kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

تنش‌ها بین هند و پاکستان شدت گرفت / هزاران نفر از مناطق مرزی گریختند

در پی افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان و احتمال وقوع درگیری نظامی بین دو کشور، هزاران غیرنظامی هندی از مناطق مرزی گریختند.

سرویس خارجی-

حدود دو ماه پیش که اعتراضات خیابانی علیه نظامیان هندی در منطقه کشمیر آغاز شد و به تدریج بالا گرفت و مرگ ده‌ها معترض را به دنبال داشت، این احتمال داده می‌شد که اعتراضات فوق، بار دیگر هند و پاکستان را مقابل هم قرار دهد.
دیپلماسی دو کشور مطابق معمول علیه هم عمل می‌کنند؛ به عنوان مثال، هر دو کشور یکدیگر را به حمایت از تروریست‌ها در خاک خود متهم می‌کنند. در موضوع مناقشه کشمیر نیز دقیقا همین رویه به‌کار گرفته می‌شود؛ پاکستان کشمیر را متعلق به خود می‌داند و دهلی نو نیز اسلام‌آباد را به حمایت از اعتراضات در کشمیر متهم می‌کند.
در هر حال، همین مسئله بار دیگر باعث شده خطوط مرزی دو کشور ملتهب شود و این تنش آن‌قدر بالا گرفته که هفته گذشته وزیر دفاع پاکستان، هند را به حمله اتمی تهدید کرد.
دیروز نیز خبر رسید، مردم ساکن روستاهای مرزی بخش هند، خانه و کاشانه خود را ترک کردند و به سمت مناطق امن‌تر رفتند.
در حال حاضر که دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند، دولت ایالت پنجاب هند از مردم خواسته مناطق مرزی را فورا ترک کنند.
به دستور «پرکاش‌سنگ بادل» سروزیر ایالت پنجاب هند، روستاهای «شهروفیروزپور»، «فاضلکا»، «امرتسر»، «تارن‌ترن»، «گورداس‌پور» و «پتان کورت» تخلیه شده‌اند و به ساکنان بقیه نقاط مرزی نیز نسبت به این موضوع هشدار داده شده است.
روستاهایی که 10 کیلومتر با پاکستان فاصله دارند در تیررس نیروهای ارتش پاکستان هستند و به همین دلیل، نیروهای هندی سعی دارند با تخلیه این روستاها، تلفات انسانی را کاهش دهند.
از داخل دو کشور نیز خبر می‌رسد، سینماهای پاکستانی پخش فیلم‌های هندی را با وجود محبوبیت بالا، متوقف کرده‌اند و دهلی نو نیز به بازیگران پاکستانی 48 ساعت فرصت داده تا خاک هند را ترک کنند.
هند و پاکستان جمعا بین 80 تا 100 کلاهک هسته‌ای دارند و همین مسئله باعث شده است که کشورهای منطقه و جهان نسبت به بحران مذکور حساس شوند.