kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲

پیروزی قریب‌الوقوع سوریه در حلب آمریکا و تروریست‌ها را سراسیمه کرد

در پی ورود ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به مرکز و بخش قدیمی شهر حلب و افزایش یافتن احتمال پیروزی آنها بر تکفیری‌ها، حملات لفظی آمریکا نیز علیه روسیه افزایش یافت.


همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با ورود به مرکز شهر حلب، تروریست‌های تکفیری را در شرایط انفعال قرار دادند و احتمال پیروزی قطعی دمشق و مقاومت در «حلب» قوت یافت. این پیشروی و پیروزی به قدری قطعی به نظر می‌رسد که روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی هم به آن اشاره کردند؛ روزنامه انگلیسی «گاردین» در این رابطه نوشت: ارتش سوریه طی چند روز آینده در حلب پیروز می‌شود. این روزنامه افزود: به نظر می‌رسد راهکار نظامی بالاخره موفق شد و (غرب باید) این حقیقت را که روسیه برای نجات «بشار اسد» وارد جنگ شده و دست برتر را گرفته؛ بپذیرد. در همین حال، از داخل حلب گزارش رسید، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پس از آزادسازی اردوگاه «حندرات» در شمال شهر حلب، بیمارستان «الکندی» را نیز توانستند تحت کنترل خود بگیرند.
دیروز همچنین، تعدادی از ساختمان های دولتی و یک باشگاه در منطقه»سلیمان الحلبی» شهر حلب به دست نیروهای دولتی و مقاومت افتاد.
علاوه بر حلب، پیشروی ارتش و مقاومت در مناطق دیگر هم محسوس است؛ در حومه دمشق و شمال حمص هم بیش از 80 تروریست بر اثر حملات هوایی و زمینی نیروهای دولتی و مقاومت کشته شدند.
در منطقه «دما» واقع در حومه شرقی دمشق نیروهای دولتی به فاصله سه کیلومتری پایگاه گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» رسیدند. این پیشروی، تروریست‌ها را در ترس و وحشت فرو برد و آنها از حامیان خارجی خود، به ویژه عربستان، کمک خواستند. اما، همزمان با به صدا درآمدن زنگ نابودی تروریست‌ها در حلب و سوریه، اعتراض آمریکا نیز علیه روسیه و ایران افزایش یافت.
نشریه آمریکایی «تایم» در گزارشی نوشت: آمریکا در اوضاع سوریه، دست پایین را دارد. هر چند این روزنامه از آمریکا خواست این واقعیت را بپذیرد، اما مقامات کاخ سفید ظاهراً قصد ندارند تسلیم شرایط بشوند؛ «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا از آژانس امنیت ملی این کشور خواست همه گزینه‌ها درباره سوریه را مورد بررسی قرار دهد. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد، این کشور در آستانه تعلیق مذاکرات خود با روسیه درباره سوریه است. «جان برنان» رئیس سیا نیز روسیه را دشمن اصلی آمریکا دانست.
اما، روسیه نیز به این رویکردهای جدید آمریکا واکنش نشان داد؛ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد: واشنگتن نتوانست به تعهدات خود در قبال سوریه عمل کند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز آمریکا را به حمایت از تروریسم در سوریه متهم کرد.
دولت دمشق نیز از حمایت علنی آمریکا از تروریست‌ها در «دیرالزور» سوریه خبر داد؛ براساس اعلام وزارت خارجه سوریه، ‌جنگنده‌های آمریکایی در دیرالزور پل‌های روی رودخانه فرات را بمباران کردند تا جلوی پیشروی نیروهای دولتی سوریه را بگیرند.
سایر رویدادها
* بر اثر حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به مناطق مسکونی شهر حلب، چهار نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
* به دستور سرکرده‌های داعش، مردم شهر رقه سوریه تلویزیون‌های خود را شکستند؛ با این اقدام ارتباط آنها با خارج از این شهر قطع شده است.
* بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد، برخی از کارکنان سازمان ملل در «حمص» به تروریست‌ها کمک می‌کنند.