kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
رئیس‌جمهور در قزوین مطرح کرد

رشد اقتصادی بیش از 5 درصد، وعده دولت تا پایان سال

رئیس‌جمهور در جمع مردم قزوین با بیان این که در شرایط بسیار سخت یک سال گذشته کشور بی‌دغدغه اداره شد گفت‌: به شما مردم قول می‌دهم رشد اقتصادی تا پایان سال به بالای 5 درصد خواهد رسید.



حجت‌الاسلام حسن روحانی  در سخنرانی عمومی در جمع مردم قزوین گفت‌:  امروز باید از دوران دفاع مقدس درس بیاموزیم‌، چراکه دفاع مقدس در راستای وحدت‌، ایثار و انگیزه‌های دینی در برابر جهانیان به وجود آمده و این ملت بزرگ ایران توانستند پیروز میدان نبرد شوند.
رئیس‌جمهور با اشاره به  پیام سفر به اجلاس غیرمتعهدها در آمریکای لاتین و به عنوان سوغات سفر از سازمان ملل متحد گفت‌: 3سال پیش اگر کسی به سازمان ملل یا اجتماعات جهانی می‌رفت‌، در همه نطق‌ها سخنان و جلسات یا لحن آنها لحن نصیحت به مسئولان ایرانی بود که مثلا چرا مداخله در امور داخلی دیگران می‌کنیم، چرا سلاح کشتار جمعی را تولید می‌کنید‌، چرا جهان را تهدید می‌کنید و امثال اینگونه اتهامات ناروا و بی‌اساس. روحانی ادامه داد: امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی سخنرانی‌ها، مباحثات، جلسات و ملاقات‌ها من موفق شدم  در حد فرصتم با 22 نفر از رهبران جهان ملاقات داشته باشم و نخستین سخن تبریک سران کشورهای غیرمتعهد به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان و  حفظ حقوق ملی ایران عزیز بود. کشورهای غیرمتعهد به ما می‌گفتند پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای تنها دفاع از حقوق خودتان نبود دفاع از حقوق به اصطلاح جهان در حال توسعه بود.
تنها از حقوق ایران دفاع نکردیم
وی با اشاره به این‌که ما در مذاکرات هسته‌ای به جهانیان گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر کنید، بیان کرد: ما تنها از حقوق ملت ایران دفاع نکردیم از حقوق جهانیان، از حقوق کشورهای در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم این پیام صریح و روشن اجلاس غیرمتعهد به ملت بزرگ ایران بود.
روحانی افزود: امسال در سازمان ملل حمله به کسانی بود که می‌خواهند از فرصت برجام درست استفاده نکنند و اگر امسال در سازمان ملل سخن تندی بود سخن تند در برابر آنهایی بود که در کشورهای منطقه به مردم مظلومی مثل یمن تجاوز و سرزمین آنها را بمباران می‌کنند. شما ملت بزرگ و غیور در این 3 سال با ایثار، فداکاری و ایستادگی چهره ایران را در برابر دیدگان جهانیان عوض کردید و عزت بخشیدید.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که دولت اگر پیشرفتی داشته در سایه حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری بوده است‌، اظهار داشت‌: ما امروز در سراسر جهان در تمام مذاکرات به‌دنبال این هستیم که از فرصت پسابرجام چگونه باید استفاده کنیم و سخن این است که ایران به عنوان سد دفاعی در برابر تروریسم در منطقه و جهان ایستاده است و آن روزهایی که ایران را متهم به حمایت از تروریسم و ساخت بمب هسته‌ای می‌کردند‌، گذشته است و سخن جهانیان این است که چگونه در ایران سرمایه‌گذاری و چگونه با کارآفرینان ایرانی همکاری کنند.
کشور بی‌دغدغه اداره شد چرا شکر نمی‌کنیم
روحانی با اشاره به این که امروز ملت ایران  چهره واقعی این سرزمین و این ملت را به جهانیان نشان داده‌، گفت‌: در این سفر دیدیم تمام کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت به خاطر افت شدید قیمت دچار مشکلات بسیار شدند. از جمله ونزوئلا تورم 485 درصدی را تجربه کرده و عربستان 100 میلیارد دلار کسری بودجه داشته و بسیاری از کشورها از ذخایرشان برداشت کردند اما ایران نه تنها از ذخایر خود برداشتی نداشته است بلکه 20 درصد به آنها افزوده است و کشور بدون دغدغه اداره شده است اما متأسفانه عده‌ای شکر نعمت نمی‌کنند و روزنامه‌ها و صداوسیما واقعیت‌های ایران در یک سال گذشته را علی‌رغم شرایط سختی که وجود داشته است به مردم نمی‌گویند. روحانی با اشاره به ‌این‌که در یک سال گذشته هم رشد اقتصادی داشتیم و هم تورم ما  کاهش داشته است بیان کرد: وقتی سران کشورهای دیگر این حرف‌ها را می‌شنیدند، از من می‌پرسیدند چند صد میلیارد دلار از ذخایرتان استفاده کردید. ملت بزرگ و عزیز ایران من گزارش کار دولت نمی‌دهم من گزارش مقاومت و ایستادگی شما را بیان می‌کنم.
وی با بیان این‌که امروز باید همه خودمان را برای ساختن ایران عزیز آماده کنیم گفت‌: تمام شاخص‌ها امروز به ما می‌گوید روند کشور و حرکت اقتصادی رو به رشد است و خرید گندم از کشاورزان از 8 میلیون تن در سال گذشته به 11/5 میلیون تن رسیده است در شکر‌، برنج، جو و ذرت و سایر محصولات کشاورزی ما قدم را به پیش گذاشتیم در صنعت حرکت کشور رو به جلو است.
رشد اقتصادی تا پایان سال بالای 5 درصد می‌شود
روحانی با اشاره به این که امسال براساس قولی که داده بودیم به دنبال رشد 5 درصدی در اقتصاد هستیم، اظهار داشت: به شما مردم قول می‌دهم به حول قوه الهی رشد اقتصادی تا پایان سال بالای 5 درصد است.
رئیس‌جمهور با اشاره به این که استان قزوین در جایگاه استراتژیک کشور قرار گرفته است‌، افزود: در زمینه راه و اتوبان‌ها فعالیت‌ها دولت تشریح می‌شود و همچنین در زمینه مسئله آب و کشاورزی و راه، و راه‌آهن، بیمارستان و ... استان قزوین کمبودهایی دارد که تصمیماتی اتخاذ و اعلام می‌شود.
روحانی با بیان این که در زمینه مسائل فرهنگی‌، ورزشی اقداماتی انجام می‌شود بیان کرد: مجموعا در این سفر 50 طرح و پروژه در سالجاری و سال آینده با اعتبار بیش از 903 میلیارد تومان برای توسعه استان قزوین اجرایی و عملیاتی می‌شود.
برجام برای مملکت گشایش ایجاد کرد
رئیس جمهور همچنین در نشست سرمایه‌گذاری و توسعه قزوین گفت: برخی زمانی می‌گفتند برجام اثری ندارد، اما امروز که آثار برجام را دیده‌اند خود اذعان به آن داشته و می‌گویند چرا آثار آن کم است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همان امامی که روزی به رزمندگان می‌گفت ایستادگی کنید و در مقابل دشمن بایستید ، زمانی اعلام به پذیرش آتش‌بس کرد، چراکه جنگ دائم معنا ندارد و این موضوع در دوران رسول اکرم(ص) نیز وجود داشت ، چراکه اختلاف نمی‌تواند به صورت دائم وجود داشته باشد. رئیس جمهور، به مذاکرات خارجی اشاره کرد و متذکر شد: مذاکرات خارجی همانند یک معاملات تجاری است که در آن کالایی فروخته و یا خریده می‌شود که در آن همه چیز به صورت صددرصد محقق نمی‌شود، چراکه اگر هر چیز به صورت صددرصد محقق شود دیگر نیازی به مذاکره نیست.
روحانی افزود: 5 یا 6 مسئله است که دوتا شما در مذاکره کوتاه می‌آیید و دوتا طرف مقابل و دردنیای سیاست نیز همین‌طور است که طرف‌های مقابل برای خواندن اعلامیه حضور نمی‌یابند، همانطور که سبک دولت قبلی بود؛ باید بدانیم سبک دولت قبلی تا قیامت هم جواب نمی‌دهد.
روحانی گفت :  مردم پیش از این دولت آرامش نداشتند و کارآفرین و مردم عادی هیچ‌کدام روی آرامش را در بازار و اجتماع به خود نمی‌دیدند، به طوری که حتی در قیمت ارز نیز ثباتی در بازار مشاهده نمی‌شد‌، در صورتی که همیشه در دنیای اقتصاد تغییر و تحولاتی وجود دارد، اما ثبات ارز باید وجود داشته باشد. وی افزود : برجام برای مملکت گشایشی بود که ایجاد شد و در توافق هسته‌ای خواستیم فضا را مهیا کنیم تا هر روز یک گشایشی ایجاد کنیم.
وی گفت‌:  طرف مورد مذاکره ما طرف خاصی است و گفته بودند که شما در این بیمارستان فقط باید قلب بیمار را عمل کنید، اما ما می‌دانستیم پا نیز مجروح است و باید درمان شود و به همین دلیل نیز با طرف پیرامون مسائل مختلف صحبت کردیم و این مسائل مختلف باید حل و فصل شود.
رئیس جمهور یادآور شد‌: هرچه برای حل مسائل پیش می‌رویم یک داستانی به وجود می‌آورند، به طوری که ما کشوری هستیم که در نقطه نخست مقابله با تروریسم قرار داریم که یک دفعه FATF را نجس اعلام می‌کنند. روحانی گفت :‌ برای مبارزه با تروریسم باید قوانین لازم بهره‌گیری شود و ما نیز نسبت به مسائل مختلف و پولشویی از لحاظ مالی و بانکی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این اقدامات را باید به دنیا اعلام کنیم، پس هیچ کس نباید بی‌خودی به ما تهمت بزند.