kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷

پیروزی بزرگ مقاومت در سوریه شمال حلب آزاد شد

نیروهای مقاومت و ارتش سوریه طی یک پیشروی موفق و با حمایت رزمندگان فلسطینی دیروز موفق شدند شمال حلب را به طور کامل آزاد کنند.


سرویس خارجی-

نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به همراه رزمندگان «لشکر قدس» فلسطین اردوگاه «حندرات» را در شمال حلب آزاد کردند. اردوگاه حندرات همان مکانی است که عناصر گروه تروریستی «نورالدین زنکی» وابسته به ارتش آزاد، دو ماه قبل یک کودک 12 ساله فلسطینی رابه بهانه حمایت وی از ارتش آزاد، سربریده بودند.
ارتش سوریه دیروز همچنین، شهرک صنعتی «شفیف» در شمال شهر حلب را تحت کنترل کامل خود درآورد.
از دیگر مناطقی که به دست نیروهای دولتی و مقاومت آزاد شده، بیمارستان «کندی» است. این بیمارستان یادآور مقاومت اسطوره‌ای شماری از نیروهای سوری است که تا آخرین گلوله خود، مقابل عناصر «جبهه النصره» مقاومت کرده بودند و سرانجام پس از اتمام مهمات، به دست تکفیری‌ها به رگبار بسته شدند.
با پیشروی‌های جدید، محور شمالی حلب کاملاً تحت کنترل ارتش سوریه و مقاومت قرار گرفت و خطوط تدارکاتی ترکیه به تروریست‌های حلب، از این محور هم قطع شد.
پیشروی در شرق
و جنوب حلب
همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در شمال شهر «حلب»، جنگنده‌های سوری و روسی بیش از پنج موضع مهم تروریست‌ها را در شرق این منطقه در هم کوبیدند.
شبکه العالم خبر داده، دیروز جنگنده‌های ارتش روسیه و سوریه پایگاه‌های عناصر تروریستی را در «العامریه»، «السکریه»، «شیخ سعید»، «بستان القصر»، «الکلاسه» و مناطق شرقی حلب را ده‌ها بار بمباران کردند. در این حملات ده‌ها تن از نیروهای دشمن کشته و مجروح شدند.
ارتش سوریه علاوه بر آن، محور «العامریه» به «راموسه» در جنوب حلب را هم تحت کنترل خود درآورده است.
جمعه گذشته و پس از اتمام آتش‌بس رسانه‌های سوری از عملیات گسترده ارتش سوریه و همپیمانانش در شرق حلب خبر داده بودند.
گروه‌های تروریستی نیز در واکنش به پیشروی و حملات ارتش سوریه، محله‌های مسکونی «تشرین»، «الرواد» و «الثانی» شهر حلب را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. از تلفات احتمالی این حملات خبری نرسیده است.
آمریکا صلاحیت ندارد
خبرگزاری جمهوری اسلامی اما نوشته «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، طی یک مصاحبه اختصاصی با «راشا تودی» اظهار داشت که آمریکا برای اجرای توافقی که خودش آن را منعقد کرده، اراده سیاسی ندارد و به همین خاطر، صلاحیت میانجیگری صلح را هم ندارد.
وی گفت: «دولت آمریکا یک میانجی واقعی نیست... اگر کسی نتواند بین این تروریست‌ها و آن تروریست‌ها تمایز قائل شود، نباید وانمود کند که قصد دارد به خصومت‌ها پایان دهد.» منظور جعفری از این جملات، وعده‌ای است که آمریکا در توافق آتش‌بس اخیر داده بود، مبنی بر اینکه تروریست‌های تندرو را از گروه‌های مسلح (به اصطلاح) میانه رو تمییز دهد.
نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه گفت: «آنها (تروریست‌ها) که به پول سعودی‌ها، آموزش ترکیه، حمایت آمریکا، بودجه قطر و غیر مجهز شده‌اند، آمده‌اند تا مردم را بکشند.
(اما) دیگر بس است، نقاب‌ها اکنون افتاده‌اند و ما هم از این شرایط خسته شده‌ایم.»
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز بار دیگر از عملکرد آمریکا در سوریه انتقاد کرد و گفت: «خودداری آمریکا از جدا کردن تروریست‌ها از معارضین، این فرضیه را تقویت می‌کند که هنوز طرح‌هایی برای سرنگون کردن (بشار) اسد (رئیس جمهوری سوریه) وجود دارد. با این حال، لاوروف این را هم گفت که باید از شکست توافق حاصل شده بین مسکو و واشنگتن (در مورد آتش‌بس) جلوگیری کرد. طبق توافق فوق، یک آتش‌بس موقت (7 روزه) در سوریه برقرار شده بود. این توافق تا دوشنبه گذشته دوام داشت چرا که آمریکا با حمله به پایگاه نظامیان سوری در دیرالزور 83 سرباز سوری را کشت و 100 نظامی دیگر را زخمی کرد.