kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:

فاصله طولانی ازدواج تا فرزندآوری از عوامل ناباروری است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه فاصله طولانی ازدواج تا فرزند‌آوری از عوامل ناباروری است، گفت: فاصله زیاد بین تولد فرزند اول و دوم نیز ممکن است به ناباروری ثانویه منجر شود.



محمد اسماعیل مطلق بهترین روش پیشگیری از ناباروری را تغییر سبک زندگی، محیط زیست و تغذیه دانست و به پایگاه خبری ایران پزشک گفت: دلیل بروز ناباروری در مردان بیشتر به خاطر مصرف سیگار و الکل، بیماری‌های تب‌دار طولانی، کم‌کاری و پرکاری تیرویید، سابقه انجام جراحی‌های لگنی و سابقه ابتلا به عدم نزول یک یا هر دو بیضه است، البته مصرف فست‌فودها نیز تاثیر بسیار زیادی بر ناباروری دارد.
مطلق درباره درمان ناباروری افزود: خوشبختانه در تمام مراکز استان‌ها مرکز ناباروری وجود دارد و ۸۰ درصد هزینه‌ها در مراکز دولتی تحت پوشش قرار می‌گیرد، در مناطق محروم نیز همکاری نزدیکی با بنیاد برکت که زیر نظر ستاد فرمان امام است، شروع کرده‌ایم و خوشبختانه تعداد زیادی از کسانی که نابارور هستند تحت پوشش قرار گرفته‌اند و منجر به فرزندآوری شده است.
وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد این است که زوجین با گذشت سه سال از ازدواج نمی‌خواهند بچه‌دار شوند و همین موضوع باعث ناباروری می‌شود، اگر فاصله فرزند اول تا دوم بیش از پنج سال باشد هم ممکن است به ناباروری ثانویه منجر شود، در واقع این فاصله باید بین سه تا پنج سال باشد.
انجام 1/2 میلیون زایمان طبیعی رایگان در کشور
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه تا کنون و در قالب طرح تحول سلامت یک میلیون و ۲۰۰ هزار زایمان طبیعی داشته‌ایم، گفت: رشد سرعت سزارین نزدیک به ۷ درصد در مقایسه با زایمان طبیعی کاهش یافته است.