kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
اژه ای خبر داد

صدور قرار منع تعقیب برای قاری معروف


سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به مطلبی که این روزها در سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب در مورد یکی از قاریان معروف منتشر شده است، گفت: در این پرونده کسی آمده شکایت کرده و شکایت بررسی شده اما هنوز مرحله رسیدگی به پایان نرسیده است و در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر شده و این قرار قطعی است.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سومین نشست خبری خود، در خصوص ماجرای رسیدگی به پرونده فیش‌های نجومی گفت: متاسفانه تا امروز دولت هیچ گزارشی به قوه قضائیه ارسال نکرده و به جز تعداد معدودی از مدیران که برکنار شدند مابقی در سمت‌های دیگر جابه‌جا شدند.
وی با بیان اینکه در قوه قضائیه نیز اقدام شایسته‌ای درباره رسیدگی به پرونده فیش‌های حقوقی انجام نشده است، افزود: سازمان بازرسی گزارش کاملی از این پرونده تهیه کرده است ولی متاسفانه دریافتی برخی افراد که دارای چند شغل و سمت هستند به تفکیک مشخص نیست، به عنوان مثال در خصوص مدیران حوزه پزشکی یک بخشی از دریافتی این افراد به واسطه حقوق مدیریتی‌شان است و بخش دیگر دریافتی آنها از فعالیت‌شان بر حوزه درمانی و پزشکی است که در گزارش فعلی مخصوص دریافتی این افراد ذکر شده و تفکیک حقوق مدیریتی از غیرمدیریتی انجام نگرفته است.
سخنگوی قوه ‌قضائیه با تاکید بر اینکه متخلفان قطعاً باید مبالغ دریافتی را بازگردانند گفت: البته در هفته اخیر نیز فردی شناسایی شد که به عنوان مامور از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل شده بود که پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این فرد حقوق کامل خود را هم از دستگاه مبدأ می‌گیرد و هم حقوق کلانی از دستگاه مقصد دریافت می‌کند و بالغ بر 36 میلیون تومان به صورت ماهانه دریافت می‌کند.
اژه‌ای درخصوص تخلفات موجود در داخل قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در برخورد با تخلفات داخل قوه بسیار سخت‌گیرتر است؛‌ طرحی در مجلس مطرح شده چنانچه نظرات قوه قضائیه را در طرح اعمال کنند بسیار مطلوب خواهد بود اما در غیر این صورت نیز طرحی که از مجلس بیرون آید و تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد ما آن را اجرا خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده بابک زنجانی گفت: پرونده تمام نشده و دیوان نظر قطعی خود را نداده است و ما مواردی را که حکم قطعی اعلام شود را رسانه‌ای می‌کنیم.
دستگیری 8 نفر در ارتباط با فساد صندوق ذخیره فرهنگیان
به گزارش فارس، محسنی اژه‌ای درخصوص رسیدگی به پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تاکنون هشت نفر حین رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند.
وی افزود: این تعداد افراد بازداشت شده به پرونده بانک سرمایه نیز مربوط است. این احتمال وجود دارد که در ادامه رسیدگی به پرونده با تکمیل شدن تحقیقات عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شده یا عده جدیدی دستگیر شوند.
اژه‌ای درباره پرونده فساد ارزی گفت: در این پرونده، یدا... روزچنگ به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور به 20 سال حبس و پرداخت 181 میلیارد تومان جریمه، لقمان روزچنگ به همین اتهام به 20 سال حبس و 200 میلیون تومان جریمه و همچنین محمدرضا رشیدی معروف به «راشد» جمعاً به 12 سال حبس و 8 میلیارد و 792 میلیون تومان جریمه محکوم شدند و احکامشان تأیید شد.
وی ادامه داد: حکم کاظم باغ‌‌شیری معروف به باقری به میزان 12 سال حبس اجرا می‌شود و حکم سامان حسن سلطانی نقض شد و باید در خصوص مواردی که قرار است محاکمه شود، بررسی مجدد صورت گیرد.
آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مردم
 در موسسه ثامن
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص شرکت تعاونی ثامن گفت: درخصوص شرکت تعاونی ثامن 24 هزار نفر دیگر باید تعیین ‌تکلیف شوند.
وی افزود: افرادی که تا سقف 200 میلیون سپرده دارند، از 17 مهرماه به ترتیب 35 میلیون نقد و بقیه را در مدت 14 ماه دریافت می‌کنند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: همچنین کسانی که تا سقف 300 میلیون سپرده دارند، از 27 مهر 35 میلیون نقد و بقیه را در مدت 17 ماه دریافت می‌کنند.
محسنی اژه‌ای گفت: همچنین افرادی که دارای سپرده 300 میلیون و بالاتر هستند می‌توانند با کسانی که تسهیلات گرفتند مطالبه خود را تهاتر کنند.
کشف 10 تن مواد مخدر در مهرماه
اژه‌ای با اشاره به کشف بیش از 10 تن مواد مخدر در مهرماه، اظهار داشت: این 10 تن موادمخدر از انواع مختلف ترکیبات تریاک، حشیش، مرفین و شیشه بوده که میزان آن 9 تن تریاک، 491 کیلو هروئین و بقیه مواد متفرقه است.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این آمار اعلام شده قطعاً کمتر از مقدار موجود است و باید چندین برابر آن را تخمین زد. مردم باید بدانند وقتی این مواد به صورت گسترده در کشور توزیع می‌شود، می‌تواند چه گرفتاری‌های متعددی را به وجود آورد.
اژه‌ای گفت: برخی می‌گویند اعدام در بحث مواد مخدر جواب نداده است. اول باید گفت ما نیز هیچ‌گاه نگفته‌ایم که همه باید اعدام شوند، ثانیاً کسانی که این سخن را می‌گویند حرف خود را بر چه استدلالی بنا می‌کنند، زیرا اگر در بحث مواد مخدر، اعدام مطرح نبود، اکنون وضعیت به مراتب بدتر بود.
اتهام افساد فی‌الارض برای کلاهبردار کرجی
سخنگوی قوه قضائیه درمورد آخرین وضعیت پرونده فردی به نام قوچانی که در کرج اقدام به ارائه وثایق جعلی برای متهمان مالی می‌کرد، گفت: این پرونده مربوط به باند کلاهبرداری بود که کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است.
وی افزود: حدوداً 28 یا 38 نفر در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند که تعدادی در حال حاضر در بازداشت هستند.
محسنی اژه‌ای گفت: برای متهم اصلی پرونده اتهام فساد فی‌الارض مطرح شده و میزان کل کلاهبرداری حدود 50 میلیارد تومان است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که با توجه به تعداد شاکیان زیاد برای اثبات جعل و کلاهبرداری وقت زیادی را از دادگاه گرفته است.
محسنی اژه‌ای درمورد پرونده نگین غرب اظهار داشت: درمورد یکی از متهمان به نام فروغی که حکم صادر شد این شخص بیشترین همکاری را داشته و کسانی که طرف او بودند یا با پول نقد یا ساختمان بدهی را تسویه کردند، کسانی هم که باقی ماندند پول به همراه سود متعارف به آنها می‌رسد.
وی افزود: اما نفر دوم این پرونده یعنی آقای ریاضی براساس گفته دادگاه همکاری کمتری داشته و اخیراً دادگاهی که برای او برگزار شده، به آدرسی که داده بود مراجعه کردند اما در آن آدرس حضور نداشت که احتمالاً یا مسافرت است یا فرار کرده، در هر صورت حکم جلبش صادر شده است.
قرار منع تعقیب برای قاری معروف 
اژه‌ای با اشاره به مطلبی که این روزها در سایت‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب درمورد یکی از قاریان معروف منتشر شده است، گفت: برخی اتهامات وجود دارد که اثبات آن کار مشکلی است. کسی که شکایت می‌کند اما آن فرد دلیل و شاهدی ندارد، قاضی براساس اظهارات شاکی و تحقیقاتی که صورت می‌گیرد اگر علم پیدا کند حکم می‌دهد. ممکن است واقعاً هم حق با شاکی باشد اما گاهی اثبات نمی‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در پاره‌ای موارد عفت عمومی قانوناً و شرعاً امکان ریز شدن و تحقیق جزئی نیست و ضابط حق ورود ندارد و اگر نیروی انتظامی یا دادسرا وارد شود خلاف صورت گرفته است. در اینجا پرونده باید مستقیم به دادگاهی که با چند قاضی تشکیل می‌شود ارجاع شود.
وی با بیان اینکه براساس قانون اساسی و قوانین دیگر موارد عفت عمومی از جمله مواردی است که باید به صورت غیرعلنی به آن رسیدگی شود، گفت: دلیل این موضوع این است که خیلی اوقات بیشتر از اینکه به ضرر مجرم باشد به ضرر شاکی است و گاهی افشای موضوع به خانواده شاکی لطمه وارد می‌کند و حتی برخی موارد اشاعه فحشا می‌شود.
محسنی اژه‌ای افزود: بنابراین چه آ‌نجایی که جرم اثبات شده و چه آنجایی که جرم اثبات نشده هیچ کس مجاز نیست آن را مطرح کند، لذا موضوع بحث سیاسی گروهی نیست بلکه شرع و قانون و اخلاق اجازه نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه بدون شک آنچه که این روزها رد و بدل می‌شود از سوی دشمن و برای کسب منافع آنهاست، گفت: ما در سال به میلیون‌ها پرونده رسیدگی می‌کنیم که در برخی پرونده‌ها ادعای شاکی مسائل سوء اخلاقی است، چند مورد آن را دیدید صدای آمریکا پیگیری کند؟ چرا در یک مورد این همه موضوع را دنبال می‌کنند؟ معلوم است که به دنبال اهداف خاص خود می‌روند.
معاون اول دستگاه قضایی افزود: در این پرونده کسی آمده شکایت کرده و شکایت بررسی شده اما هنوز مرحله رسیدگی به پایان نرسیده است. این پرونده که در ابتدا یک شاکی داشت و بعداً سه یا چهار نفر شدند در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر شده و این قرار قطعی است.
اژه‌ای گفت: ادعای دیگری شده که تشویق به فساد صورت گرفته که در مورد این مسئله هم قرار منع تعقیب صادر شد اما اعتراض شد و به دادگاه رفت و دادگاه با قرائن و شواهدی گفته که باید رسیدگی ادامه پیدا کند به همین دلیل قرار منع تعقیب را نقض کرده است.
وی با بیان اینکه سر و صدایی که در این پرونده ایجاد شده کاملاً غیرطبیعی است، گفت: من بارها خواسته‌ام تا زمانی که اتهامی روشن نشده و حکمی صادر نشده آن ‌را انتشار ندهید این اقدام جرم و قابل تعقیب است.
تکذیب بازداشت ی
کی از قضات برجسته کشور
اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا درست است یکی از قضات مهم کشور بازداشت شده، گفت: کاملاً کذب محض است و پرونده به وی ارجاع می‌شود.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه هفت نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که قرار است 17 آبان دادگاهشان تشکیل شود می‌گویند به خودشان اجازه مطالعه پرونده داده نشده، اظهار داشت: پرونده در اختیار هیچ متهمی قرار نمی‌گیرد، آنها فقط می‌توانند اوراقی را طلب کرده و مطالعه کنند، دیدم که عنوان شده وکلای این پرونده مشغول مطالعه پرونده برای تهیه لایحه روز دادگاه هستند.
محسنی اژه‌ای در مورد پرونده مرتضوی هم گفت: دادگاه به اتمام رسیده، لوایح هم رد و بدل شده و به زودی حکم صادر می‌شود.
وی در خصوص معوقات بانکی اظهار داشت: افرادی که مبالغ سنگین دارند مرحله بازپس‌گیری متوقف نشده، یا زندان هستند، یا با قرار آزاد هستند، یا خودشان با بانک‌ها توافق کرده و آزاد شده‌اند اما اینکه در مجموع بگوییم معوقات کم شده، نه اینطور نیست.