترکیه و آمریکا در منطقه مرزی «اعزاز» به کامیون‌های فوق اجازه عبور نمی‌دادند، اما بعداً این اجازه داده شد. برخی کشورهای عربی و ترکیه تحت پوشش کمک‌های انساندوستانه، به تروریست‌ها کمک تسلیحاتی، دارویی و غذایی می‌کنند.
هیئت بلندپایه روسی
 در دمشق
از سوی دیگر یک هیئت روسی متشکل از معاونان نخست‌وزیر، و وزرای خارجه، دفاع، انرژی، کشاورزی و توسعه اقتصادی روسیه دیروز در دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کردند.
در این دیدار، «روابط تاریخی محکم میان روسیه و سوریه»، «هماهنگی موجود میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم» و «همکاری در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی توسط طرفین» بحث و بررسی شد.
بشار اسد در این دیدار تأکید کرد: «سیاست‌ها و مواضع روسیه چه در سطح بین‌الملل یا در خصوص جنگ تروریستی علیه سوریه، مؤید موقعیت مسکو به عنوان یک ابرقدرت بوده و این سیاست‌ها برپایه اصول، ارزش‌ها و پایبندی به حقوق بین‌الملل و احترام به حاکمیت کشورها و حق آنان در تعیین سرنوشت‌شان است.»
وی بااشاره به «اهمیت حمایت‌های روسیه از سوریه در زمینه‌های مختلف به ویژه در بعد اقتصادی»، تصریح کرد که «این مسئله به صورت ملموسی در کاهش رنج و درد ملت سوریه نقش داشته است؛ رنج و دردی که معلول جنگ تروریستی و تحریم‌های اقتصادی تحمیلی علیه ملت سوریه است.»
«دیمیتری روگزین» معاون نخست‌وزیر روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد «هدف حمایت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی روسیه از دولت و ملت سوریه، تقویت ایستادگی در برابر تروریسمی است که جنایات هولناکی علیه ملت سوریه مرتکب می‌شود و خطر آن نیز سایر کشورهای دنیا را تهدید می‌کند.»
سایر رویدادها
* یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت، در حال حاضر 3200 شهروند روس در سوریه و عراق حضور دارند و در صفوف داعش علیه نیروهای دولتی می‌جنگند.
* نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در شرق شهر حلب توانستند بازار «الشعبی» و میدان «الاطفائه» را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کنند.
* مسکو از شورای امنیت سازمان ملل خواست اسامی تروریست‌های مسئول در کشتار غیرنظامیان سوریه را منتشر کند.
* «زهیر طراف» نماینده پارلمان سوریه از مشارکت احتمالی بسیج مردمی عراق در عملیات علیه داعش در شرق «حمص» (سوریه) خبر داد.