kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
سخنگوی دولت اظهارات ضد ایرانی گابریل را انکار کرد

آقای نوبخت چه کسی به دولت اطلاعات غلط می‌دهد؟!

در حالی که پیش از این وزیر اقتصاد آلمان بارها گستاخانه در مسائل داخلی ایران مداخله کرده است سخنگوی دولت مدعی شد که اظهارات او در تهران که خبرگزاری رسمی آلمان آن را منتشر کرد، تحریف شده است!


سرویس سیاسی -

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت صبح دیروز، نشست خبری با اصحاب رسانه داشت. نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان پیش شرطی برای عادی‌سازی روابط با ایران گذاشته و آیا ایران هم پیش‌شرطی دارد یا خیر؟ گفت: «هیچ کشوری در جهان نیست که برای نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند شرط و شروطی بگذارد. ما نیازمند ارتباط با کشوری بر مبنای هیچ پیش‌شرطی نیستیم.»
سخنگوی دولت یازدهم یا دولت آلمان؟!
اما نکته قابل توجه آن بخش از سخنان نوبخت است که گفت: «از آقای گابریل (وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان) سوال کردم که آیا چنین جمله‌ای گفتید (اینکه ایران باید با اسرائیل روابط عادی برقرار کند و این شرط ما برای عادی‌سازی روابط است) که ایشان گفتند سخن ایشان تحریف شده! و تأکید کردند که موضع جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کنند.»
وی ادامه داد: «آقای گابریل شاید دیدگاه خودش و مردم آلمان را درباره رژیم صهیونیستی توصیف کردند که ما گفتیم این دیدگاه شماست و ما دیدگاه دیگری داریم. لذا ما رژیم صهیونیستی را رژیمی که دستش به خون مردم مظلوم فلسطین آغشته است و رژیمی تروریست‌پرور می‌دانیم»
اما جالب‌تر آنجاست که سخنگوی دولت گفت که «ایشان(گابریل) تاکید کردند اسرائیل حقوق بشر را رعایت نمی‌کند.» سخنانی که حاکی است اطلاعات درستی به دولت نمی‌رسد و متاسفانه گویا دست‌هایی در کار است تا اطلاعات غلط و ناقص به برخی مسئولان داده شود.  
همچنین آقای نوبخت ضمن آنکه در قامت سخنگوی هیئت آلمانی ظاهر شده و موضوعی را که خود گابریل تکذیب نکرده است را تکذیب می‌کند.
یعنی خبرگزاری دولت آلمان هم
تکذیب کرده است؟!
دیروز سایت «دویچه وله» (و نه خبرگزاری‌های داخلی) خبر اظهارات زیگمار گابریل را منتشر کرد. دویچه‌وله خبرگزاری رسمی آلمان است که در وبگاه فارسی خود به این موضوع پرداخت. به گزارش این سایت، «زیگمار گابریل» در نشست مشترک تجاری ایران و آلمان در محل اتاق بازرگانی ایران، با دخالت در امور داخلی کشورمان گفت: «موضوع‌های دشواری چون سوریه، اسرائيل و حاکمیت قانون در کانون گفت‌وگوهایش با مقامات ایرانی خواهد بود!»
گابریل در ادامه در اظهارنظری گستاخانه گفت: «تمامی نیروهای درگیر در جنگ سوریه باید نقطه پایانی بر اعمال وحشیانه! بگذارند که این امر در مورد ایران و روسیه نیز صادق است که از رژیم بشار اسد، رئيس‌جمهور سوریه، حمایت می‌کنند.»
وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایی میان بانک‌های ایرانی و آلمانی انجام شده است، افزود: «ایران در شرایط فعلی می‌تواند از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده کند اما باید زمینه‌های روشن‌سازی مالی در این کشور فراهم شود.»
یادگاری ننویس!
دیروز پس از انتشار این خبر توسط خبرگزاری رسمی آلمان بود که روزنامه کیهان نخستین واکنش را به آن نشان داد و در گزارش تحلیلی با عنوان «آقای ظریف باید بر سر گابریل فریاد می‌کشیدید» از دپیلماسی انفعالی دولت انتقاد کرد.
این موضوع و اظهارات گستاخانه وزیر اقتصاد آلمان (آن هم در تهران) آن قدر مهم بود که کیهان در یادداشتی جداگانه با عنوان «آقای گابریل! روی این دیوار یادگاری ننویس» به صورت ویژه به آن پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است «این اظهارات ضمن آن که تحقیر نظام و ملت ایران است، در فرهنگ روابط بین‌الملل و عرف  سیاسی به معنای دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت کشورمان نیز تلقی می‌شود» و در چنین شرایطی «کمترین انتظار از دولت محترم آن بود که در اعتراض به گستاخی وزیر اقتصاد آلمان، سفر وی به ایران را لغو کند و مادام که رسما از دولت و ملت ایران عذرخواهی نکرده است به او اجازه سفر به کشورمان داده نشود.»
مصادیق اعمال وحشیانه
کیهان در ادامه یادداشت خود آورده است: «این همه تحقیر از سوی وزیر اقتصاد آلمان در حال و هوایی صورت می‌پذیرد که مطابق اخبار کاملا موثق، نزدیک به یکسال است رئیس‌جمهور کشورمان قصد سفر به آلمان را دارد ولی دولت آلمان به بهانه‌های مختلف که برخی از این بهانه‌ها خالی از تحقیر نیست تاکنون با سفر ایشان موافقت نکرده است!...»
در حالی وزیر اقتصاد آلمان در اظهاراتی گستاخانه، اعمال کشورمان را در سوریه وحشیانه خوانده است که ایران در منطقه در خط مقدم مبارزه با تروریست‌ها قرار دارد و جبهه تروریست‌ها با سلاح‌های غربی تقویت می‌شود. کیهان نیز در ادامه یادداشتش به نمونه‌ای از مصادیق اعمال وحشیانه‌ای که توسط آلمان صورت گرفته پرداخت؛ همان زمان که «دولت آلمان در جریان جنگ تحمیلی تامین‌کننده بمب‌های شیمیایی برای صدام بود که پرونده این جنایت هنوز مفتوح است» و هنوز هم عده بسیاری از هم‌وطنان ما از اثرات بمب‌های شیمیایی آلمانی که در اختیار رژیم بعث گذاشته شد رنج می‌برند.
ماجرای گابریل
 و رژیم صهیونیستی
نوبخت مدعی است که سخنان وزیر اقتصاد آلمان، در تهران تحریف شده است اما مرور سابقه مواضع گابریل نشان می دهد که بیان چنین سخنانی از او سابقه دارد. این مقام آلمانی قرار بود اردیبهشت ماه سال جاری به ایران سفر کند که آن سفر به علت بیماری وی لغو شد. اما گابریل، پیش از آن ضمن اظهاراتی در امور داخلی کشورمان مداخله کرده و در مصاحبه با یک نشریه آلمانی گفته بود:«عادی‌سازی کامل رابطه با آلمان زمانی میسر است که ایران حق موجودیت اسرائیل را بپذیرد!»
زیگمار گابریل پیش از سفر اخیر خود به ایران، بار دیگر پیش شرط‌های گستاخانه‌ای را درباره برقراری روابط تجاری با تهران اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با مجله خبری «اشپیگل» گفت که درباره موضوع به رسمیت شناختن رژیم کودک‌کش صهیونیستی و موضوعات حقوق بشری با مقامات ایران گفت وگو خواهد کرد.
دیروز سخنگوی دولت، از قول گابریل گفت که «مواضع ایران را در قبال رژیم غاصب صهیونیستی درک می‌کند» و او تاکید کرده که «اسرائیل حقوق بشر را رعایت نمی‌کند.» اما همین شخص پیش از سفر به ایران تاکید کرده بود: «آلمان تنها درصورتی روابط عادی و دوستانه با ایران خواهد داشت که دولت ایران وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد.»
گابریل در گفت وگو با اشپیگل بار دیگر ادعاهای مضحک و نخ نما شده غربی‌ها علیه ایران را مطرح کرده و گفته بود: «این سفر در راستای منافع آلمان و اروپا صورت می‌گیرد. ما باید یک بار گفت‌وگویی درباره روابط اقتصادی را پیگیری کنیم اما همزمان به مسایل اخلاقی، حقوق‌بشر، تسلیحات نظامی و مسایلی مانند این هم بپردازیم.»
کیهان در یادداشت خود پیرامون این موضوع به نفوذ صهیونیست ها در آلمان اشاره کرده و نوشته بود: «بد نیست [زیگمار گابریل] به این پرسش پاسخ بدهد که چرا در حالی که تعداد یهودیان آلمان فقط 150هزار نفر است، بیش‌از 100 کرسی نمایندگی مجلس کشورش در اختیار یهودیان غیرآلمانی تبار است؟!... حالا کار برده‌ها به آنجا رسیده که برایمان خط و نشان می‌کشند!»
انفعال تا به کجا؟
در همین حال حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس از لغو دیدار معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان با علی لاریجانی به دلیل اظهاراتش در خصوص رژیم صهیونیستی خبر داد.
نماینده مردم اصفهان در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: «علت لغو این دیدار احتمالا اظهارات وی در مورد رژیم صهیونیستی بوده است.» هر چند این موضوع قابل ستایش است اما جا داشت که علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت پیرامون این موضوع سوال کرده و از ابزارهای قانونی خود استفاده می‌کرد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: «بجاست همان طور که در دستگاه‌های اداری موادی از قانون مجازات های اسلامی را برای گوشزد کردن به مردم نصب کرده‌اند. قانون مترقی امر به معروف و نهی از منکر را نیز که مردم وظیفه دارند و می‌توانند به مسئولین هم تذکر دهند و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند را نیز نصب کنند.»
وی افزود: «آقای رئیس جمهور انفعال تا به کجا؟ وقتی یک سال است می‌خواهید به آلمان سفر کنید و آنها امروز و فردا می‌کنند و حتی صدر اعظم آن کشور توهین می‌کند و آنچه در شان خودش است به ایران نسبت می‌دهد و وقتی وزیر اقتصاد این کشور برای سفر به ایران شرط می‌گذارد چرا بنا دارند برای وی فرش قرمز پهن کنند. ملت این حقارت را نمی‌پذیرد.»
این کافی نیست!
بسیاری بر این باورند که باید سفر وزیر اقتصاد آلمان به خاطر اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه‌اش در مصاحبه با رسانه‌ها لغو می‌شد.  اما دولت با لغو سفر گابریل معاون صدر اعظم آلمان مخالفت کرد. پس از اظهارات گابریل در تهران و انتشار گزارش آن، دیروز خبری مبنی بر لغو دیدار گابریل با محمدجواد ظریف، از سوی وزارت خارجه منتشر شد.
البته پیش از این و در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل، وزارت خارجه کشورمان از مرز یک انتقاد خشک و خالی و بی‌پایه و اثر فراتر نرفته بود و سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده بود که «مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر پایه منافع و احترام متقابل بنا شده و در این رابطه هیچگونه پیش‌شرطی پذیرفتنی نیست»! و آقای ظریف نیز اظهارات مشابهی داشته است. وقتی وزیر اقتصاد آلمان به ایران آمد و در پایتخت جمهوری اسلامی ایران سخنان سخیف خود را تکرار کرد نشان از آن دارد که مواضع این چنینی کافی نیست و باید دولت و وزارت خارجه مواضع محکم تری داشته باشند.
گفتنی است قرار بود روز گذشته گابریل با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار داشته باشد که این دیدار از سوی علی لاریجانی لغو شد. اگرچه لغو این دیدار قابل تقدیر است اما به نظر می‌رسد کافی نبوده و مجلس می‌تواند با استفاده از اهرم‌های قانونی و نظارتی خود از مسئولین دستگاه دیپلماسی درباره چرایی این انفعال سوال کرده و موضوع را پیگیری کند.
نیاز آلمان به ایران به گزارش دویچه وله
باید مسئولین کشور باور داشته باشند که اروپائیان به بازارهای ایران چشم دوخته‌اند و به آن احتیاج دارند و چشم پوشی از ایران برای آنها بسیار دشوار است. اگر مسئولان این موضوع را باور داشته باشند در مواجهه با آنها مواضعی قاطعانه خواهند داشت. دویچه وله در گزارشی به نقل از اشپیگل می‌نویسد، «بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال‌دمکرات آلمان موافق دعوت از رئیس جمهور ایران است، به‌ویژه بعد از آن که «جو کیسر»، رئیس شرکت «زیمنس» در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تأکید کرد.»
دویچه وله در ادامه می نویسد: «گابریل تصور می‌کند که این دیدار میان (مقام‌های دولتی ایران و آلمان) باید انجام گیرد، در غیر این صورت اقتصاد آلمان در هماوردی بر سر مناسبات سودآور با ایران عقب خواهد ماند. ایران در سفر اخیر حسن روحانی به اروپا، به مناسبات تجاری خود با کشورهای اروپایی، از جمله ایتالیا و فرانسه حیات مجدد بخشید.»