kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
در دیدار نتانیاهو با کلینتون و ترامپ مطرح شد

آمریکا در اجرای برجام با اسرائیل هماهنگ است

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دو نامزد حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت‌وگوهای مفصلی انجام داد.


«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدار کرد.  طبق بیانیه‌ای که ستاد تبلیغات انتخاباتی خانم کلینتون بامداد دوشنبه منتشر کرده دو طرف در این دیدار درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به «برجام» رایزنی کرده‌اند.
روزنامه جروزالم‌پست به نقل از یک دیپلمات همراه کلینتون، گزارش داد: کلینتون در این دیدار «اسرائیل قوی و پرتحرک» را برای آمریکا حیاتی خوانده است. بنابراین گزارش ستاد انتخاباتی کلینتون تصریح کرد که گفت‌وگوی هیلاری کلینتون و نتانیاهو بر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 متمرکز بوده است.
کلینتون در این دیدار متعهد شده «برای اجرا و اعمال توافق هسته‌ای با ایران همکاری‌های نزدیک با اسرائیل را ادامه بدهد.» وی همچنین از راهکار دو دولتی جهت ایجاد سازش بین فلسطین و اسرائیل تأکید کرده است.
بنیامین نتانیاهو پیش از دیدار با کلینتون، دیداری با «دونالد ترامپ» کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در «برج ترامپ» در منهتن نیویورک داشت. بنا بر گزارش روزنامه «جروزالم پست»، دیدار نتانیاهو و ترامپ پشت درهای بسته انجام شده است. دفتر ترامپ اعلام کرده است که در این دیدار، طرفین «گفت‌وگوی مفصلی» در مورد توافق هسته‌ای با ایران و مسائل منطقه خاورمیانه داشته‌اند.
به نظر می‌رسد که ترامپ در این نشست به طرح جنجالی‌اش برای دیوارکشی در مرز مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاقچیان مواد مخدر هم اشاره کرده است. در بیانیه ترامپ آمده است: آقای ترامپ و نخست‌وزیر نتانیاهو بحثی طولانی در مورد تجربه موفق حصارکشی امنیتی برای حفظ امنیت مرزها، داشتند.
ترامپ در این دیدار وعده داده است که روابط آمریکا و اسرائیل با پیروزی او در انتخابات بیش از پیش تقویت شود. او گفته در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، بیت المقدس را به عنوان «پایتخت» اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند این دیدار حدود یک ساعت و نیم به طول انجامیده است.