kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
کیهان بررسی می‌کند

ورود مستقیم آمریکا به جنگ سوریه بلوف یا واقعیت!

در آستانه پیروزی بزرگ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شهر «حلب» و احتمال آزادسازی کامل این شهر، وزارت خارجه آمریکا گفته این کشور گزینه نظامی علیه ارتش سوریه را بررسی می‌کند.

سرویس خارجی-

پیشروی مقاومت و ارتش سوریه در «حلب»، آمریکایی‌ها را عصبانی و بی‌تاب کرده است. آنها از طرفی می‌بینند که همه سرمایه‌های تروریستی شش ساله‌شان در شرف نابودی است و از طرف دیگر، هیچ گزینه‌ای برای مقابله با این شکست خوارکننده روی میز ندارند و حتی همان‌طور که ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا گفته است، راه مداخله  نظامی هم در سوریه بسته است، چون این گزینه، آمریکا را به درگیری با روسیه و جهان را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند.
اما، علی‌رغم مسدود بودن این مسیر و ابطال گزینه نظامی، دیروز کاخ سفید آن را مطرح کرد تا به اصطلاح، شاید دل محور ضدتروریسم را خالی کند؛ «مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز به خبرنگاران گفته که «امکان اقدام یک‌جانبه آمریکا در سوریه در حال بررسی است.»
وی ادامه داده: «شورای امنیت ملی، گزینه‌های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی مرتبط با سوریه را بررسی کرده است.»
روزنامه «واشنگتن پست» هم نوشت:‌ «تیم امنیت ملی دولت آمریکا چهارشنبه (دیروز) گزینه حمله به مواضع ارتش سوریه را مورد بررسی قرار داد.» اما این روزنامه بلافاصله بعد از آن نوشت: «احتمال این که باراک اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) این طرح را بپذیرد اندک است.» البته، در حال حاضر این خبرها کسی را نمی‌ترساند، چون همه می‌دانند که گزینه‌های آمریکا در سوریه ته کشیده است و به همین خاطر، کارشناسان می‌گویند هم‌اکنون جهان در حال دگردیسی به سمت دوقطبی یا چندقطبی شدن است و سوریه هم نقطه ثقل این تحول بزرگ خواهد بود.
ظاهرا، خود آمریکایی‌ها هم به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند به دلخواه خود، در بحران جاری سوریه دستکاری بکنند و این مسئله را از نحوه ارائه و پوشش خبر بالا می‌توان دریافت؛ اینکه نفر دست چندم کاخ سفید این خبر بسیارحساس را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، امری تصادفی نیست و به این خاطر است که در صورت عملی نشدن این تهدید، راه فرار باقی بماند.
روزنامه واشنگتن پست هم با وارد کردن مخالفت احتمالی رئیس‌جمهور با حمله نظامی، در واقع راه فرار را باز گذاشته است!
روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود، با نقل قول از مقامات آمریکایی که نام آنها را ذکر نکرده، نوشته «یکی از گزینه‌های مورد بررسی سران کاخ سفید، حمله به مسیرهای تردد واحدهای ارتش سوریه با موشک‌های کروز و دیگر موشک‌های دوربرد است.»
البته، آمریکا تاکنون نیز حملات زیادی را علیه نیروهای ارتش سوریه انجام داده است، ولی نکته اینجاست که آمریکا حملات فوق را به بهانه حمله به داعش صورت داده و ادعا کرده کشتن نظامیان سوری در این حملات هم اشتباها صورت گرفته است!
اگر حملات جدید کاملا عمدی باشد، آمریکایی‌ها هیچ نمی‌دانند که واکنش روسیه چه خواهد بود. همین مسئله را «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید بر زبان آورده است. اظهارات روز سه‌شنبه وی آشکارا ضعف آمریکا را برملا می‌کند؛ ارنست گفته:‌ «به نفع آمریکا نیست که ارتش سوریه را هدف قرار دهد چرا که این  اقدام موجب تنش با روسیه خواهد شد.»
در شرایط حاضر، ضعف آمریکا در بحران سوریه، برای متحدان واشنگتن در منطقه نیز ثابت شده است و این کشورها هم مثل مقامات کاخ سفید، نگران پیروزی‌های ارتش سوریه و مقاومت هستند و از پیامدهای این پیروزی، به شدت واهمه دارند.تحول دیگری که به وقوع پیوسته و حامیان تروریسم در سوریه را بیشتر نگران کرده، انتقال سامانه موشکی «اس-300» از روسیه به داخل خاک سوریه است. دیروز وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرده که ارتش روسیه سامانه موشکی اس-300 را در پایگاه دریایی خود در طرطوس مستقر کرده است.درهر حال، منطقه آبستن تحول بزرگی است که قطعا به «خاورمیانه جدید» مورد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی ختم نمی‌شود، بلکه دنیای جدیدی است که آمریکا در آن، نقشی نخواهد داشت.