kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵

شورش سرخ‌پوستان آمریکا در داکوتا/ پلیس 400 معترض را دستگیر کرد

پلیس آمریکا با یورش به اعتراضات بومیان در ایالت داکوتای این کشور 400 تن از معترضان را دستگیر کرد. پلیس آمریکا این اعتراضات را «شورش» نامیده است.



 دولت آمریکا قصد دارد خط لوله نفت ۱۲۰۰ مایلی را از غرب ایالت داکوتای شمالی به ایالت ایلینوی منتقل کند. اما قبیله سرخپوستی «استندینگ راک سیوکس» با ساخت این خط لوله ۸ / ۳ میلیارد دلاری مخالفت کرده چرا که معتقد است ذخایر آبی‌اش در نزدیکی مسیر این خط لوله قرار دارد و می‌ترسد روزنه‌ای در این خط لوله آب آشامیدنی آنها را آلوده کند. آنها همچنین نگرانند که این خط لوله مکان‌های مقدسشان را تهدید کند اما دولت تاکنون علی‌رغم گسترش اعتراضات کمترین توجهی به خواسته‌های سرخپوستان که طی روزهای اخیر شدت گرفته نداشته است.
در ادامه اعتراضات سرخپوستان و فعالان محیط زیست به ایجاد خط لوله انتقال نفت در داکوتای شمالی، خبرها از تشدید درگیری نیروهای امنیتی با معترضان حکایت دارد. به دنبال تلاش شبانه نیروهای امنیتی آمریکا برای متفرق کردن معترضان از محل ایجاد خط لوله، تنش ها بین دو طرف بالا گرفته و کار به بازداشت، درگیری و زد و خورد کشیده شد. معترضان هم این خط لوله را به آتش کشیده و پلیس نیز با «شورشی» خواندن آنها حداقل 400 تن را بازداشت کرد.
معترضان فقط به سرخپوستان آمریکایی منحصر نمی‌شود و فعالان محیط زیست هم در بین معترضان داکوتای شمالی حضور دارند.رهبران سرخپوستان از تلاش برای تامین مواد غذایی معترضان خبر داده‌اند. خبرگزاری راشا تودی نیز  گزارش داده در این درگیری‌ها 167 نفر زخمی شده‌اند.خبرها حاکی است که در بحبوحه درگیری نیروهای امنیتی با معترضان، چند کامیون هم به آتش کشیده شده است.
روز دوشنبه نیز تصاویری از اعتراضات بومیان مریلند منتشر شد که در میان آنها  پارچه‌نوشته‌ای به چشم می‌خورد که در آن جمله‌ای از مقام معظم رهبری نقش بسته بود: «هنگامی که شما (حاکمان آمریکا) مردم خود را استثمار و سرکوب می‌کنید، با چه جراتی در رابطه با آزادی و عدالت سخن می‌گویید؟». این بیانات در بخشی از نامه ایشان به جوانان غربی آمده بود که چندی پیش برای آنها منتشر شد.