kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱

مسابقه ایران ستیزی کلینتون و ترامپ در اولین مناظره تلویزیونی

نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عرصه‌ای برای حمله به ایران تبدیل شد.

سرویس خارجی-

 کلینتون به فشارهای خودعلیه ایران به شکل اعمال تحریم و... افتخار کرد و گفت به این فشارها ادامه خواهد داد، ترامپ هم از فشارهایی که می‌بایست علیه ایران اعمال می‌شد اما نشد گله کرد و قول داد، بعد از رسیدن به قدرت، بر شدت آنها بیفزاید.
سرانجام مبارزه دو نامزد جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای رسیدن به کاخ سفید وارد داغ‌ترین مرحله خود یعنی مناظره‌های تلویزیونی شد و «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان و «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها بامداد سه‌شنبه (ساعت 21 به وقت نیویورک) اولین نبرد تلویزیونی خود را آغاز کردند. دو نامزد در ابتدا علیه هم به افشاگری پرداختند اما خیلی زود این مناظره به مسابقه ایران‌ستیزی» تبدیل شد، تا این که این دو حداقل در موضوع ایران اختلافی با هم ندارند، اثبات شود. البته این دو پیش از این مناظره هم نشان داده بودند که علیه ایران نقشه‌های فراوانی دارند مثلا «ترامپ» تهدید کرده بود به ایران حمله می‌کند و کلینتون نیز بر ادامه فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان تأکید کرده بود.
 «هیلاری کلینتون»، در بخشی از  اولین مناظره خود با «دونالد ترامپ»، درباره سیاست این کشور در قبال ایران گفت: «ایرانی‌ها در دوره ریاست جمهوری بوش توانسته بودند به تولید چرخه سوخت هسته‌ای دست پیدا کنند. ما ایران را تحریم کردیم و من هنگامی که در مجلس سنا بودم برای هر لایحه تحریمی که ضد ایران مطرح شد رای دادم. اما تحریم‌ها کافی نبود، لذا یک سال و نیم تلاش کردم تا ائتلافی ضد ایران تشکیل بدهیم که روسیه و چین را هم شامل می‌شد و شدیدترین تحریم‌ها را ضد ایران وضع کردیم، بدین ترتیب آنان را پای میز گفت‌وگو کشاندیم و «جان‌کری» که پس از من وزیر خارجه شد با همراهی رئیس جمهور «اوباما» موفق شدند برای برنامه هسته‌ای ایران سقف تعیین کنند، همه این‌ها بدون شلیک حتی یک گلوله اتفاق افتاد، این یعنی دیپلماسی و ائتلاف کردن.»
«دونالد ترامپ» نیز با این هدف که چنین فشارهایی علیه ایران کافی نبوده و باید بیش از این‌ها علیه ایران وارد شد به تجربیات «هیلاری کلینتون» از توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت: «یکی از تجربه‌های بد «هیلاری»، توافق هسته‌ای با ایران است که بر اساس آن ما 150 میلیارد دلار به ایرانی‌ها بازگرداندیم. من توافق یا قرارداد خوبی سراغ ندارم که «هیلاری» بخشی از آن بوده باشد. بله او مجرب است اما تجربه‌های او بد است و این کشور چهار سال دیگر نمی‌تواند این تجربه‌ها را تکرار کند.» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا ضمن اعلام  اینکه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات کرده است، مدعی شد: «باور کنید او (نتانیاهو) از توافق هسته‌ای با ایران اصلاً خوشحال نیست. «کلینتون» در پاسخ به ترامپ که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین» چیز معرفی کرده، گفت: «ترجیح می‌دهم مشکلات با ایران را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنم.» ترامپ نیز مدعی شد رقیب دموکراتش «هیلاری کلینتون» با آغاز گفت وگوهای هسته‌ای با ایران، این کشور را که در آستانه سقوط بوده از ورطه رهانیده است!» «ترامپ» مدعی شد: «تحریم‌ها داشت ایران را خفه می‌کرد و این کشور در آستانه سقوط بود اما حالا دارند به کشوری قدرتمند تبدیل می‌شوند و این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد.»
در این مناظره علاوه بر موضوع ایران مسائل دیگری نیز مطرح شد. مثلا «ترامپ» با اشاره به سخنان پیشین خود درباره ناتو و اینکه «28 کشور عضو ناتو سهم خود را بر اساس پیمان نمی‌پردازند» بار دیگر تکرار کرد این کشورها باید هزینه دفاع از خود را به آمریکا پرداخت کنند. ترامپ همچنین داعش را زاییده خلأیی خواند  که به‌دست اوباما و هیلاری کلینتون در عراق ایجاد شد و افزود:» هنگامی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه بود داعش خیلی کوچک بود اما اکنون 30 کشور را درگیر کرده و فکر نمی‌کنم هیلاری از پس داعش بربیاید.»
کلینتون نیز به اظهارات قبلی ترامپ که گفته بود در صورت رئیس‌جمهور شدن به قایق‌های ایرانی حمله خواهد کرد اشاره و تاکید کرد این روحیات مناسب برای یک فرمانده کل قوا نیست و فردی با این نوع استدلال، شایستگی دسترسی به کدهای هسته‌ای آمریکا را ندارد.
پناهجویان، بیکاری و رکود اقتصاد، تخلفات اقتصادی ترامپ، اشتباهات خطرناک امنینی کلینتون و... نیز از دیگر موضوعاتی بود که دو نامزد درمناظره  90 دقیقه‌ای خود مطرح کردند. طبق اکثر نظرسنجی‌هایی که رسانه‌های مختلف آمریکایی پس از این مناظره انجام داده‌اند، رای ترامپ پس از این مناظره افزایش یافته است.