kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
پایان 30 ماه بحران سیاسی

پیروزی تاریخی حزب‌الله در لبنان /میشل عون رئیس‌جمهور شد

سرانجام پس از 900 روز بحران سیاسی در لبنان میشل عون نامزد مورد حمایت حزب‌الله لبنان به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد تا پیروزی دیگری در تاریخ افتخارات مقاومت اسلامی رقم بخورد.







نامزد مورد حمایت مقاومت لبنان برای ریاست جمهوری لبنان سرانجام موفق شد رأی اکثریت پارلمان  این کشور را به دست آورد و برخلاف میل عربستان رئیس‌جمهور جدید لبنان شود. لبنان 2/5 سال بود که رئیس‌جمهور نداشت.
پس از اتمام دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در می‌2014، پارلمان لبنان روز گذشته  چهل و ششمین جلسه خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور  تشکیل داد و برخلاف جلسات قبل این بار تمام 147 نماینده لبنانی در جلسه حاضر شدند.
میشل عون در این جلسه در دور اول رای‌گیری به دلیل کم داشتن فقط 3 رأی از کسب دو‌سوم آراء (86 رأی) باز ماند و نتوانست در دور نخست، پیروزی را از آن خود کند.
در دور نخست رأی‌گیری میشل عون 83 رأی به دست آورد و تعداد آراء سفید نیز 36 و تعداد آراء باطله 6 عدد اعلام شد.
عون دقایقی بعد و  در دور دوم به رأی «نصف+1» یعنی 65 رأی نیاز داشت که با کسب این رای سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان شد.
نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است و پارلمان این کشور نیز 127 کرسی دارد که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است.
رئیس‌جمهور این کشور با رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره 6 ساله انتخاب می‌شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.
میشل سلیمان آخرین رئیس‌جمهور لبنان بود که در می‌2014 دوره ریاستش به پایان رسید و گروه‌های سیاسی از آن زمان تاکنون بر سر شخص رئیس‌جدید به توافق نرسیده بودند.
خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند «میشل عون» نامزد ریاست جمهوری و کاندیدای مورد حمایت حزب‌الله در شرایطی وارد مجلس شد که با تشویق حاضران درمجلس روبه‌رو شد.
میشل عون و سلیمان فرنجیه دو گزینه اصلی انتخابات بودند که پس از مذاکرات سیاسی دو ساله و برخی بده-بستان‌های داخلی و خارجی‌، به ویژه اعلام حمایت حریری از عون، نامزد منتخب حزب‌الله به عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب شد. حزب‌الله در طول این دو سال همواره از عون حمایت کرده و گفته  بود در صورتی که عون از رقابت کناره‌گیری کند، گزینه بعدی مقاومت فرنجیه خواهد بود.
واکنش رژیم صهیونیستی
انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور لبنان، موج خشم و نگرانی رژیم صهیونیستی را به دنبال داشته است. تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی پیش ‌از این، پذیرش کاندیداتوری «عون» را به مثابه «فرو افتادن بمب که ترکش‌های آن به تمامی سمت‌ها پرتاب می‌شود» ارزیابی کرده بودند. این کارشناسان تأکید کردند که پیروزی رئیس‌جمهور متحد حزب‌الله باعث رضایت و خرسندی ایران شده و شکست دیگری برای مواضع منطقه‌ای عربستان به شمار می‌رود.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اما در این رابطه نوشته، «حزب‌الله لبنان نسبت به این تحولات ابراز خرسندی می‌کند ، چرا که اگر توافق داخلی در لبنان شکل گیرد، این روند باعث تضعیف نقش عربستان خواهد بود. در نظر بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی معرکه ریاست جمهوری لبنان همچنان عرصه مچ‌اندازی بین ایران و عربستان سعودی است.»
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز سیدحسن نصرالله را «برنده اصلی»  انتخابات ریاست جمهوری لبنان توصیف و تأکید کرد: «ریاست جمهوری و نخست‌وزیری لبنان مهم نبودند، چرا که لبنان در طول سال‌های گذشته نیز به شکل معقولی بدون ریاست جمهوری و پارلمان منتخب به زندگی خود ادامه می‌داد و هیچ‌کس غیاب این دو را متوجه نمی‌شد. اما موضوع پراهمیت در این است که حریری به عنوان رهبر اهل تسنن لبنان و متحد عربستان سعودی، در برابر دیکته‌های سید حسن نصرالله تسلیم شده است.»
این روزنامه افزود، «اوضاع در عراق و سوریه نیز به همین صورت است و کفه ترازو بار دیگر به سمت ایران چرخیده است،  این در حالی است که آمریکا به اراده خود از جایگاه منطقه‌ای‌اش عقب‌نشینی کرده و از ایفای نقش واقعی خود در خاورمیانه دست برداشته است.» آحارونوت در نهایت انتخاب «عون» را خبر بدی برای اسرائیل دانست.
روزنامه الاخبار هم این‌گونه به انتخاب میشل عون واکنش نشان داده که «پیروزی عون سبب پایداری اتحاد شیعیان شد» و این روند تکمیل‌کننده استراتژی حزب‌الله در تقابل با اسرائیل و گروه‌های تروریستی - تکفیری است.»
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» که از تریبون‌های نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است نیز نوشت، «انتخاب عون به عنوان رئیس‌جمهور به این معنا است که دبیرکل حزب‌الله لبنان بزرگ‌ترین پیروز این تحولات است... تأیید رسیدن عون به ریاست جمهوری لبنان به این معنا است که حریری و عربستان پرچم سفید تسلیم را بالا برده‌اند و این روند به نصرالله و ایرانی‌ها اجازه می‌دهد یک گام دیگر به سمت جلو بردارند.»
موضع گیری حزب‌الله
شيخ «نبيل قاووق» نايب رئيس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان اما  تاکيد کرده که انتخاب میشل عون به عنوان رئيس‌جمهور اين کشور، اعلام رسمي شکست سياست‌هاي رژيم سعودي در منطقه به ويژه لبنان است.
وی خاطرنشان کرده «حزب‌الله از مسئوليت‌هاي خود در دفاع از لبنان و ملت آن شانه خالي نخواهد کرد و به نبرد با تروريست‌هاي تکفيري در سوريه ادامه مي‌دهد.»
خبرهای تکمیلی
*میشل عون دیروز با ادای سوگند رسما رئیس جمهور لبنان شد و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.
*مردم لبنان با ریختن به خیابان‌ها جشن گرفتند.
* «محمد جواد ظریف»  وزیر امور خارجه کشورمان ، سید حسن‌نصرالله  و جنبش انصارالله و حماس انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس جمهور جدید لبنان را به وی و مردم این کشور تبریک گفتند.

میشل عون در یک نگاه
میشل عون در 18 فوریه 1935 [29‌بهمن1313] در منطقه الشیاح به دنیا آمد و در منطقه حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت رشد کرد. وی پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه به ارتش پیوست . عون از سال 1984-1988 فرمانده ارتش لبنان بود.
عون بعد از گذشت 15 سال دوری از قدرت، سال 2005 به صحنه سیاسی  لبنان بازگشت، استقبال عمومی مردم از وی در فرودگاه نقطه عطفی در آغاز دور جدید فعالیت‌های سیاسی وی بود. میشل عون درسال  2006 یادداشت تفاهمی را با حزب‌الله لبنان در کلیسای مار مخایل امضا کرد.
میشل عون و جنبش میهنی آزاد جریان تحت رهبری او در این دوران از متحدان حزب‌الله لبنان و جنبش امل در ائتلاف ۸ مارس بوده‌اند. عون از سال ۲۰۰۵ نماینده مجلس لبنان است و جنبش میهنی با داشتن ۱۹ نماینده دومین گروه قدرتمند در این مجلس پس از جریان المستقبل و قدرتمندترین گروه در ائتلاف ۸ مارس است.