kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
رویترز خبر داد

نمره «بسیار خوب» مردم فیلیپین به 90 روز اول کاری رئیس‌جمهور ضد آمریکایی این کشور

یک خبرگزاری انگلیسی نوشته مردم فیلیپین با شرکت در یک نظر سنجی به عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا ستیز کشورشان در 90 روز اول کاری، نمره «بسیار خوب» داده‌اند.



رئیس‌جمهور فیلیپین که به دلیل مواضع ضدآمریکایی خود در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است، توانسته اعتماد مردم کشورش را جلب کند.
در نظرسنجی صورت گرفته توسط آژانس ایستگاه‌های اوضاع اجتماعی (SWS) مشخص شده که تنها ۱۱ درصد از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده از عملکرد «رودریگو دوترته»، رئیس‌جمهور فیلیپین راضی نیستند، اما ۶۴ درصد از شرکت کنندگان از عملکرد ۹۰ روزه وی به صورت «اساسی» راضی هستند و آغاز به فعالیت وی را از ۹۰ روز نخست روسای جمهوری پیشین این کشور بهتر می‌دانند. به گزارش رویترز در این نظرسنجی همچنین مشخص شده که ۷۰ درصد از شرکت کنندگان عملکرد دوترته را «عالی» ارزیابی کرده‌اند.
این نظرسنجی به صورت رودررو و مصاحبه با شرکت کنندگان پس از آنکه «دوترته» با «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر انتقادها از کمپین مقابله با مواد مخدر در کشورش دچار تنش شد، صورت گرفته است. در نظرسنجی دیگری که کمتر از یک ماه پس از روی کار آمدن «دوترته» برگزار شد مشخص شدخ که ۹۱ درصد به وی «اعتماد» دارند. دوترته از زمان رسیدن به پست ریاست جمهوری کمپین مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر را در کشورش به راه انداخته که مورد انتقاد برخی مجامع بین‌المللی به ویژه آمریکا قرار گرفته است.
خبر دیگر اینکه، «دلفین لورنزانا» وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرده به آمریکا اعلام شده تمرینات نظامی دریایی و گشت‌های مشترک با فیلیپین در دریای جنوبی چین لغو شده است. رودریگو دوترته رئیس‌جمهور فیلیپین خواستار آن شده که همه 28 مانور نظامی که هر سال با نیروهای آمریکایی برگزار می‌شود، لغو گردد. رئیس‌جمهور فیلیپین خواستار کاهش وابستگی ارتش این کشور به آمریکا شده و بارها تمایل خود را برای تقویت همکاری‌های نظامی با چین و روسیه اعلام کرده است.
گفتنی است فیلیپین تا همین چند ماه پیش یکی از متحدین نزدیک آمریکا محسوب می شد اما با روی کار آمدن دوترته این کشور از کشوری آمریکایی به یک کشور ضدآمریکایی تبدیل شده است. فیلیپین روز سه‌شنبه گذشته نیز اعلام کرد دیگر قصد خرید سلاح از آمریکا را ندارد.