kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

دولت چشم امید به آمریکا نداشته باشد

امام جمعه موقت تهران خطاب به مسئولان دولتی گفت: حق‌تان را از آمریکای غاصب بگیرید، اما چشم امید به آمریکا نداشته باشید، آمریکا جز کارشکنی اقدام دیگری انجام نمی‌دهد، خودتان روی پای خودتان بایستید.



به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله موحدی ‌کرمانی در خطبه‌های اولین نماز جمعه پایتخت در محرم‌الحرام، ابراز داشت: باید بپرسیم چقدر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما زنده است، امر به معروفی که اگر فراموش شود حکومت ساقط می‌شود، بدانید اگر امر به معروف و نهی از منکر بین ما نباشد، حکومت اسلامی از بین می‌رود و این فرمایش امیرالمومنین(ع) است.
وی تصریح کرد: با ترک امر به معروف و نهی از منکر طبق فرمایش حضرت علی(ع)، حکومت دست بدان می‌افتد و اگر حکومت به دست آنان بیفتد، دیگر اسلامی نخواهد بود، بلکه حکومت شرک، کفر و نفاق خواهد بود.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر فراموش شوند، زمین را فساد در بر می‌گیرد، مسئله بسیار مهم است، روح نهضت امام‌حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، باید بپرسیم آیا در شرایط فعلی منکر داریم؟ امروز الی ماشاءالله منکر در دنیا وجود دارد، بزرگترین منکری که امروز باید در مقابل آن بایستیم، مبارزه با سلطه آمریکا در جهان است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مسئله ساده‌ای نیستند، بنده پیشنهاد می‌دهم یک اتاق فکر در این نظام مقدس برای این منظور تشکیل شود که این اتاق فکر تمام منکرات امروز جامعه ما چه منکرات خارجی و چه منکرات داخلی را شناسایی کند تا تدبیری برای آنها بیندیشیم، فساد اخلاقی یکی از منکرات سخت است، فساد اداری، رشوه و بالا بودن آمار طلاق همه منکرات هستند،‌ تشریفاتی که امروز ازدواج را برای جوانان ما سخت کرده، مواد مخدر، بیکاری، سوءاستفاده‌های کلان از بیت‌المال مانند حقوق‌های غیرمتعارف، همگی منکرات داخلی هستند که این اتاق فکر باید برای مبارزه با تمام این منکرات داخلی و منکرات خارجی تدابیری بیندیشد و برنامه‌ریزی کند.
وی با بیان اینکه این اتاق فکر باید خطر منکرات را تبیین کند، گفت: مسئولان فرهنگی اگر دست به دست هم دهند، این مشکلات حل می‌شود مسئولان برنامه‌ریزی کنند تا مشخص شود با فساد و بی‌بند و باری چه برخوردی می‌توان انجام داد، نباید امت اسلامی فقیر باشند، فقر علت این همه مفاسد است، افراد به خاطر فقر گرفتار مفسده‌های عجیب و غریب می‌شوند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با تقدیر و تشکر از سازمان صدا و سیما که برنامه‌های مناسبی را برای دهه اول محرم در نظر گرفته است، بیان داشت: موضوع برگزاری فوتبال در شب عاشورا به مسئله عجیبی تبدیل شده است، از طرفی تذکراتی داده شده، بنده هم تذکر می‌دهم و از طرفی اظهار می‌کنند که اگر این بازی برگزار نشود، نتایج فاسد زیادی خواهد داشت، بنده در این زمینه وارد نمی‌شوم اما عرض می‌کنم اگر قرار است در شب عاشورا مسابقات فوتبال انجام شود، دقت کنید باید فضای مسابقه صددرصد عاشورایی و کربلایی باشد، باید در و دیوار محل برگزاری مسابقه فوتبال سیاه‌پوش شود، فریاد «یا حسین» پیوسته از بین جمعیت بلند شود به جای کفی که در مسابقه زده می‌شود، باید به جای آن همه فریاد «یا حسین» بزنند.
امام جمعه موقت تهران گفت: امروز واقعاً عده‌ای از آمریکا می‌ترسند و جرأت نمی‌کنند آن اقدامی که مورد نظر مقام معظم رهبری است را عمل کنند و حتی عده‌ای در صحبت‌هایشان می‌گفتند باید با آمریکا کنار بیاییم، الان هم عده‌ای این‌گونه فکر می‌کنند.
وی با اشاره به قیام امام‌حسین(ع) با 72 نفر از یارانش، خاطرنشان کرد: باید دید این روحیه ریشه از کجا می‌گیرد، قرآن می‌فرماید حق پیروز است و باطل نابود است؛ این وعده خداست، می‌بینیم صبح عاشورا وقتی امام‌حسین(ع) صف خودش را منظم کرد، دست به دعا برداشت و گفت که خدایا من امیدم به توست و سرمایه و پشتوانه من تو هستی، یار و یاور من تو هستی؛ این همان اعتماد و ایمان به وعده‌های خداست، نکته دوم این است امام‌حسین(ع) نیروی خودش را کم نمی‌بیند و آنها را زیاد می‌بیند. امام‌حسین(ع) کیفیت را می‌بیند نه کمیت را، این بدان معناست که یزید با آن جمعیت کثیر مغلوب خواهد شد؛ این یعنی توجه به قدرت و توان داخلی.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، خطاب به مسئولان دولتی، تأکید کرد: شما باید از تمام امکاناتتان استفاده کنید و می‌توانید غنی شوید، حتی می‌توانید از دلارهایی که آمریکا دزدیده و برده بی‌نیاز شوید، البته حق‌تان را مطالبه و پیگیری کنید، حق‌تان را از آمریکای غاصب بگیرید، اما چشم امید به آمریکا نداشته باشید، آمریکا جز کارشکنی اقدام دیگری انجام نمی‌دهد، خودتان روی پای خودتان بایستید.
امام جمعه موقت تهران متذکر شد: مسئله مهم دیگر بعد از امید به خدا و تکیه به توان خود، این است که امام‌حسین(ع) هدف را معین کرده و از جمیع امکانات برای رسیدن به آن هدف استفاده می‌کند. امام‌حسین(ع) از تحریک عواطف استفاده کرد، امید به خدا و تکیه به نیروی خود و انسان‌های با وفا و استفاده از جمیع امکانات، اقدامات امام‌حسین(ع) در روز عاشورا بود.
حقوق‌های نجومی و استفاده نامطلوب از بیت‌المال مصداق حق‌الناس است
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام سید رضا تقوی طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران،‌ یکی از درس‌های نهضت عاشورا را شفافیت عنوان کرد و افزود: این شفافیت همان سیره پیامبر(ص) است. زمانی که تلاش مشرکان برای متوقف کردن فعالیت‌های پیامبر(ص) ‌به نتیجه نرسید، دست به معامله در پرستش بردند که پیامبر فرمودند به هیچ وجه معامله در پرستش نمی‌کنیم و با کفر و مشرک سازش نمی‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما باید در جامعه نسبت به جریان‌های اجتماعی عکس‌العمل داشته باشیم. برخی می‌گویند در جامعه آزاد هستیم و دلمان می‌خواهد هرگونه که می‌خواهیم در خیابان بگردیم؛ خیر این‌گونه نیست اینجا یک مکان عمومی است و جامعه مربوط به همه است. کسی حق ندارد بگوید من دلم می‌خواهد و آزاد هستم. جامعه عمومی حق همه مردم است،‌ خانه به عنوان یک مکان خصوصی برای شما است. لذا امر به معروف و نهی از منکر در راستای همین موضوع است که در درجه اول کسانی که رعایت می‌کنند را تشویق کنیم تا خوبی و تقوا رعایت شود و جلوی کسانی را هم که هنجارشکن هستند بگیریم.
حجت‌الاسلام تقوی بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و خوبی‌ها، و اظهار تنفر نسبت به بدی‌ها. لذا باید با بیان تذکر داده شود. فلسفه قیام عاشورا چیزی جز امر به معروف و نهی از منکر نیست، پس باید فضای کسب و کار را متناسب با قوانین شرعی کنیم. هیئتی‌ها هم بدانند که آقا و مولایشان به خاطر این امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد. پس این را فراموش نکنند.
رئیس‌شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه عدم سازش حق با باطل را از دیگر درس‌های نهضت عاشورا عنوان کرد و یادآور شد: حق هیچ‌گاه با باطل سازش ندارد، این در واقع همان درس کربلا است و باید به آن توجه داشته باشیم.
وی احترام به حق‌الناس را یکی دیگر از درس‌های عاشورا برشمرد و ادامه داد: اموال بیت‌المال، حقوق‌های نجومی و استفاده‌های نامطلوب حق‌الناس است که باید به آن توجه کرد.
رئیس‌شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: یکی دیگر از درس‌های نهضت عاشورا و قیام حسینی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم،‌ حمایت از ولایت و رهبری است. عاشورایی‌ها ولایتمدارند و از ولی و رهبرشان با تمام قوت حمایت می‌کنند. این درس عاشورایی تا به امروز در جامعه ما دنبال شده و همه پشت سر رهبری همچنان قدرتمند این درس و حمایت را از امام‌حسین‌(ع)‌ آموخته‌اند.