kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
روحانی در جمع مردم اراک مطرح کرد

درخت سیب و گلابی کاشته‌ایم صبر کنید میوه بدهد!

رئیس‌جمهور با تشبیه برجام به درخت سیب و گلابی، از مردم خواست برای دیدن نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای صبر کنند تا درخت به ثمر برسد.


حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیروز صبح برای انجام سفری 2 روزه از طریق فرودگاه اراک با استقبال مسئولان استانی وارد استان مرکزی شد.
حضور در اجتماع مردم در دو شهرستان اراک و خمین، دیدار با علماء، نخبگان و ایثارگران، دیدار با فعالان اقتصادی، شرکت در شورای اداری استان مرکزی و حضور در نشست خبری اصحاب رسانه استان مرکزی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه است.
صبر کنید!
13 فروردین ماه سال جاری محمدجواد ظریف وزیر خارجه و فدریکا موگرینی نماینده اتحادیه اروپا متنی را به عنوان خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک قرائت کردند. در بخشی از آن متن آمده بود: «براساس راه حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودورسازی فورا لغو خواهند شد.»
 یک روز پس از آن (14 فروردین 95) حسن روحانی رئیس‌جمهوری در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم از تفاهم سیاسی منعقد شده میان ایران و گروه 1 + 5 در سوئیس در‌باره برنامه هسته‌ای به عنوان روزی به یاد ماندنی در تاریخ ملت ایران یاد کرد و گفت: «در این چارچوب همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران در روز اجرای توافق لغو خواهد شد»
وی در ادامه تاکید کرد: «دولت از آغاز وعده‌هایی به مردم داده بود و ما همواره به دنبال تحقق آن وعده‌ها هستیم. یکی از این وعده‌ها این بود که سانتریفیوژها بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد.»
اما اکنون با گذشت قریب به 10 ماه از توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور محترم در جمع مردم استان مرکزی گفته است که دولت باغی را که غصب شده بود از دست غاصبان بیرون آورده و در آن درخت کاشته و صبر برای باروری این باغ لازم است!
اما بیشترین زمینه انتقاد به توافق هسته‌ای نه به خاطر بی‌صبری بلکه به دلیل وعده‌های داده شده و عدم پایبندی غرب و به خصوص آمریکا به تعهدات خویش است. وعده‌هایی که از لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا و در همان روز اجرایی شدن برجام سخن می‌گفت اما اکنون با گذشت ماه‌ها هنوز در موضوعاتی مثل برقراری روابط بانکی مشکل داشته باشیم و از آمریکایی‌ها قول پایبندی به تعهداتشان را بگیریم!
سخنرانی
 در جمع مردم اراک
حسن روحانی پیش از ظهر دیروز در سخنرانی در جمع مردم استان مرکزی در ورزشگاه پنجم مرداد با اشاره به این‌که ملت ما قدردان امام(ره)، خط و راه امام(ره) است بیان کرد: ملت ما  پاسدار خوبی برای مسیر امام(ره) عزت و آزادگی و اسلامی که اسلام سیاسی، اسلام حاکمیتی که امام(ره) برای ما به ارمغان آورده است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: این استان آن‌قدر فرهیخته دارد که اگر بخواهیم اسامی بزرگانی همچون آیت‌الله اراکی، نراقی و آن همه فرهیخته مانند حسابی، قریب و آن همه مردم دلاور دوران دفاع مقدس که برای کشور و سرزمینشان مقاومت کردند و توانستند کشور ما را در برابر تجاوز بیگانگان در کنار سایر مردم حراست و حفاظت کنند.
واحدهای غیرفعال
مربوط به قبل از دولت یازدهم
رئیس‌جمهور با اشاره به‌ این که استان با واحدهای صنعتی فراوان در شرایطی قرار دارد که ما می‌توانیم بر صنعت استان به عنوان چرخ اصلی صنعت کشور تکیه کنیم، اظهار داشت: 893 واحد صنعتی است که 648 آن فعال، 69 واحد نیمه فعال و 176 واحد آن غیرفعال که عمدتا مربوط به دوران قبل از دولت یازدهم است و تلاش است در سال 95 واحدهای صنعتی را به حرکت درآوریم.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز معضل اصلی ما عدم رونق اقتصادی است معضل ما بیکاری نسل جوان و تحصیل‌کردگان است. ما برای اشتغال پایدار نسل جوان راهی جز ایجاد رونق اقتصادی نداریم. سال 95 سال رونق اقتصادی است.
قول فعال کردن
 7500 واحد صنعتی
رئیس‌جمهور با اشاره به وعده دولت گفت: از آغاز سال وعده ما به مردم بوده که برنامه دولت تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی 5 درصدی است از آغاز سال به مردم قول دادم که حداقل 7500 واحد صنعتی کوچک و متوسط را از طریق تسهیلات بانکی فعال خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع برجام گفت: برجام به معنای احقاق حقوق ملت ایران بود، برجام برای صادر کردن آب سنگین اراک بود، برای صادر کردن UF6 نطنز به کشورهای صنعتی جهان بود و برای این بود که در دنیای امروز بتوانیم آزادانه گاز، نفت، محصولات پتروشیمی و سایر میعانات را صادر کنیم. آیا کسی در ایران هست که از احقاق حقوق ملت خوشحال نباشد و از تجارت با دنیا خرسند نباشد و آیا کسی هست که از باز شدن راه برای کشاورزی و صنعت خوشحال نباشد؟
رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که  آیا امروز در کشور ما کسی هست که از لغو 6 قطعنامه ظالمانه خوشحال نباشد؟ گفت: برجام پیروزی ملت ایران است، برجام پیروزی تدبیر مقام معظم رهبری است، برجام پیروزی مقاومت ده ساله و دوازده ساله ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه است.
روابط بانکی ما
 با دنیا برقرار شده!
وی با اشاره به این‌که ما باید امروز از فضای بعد از برجام استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همه سفرهایی که بعد از برجام انجام می‌گیرد برای رونق اقتصادی کشور است و برای آن است که در قاره‌های مختلف و سراسر جهان بتوانیم رونق جهانی، سرمایه‌گذاری در کشور و آوردن فناوری نوین را فراهم کنیم.
روحانی ادامه داد: چرا باید کشورهای هم‌ سن و سال ما در منطقه آسیا 200 میلیارد دلار صادرات داشته باشند و صادرات ما 50 میلیارد دلار باشد؟ ملت ما کشوری امن، با سرمایه و سرمایه انسانی است و  آیا باید برای گندم و شکر نیاز به دیگران داشته باشیم، آیا نباید کشاورزی ما نوین شود؟
روحانی با اشاره به اینکه طرح‌های اقتصادی ما نسبت به گذشته 2 برابر شده است گفت: بعد از برجام 3میلیارد و 890 میلیون دلار جذب کشور شده است، 133 طرح صنعتی داشتیم که 58 طرح آن بهره‌برداری شده است و 75 طرح در حال تکمیل برای بهره‌برداری است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: زنجیری که روی پاهای اقتصاد ایران بود، مانع بود و امروز زنجیر نیست و باید حرکت کنیم، مانع اصلی برداشته شده روابط بانکی ما با دنیا برقرار شده و روز ‌به ‌روز این روابط گسترده‌تر می‌شود.
سیب و گلابی
کجاست؟!
وی با بیان اینکه غاصبی باغ ما را غصب کرده بود، غاصب را بیرون کردیم، گفت: درب باغ به روی مردم باز شده است، یک عده کودک به درب باغ آمده‌اند می‌گویند سیب و گلابی کجاست که ما میل کنیم، ما باغ را از دست غاصبان درآوردیم و درخت کاشته‌ایم و این باغ آماده باروری است و صبر برای باروری این باغ لازم نیست؟
وی با اشاره به مردم بزرگ ایران گفت: باید ادبیاتمان ادبیات امید، ادبیات انسجام، اتحاد و وحدت ملی باشد، نگذارید برخی گفتمان یاس و بدتر گفتمان فروپاشی مدیریت این ملت بزرگ را ترویج و تبلیغ کنند. مردم بزرگ ایران، آدم دروغگوی انقلابی نیست، آدم فحاش انقلابی نیست، آنها که از یاس می‌گویند با انقلاب اسلامی ایران رابطه‌ای ندارند.
روحانی اضافه کرد: هرچه پیشرفت کردیم در سایه حمایت مردم بوده، رونق اقتصادی، خودکفایی کشاورزی و برجام، و رشد اقتصادی 5 درصد که به آن خواهیم رسید، از مردم است. همه زندگی ما عشق به ملت ایران، عشق به انقلاب اسلامی، عشق به رهبر و امام راحلمان(ره) است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک خط و یک هدف مشخص دارد گفت: این  نکته را بگویم که در مملکت دو مسیر وجود ندارد و تمام افرادی که بر این باورند در اشتباه هستند زیرا در مملکت تنها یک خط، یک رهبر و یک دولت وجود دارد و مردم برای عزت  و عظمت کشور و سلامتی رهبر و وحدت امت و رونق ایران و برای سربلندی ایران همواره دست دعا به آسمان دارند و بی‌تردید دعای شما توسط خداوند متعال مستجاب می‌شود.
روحانی با بیان این که آینده و مسیر ما روشن است گفت: ما نباید اجازه دهیم عده‌ای در کشور اخلاق ضد حسینی و غیرعاشورایی را ترویج دهند و باید تلاش کنیم در این کشور اخلاق محمدی استقرار یابد.
نمود دموکراسی آمریکایی
در مناظرات!
رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: آمریکایی که مدعی است بیش از 200سال دموکراسی و بیش از 50 سال ریاست جمهوری دارد اما اکنون کشوری بزرگ و صنعتی است که در آن اخلاق وجود ندارد و این امر در مناظرات کاندیداها مشهود است.
وی افزود: در سازمان ملل یکی از رهبران از من پرسیدند که کدام یک را ترجیح می‌دهی؟ و من در پاسخ گفتم کدام بد را به بدتر یا بدتر را به بد ترجیح دهم؟ نحوه حرف‌زدن، اتهام زدن، سخن گفتن و تمسخر کاندیداها را دیده‌ایم و این است دموکراسی و انتخابات آمریکائیان اما انتخاب مردم ایران اسلام و همان دین پیامبر(ص) است.
روحانی خاطرنشان کرد: ما باید مانع از این شویم که عده‌ای در دنیا دروغ تهمت و فحشا را رواج دهند و باید دانست که ما همه باهم برادریم و ما به ایرانمان و اسلاممان افتخار می‌کنیم.
آلودگی هوا
رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات استان مرکزی گفت: بارها نامه‌ها، تماس‌ها و مکاتبات نمایندگان شمارا بررسی کرده‌ام و دریافته‌ام که پس از نخستین مسائل اصلی شما که اشتغال و صنعت استان است مسئله آلودگی هوا و محیط زیست را بیان کرده‌اید، من در این زمینه به مردم اراک حق می‌دهم زیرا بار سنگین صنعت کشور به دوش این شهر است.
رئیس‌جمهور با اشاره به رفع بخش دیگری از مشکلات صنعتی در استان مرکزی گفت: مشکلات بخش صنعتی حل شده و حل خواهد شد از جمله آن نوسازی حمل و نقل است.
برنامه‌های هیئت دولت
 در استان مرکزی
روحانی اضافه کرد: برای اینکه وضع آب و هوای استان بتواند در مسیر درستی قرار گیرد، 700هکتار از اراضی به شهرداری اراک اختصاص پیدا کند تا برای کاشت درختان و گیاهان پوششی لازم این تصمیم اتخاذ شد که از وزارت جهاد کشاورزی به استانداری واگذار می‌شود برای اینکه برای شرایط آب و هوای استان گام موثری برداریم.
روحانی به پروژه‌های سفر و بودجه‌های تخصیصی اشاره کرد و افزود: در این سفر که ظرف امروز و فردا انجام می‌شود، 11طرح صنعتی افتتاح می‌شود و مجموعا 40 واحد افتتاح یا آغاز به کار می‌شود، که 309 میلیارد تومان برای عمران و بخش حمل و نقل و راه و شهرسازی، 205 میلیارد تومان برای بخش آب، 125میلیارد تومان برای بخش سلامت، 127 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی، 76 میلیارد تومان برای بخش عمران شهری، 68 میلیارد تومان هم برای بخش گردشگری و فرهنگی اختصاص یافته است.