kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷

اخبار ویژه



همه اعتراض هیئت ایرانی و یک سطر پاسخ سخنگوی آمریکایی!
سفر هیئت ایرانی به نیویورک و شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با اظهار گلایه از اهمال و تعلل آمریکا در اجرای برجام پایان یافت. متقابلاً آمریکا می‌گوید برجام را به طور کامل اجرا کرده است!
رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به گفتن این عبارات بسنده کرد که؛ «ایالات متحده به خوبی می‌داند که برجام، سند چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن تخلفی بین‌المللی تلقی خواهد شد و اعتراض جامعه جهانی را برخواهد انگیخت. هرگونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی‌اعتباری بیشتر می‌انجامد. تعلل در اجرای تعهدات قانونی اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.» این سخنان طبعاً می‌شد از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز عنوان شود. بعد از سخنرانی روحانی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «آمریکا همه تعهداتش براساس برجام را انجام داده است.»
سحر نوروززاده - مشاور امنیتی کاخ سفید که به تازگی به عنوان سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا معرفی شده- در پاسخ به این سؤال که «آقای روحانی گفتند واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی تعلل دارد؛ آیا از این نگرانی‌های دولت ایران آگاهید و آیا برنامه‌ای برای برطرف کردن این نگرانی‌ها دارید؟» تصریح کرد؛ «باید تأکید کنم که آمریکا همه تعهدات برجامی خود را انجام داده است.»
خانم سخنگو ادامه داد: «... ولی با همکاری 5 به علاوه یک و ایران تلاشهایمان را ادامه می‌دهیم و تیم‌هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری با شرکت‌های بین‌المللی در تماس‌اند تا روشن کنند که لغو تحریم‌ها یعنی چه و ما از تجارت مجاز با ایران جلوگیری نمی‌کنیم.»
مجری صدای آمریکا به همزمان شدن اعلام خبر صدور مجوز 17 فروند ایرباس و چند فروند بوئینگ به ایران با حضور روحانی در نیویورک هم اشاره کرد و پرسید که آیا این کار «از قبل برنامه‌ریزی شده و هدفمند بود؟» نوروززاده پاسخ داد: «نه، از قبل برنامه‌ریزی نشده بود ولی حل مسائل فنی زمان‌بر بود.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که فعالیت خود را از پنتاگون آغاز کرده افزود: امیدوارم دولت ایران، از این پرنده‌های آهنین درست استفاده کند.
آقای روحانی دیروز در بازگشت به تهران نیز گفت: در نیویورک جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و در سطح مدیران کل دو جلسه برگزار شد و در جلسه وزرا همه با قاطعیت به آمریکا گفتند که این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.
روحانی افزود: این موضوع مهمی است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می‌شود 6 کشور موضع واحد دارند یعنی همان موضعی که ایران داشت موضعی بود که آن 6 کشور داشتند. بنابراین از این نظر یک توفیق بود که ما در برجام هم باید از فضای آن استفاده کنیم و هم اگر تخلفی می‌بینیم با قاطعیت با آن برخورد کنیم(!)
روحانی این را هم گفت که «رئیس جمهور فرانسه خودش مطرح کرد که ما این همه زحمت کشیده‌ایم و به توافق رسیدیم حال اینکه نمی‌شود کشوری بخواهد اخلال در مسائل بانکی ایجاد کند» اما توضیح نداد که دولت فرانسه در 8 ماهه پس از اجرای برجام و نقض مکرر آن، کدام اعتراض را به دولت آمریکا انجام داده است؟!
توقف آقای روحانی در حد گلایه و شکوائیه از آمریکا و دلخوشی به «تذکر» به آمریکا در حالی است که آمریکا به اعتبار گرفتن امتیازهای یکطرفه از دولت روحانی در برجام و همچنین اظهار ضعفی که روحانی و حامیانش در بحبوحه مذاکرات مکرراً انجام دادند، هیچ عامل بازدارنده‌ای در مقابل نقض برجام نمی‌بیند. در حقیقت دولت، تمام امتیازهایی را که می‌شد ضمانت اجرای برجام از سوی آمریکا باشد، پیشاپیش و با سخاوت تمام واگذار کرده است! فرانس پرس و رویترز هم اکنون می‌گویند تحریم‌ها سر جای خود باقی است و هیچ بانک بزرگ یا متوسط اروپایی نمی‌تواند با ایران همکاری کند.
همچنین معلوم نیست تذکر کذایی کمیسیون مشترک به آمریکا- که حتی به صورت رسمی در رسانه‌ها منتشر نشده- قرار است به چه کسی بربخورد یا کدام بدعهدی در عدم لغو تحریم‌ها را جبران کند؟
یادآور می‌شود در حاشیه گله و شکایت‌های بی‌رمق آقای روحانی، محمد جواد ظریف با جان کری دیدار کرد.

مسئولیت‌گریزی وزارتخانه‌ها در گرانی کالاهای اساسی
در حالی که دولت مدعی کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن است، کالاهای اساسی روی خط گرانی حرکت می‌کنند.
به گزارش جام‌جم، گرانی مواد غذایی که در چند ماه اخیر به طور جسته و گریخته رسانه‌ای شده بود، هم‌اکنون مورد تایید تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی قرار گرفته است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته، بهای تخم‌مرغ 23/4 درصد، برنج 46/9 درصد، حبوبات 27/7 درصد، میوه‌‌های تازه 27/4 درصد، گوشت قرمز 7 درصد، گوشت مرغ 17 درصد، قند و شکر 48/9 درصد، چای 15/1 درصد و روغن نباتی نیز 4 درصد افزایش داشته وتنها قیمت سبزی‌های تازه 1/5 درصد کاهش یافته است.
در  حالی که چندی پیش نرخ تورم مرداد سال جاری از سوی مرکز آمار 8/7 درصد اعلام شد اما واقعیت‌های اقتصادی بخصوص در سفره مردم حکایت از روند صعودی قیمت‌ها دارد.
نکته جالب این که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت در این زمینه هر کدام به نوعی از روند افزایشی قیمت‌ها در بازار شانه خالی کرده و معتقدند این اتفاق در حیطه وظایف آنها نیست و وزارتخانه دیگر، مسئولیت کنترل قیمت را به عهده دارد. پاسکاری معناداری که در نهایت دوباره به زیان مصرف‌کنندگان و به نفع برخی دلال‌های بازار شده است.
به عنوان مثال، در حالی که طی ماه‌های گذشته قیمت برنج و شکر به عنوان محصولات پرنوسان رو به افزایش بوده و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را به گردن دیگری انداخته‌اند، بتازگی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت کالاهای یاد شده گفت: گران‌فروشی یک محصول یا چند محصول مانند گوشت مرغ در خرده‌فروشی‌ها و مغازه‌های سطح شهر به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد در همین حال محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تقسیم‌بندی تعیین قیمت بازار از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی گفت: تنظیم قیمت عمده‌فروشی با توجه به مسئولیت‌های تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی در راس موضوع قرار گرفته است و کنترل یا تعیین قیمت خرده‌فروشی به عهده دستگاه‌های دیگری چون سازمان حمایت، وزارت صنعت و اتاق اصناف خواهد بود.
آقاطاهر افزود: افزایش قیمت و نوسان‌های دوره‌ای برخی اقلام مثل شکر، برنج یا دیگر موارد، ناشی از ناهماهنگی میان دستگاه‌های مربوط است.

آمار بانک مرکزی درباره کاهش بیکاری خلاف واقع است
«برخلاف آمارهای بانک مرکزی، نرخ بیکاری نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.»
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در مصاحبه با فرارو گفت: «میزان نرخ رشد بیکاری بستگی زیادی به این دارد که چگونه محاسبه شود؛ اما اگر به آمار و ارقام کاری نداشته باشیم و به جامعه و زندگی مردم نگاه کنیم بنده احساس می‌کنم علی‌رغم آنچه گفته می‌شود، نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است.»
وی ادامه داد: «حتی تمام شاخص‌های اقتصادی از جمله تعمیق رکود این موضوع را تایید می‌کنند. از سوی دیگر ظرفیت‌های اشتغال به آن معنا ایجاد نشده و آنچه شاهد هستیم تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و نه ایجاد بنگاه‌های جدید است. لذا در مجموع به نظر می‌رسد اگر بیکاری افزایش پیدا نکرده باشد قطعا کاهش نیافته است.»
این کارشناس اصلاح‌طلب درباره آمار مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه طی سه سال گذشته سالانه بین 600 تا 700 هزار اشتغال جدید ایجاد شده است، گفت: «بنده خیلی نمی‌توانم این آمار را بپذیرم و به نظر می‌رسد ایجاد اشتغال جدید طی سه سال گذشته خیلی خیلی کمتر بوده است. از سوی دیگر در کنار ایجاد شغل جدید باید اشتغال‌هایی که از بین رفته است را نیز محاسبه کرد، یعنی باید خالص مشاغل را دید که اگر منظور این آمار، خالص مشاغل باشد باز هم این آمار را نمی‌توان پذیرفت.»
راغفر گفت: «محاسبات ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری افزایش یافته است. از سوی دیگر ارزیابی ما از نظرات فعالین اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تعداد بنگاه‌های فعال و با ده نفر نیروی کار در کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته که رقم آن نیز قابل توجه است و اتفاقا این بنگاه‌ها بیشترین تعداد شغل را ایجاد می‌کردند.»
راغفر در پاسخ به این سوال که آیا آمار وجود 2 میلیون و 500 هزار بیکار مطابق واقع است؟ گفت: «خیر؛ به نظر می‌رسد این رقم باید خیلی خیلی بیشتر باشد.»
وی ادامه داد: «این ارقامی که گفته می‌شود هیچ تناسبی با واقعیت موجود ندارد و قطعا بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم.»

سقوط 5 درصدی بورس در پسابرجام
«ارزش بازار بورس، ظرف 6 ماهه گذشته حدود 5 درصد سقوط کرد؛ چیزی که کمتر کسی انتظار آن را داشت.»
روزنامه شرق با اشاره به سقوط بازار بورس از کانال 80 هزار واحدی به 76 هزار و 450 واحد نوشت: بازار بورس امروز قریب به پنج درصد پایین‌تر ایستاده است؛ چیزی که کمتر سهام‌داری انتظارش را داشت. البته با در نظر گرفتن هزینه فرصت موجود در اوراق بدهی یا بازار رقیب پولی، شرایط ناخوشایندتر نیز می‌شود. پس از اینکه سال جاری با تخلیه رشد هیجانی ماه‌های پایانی سال گذشته همراه شد، افت ادامه‌دار شاخص نیز کلید خورد و درست سه ماه پیش در آخرین روز خردادماه شاخص کل تا نیمه کانال 72 هزار واحدی نیز سقوط کرد، ولی پس از یک دوره رشد کوتاه مدت در نیمه ابتدایی مردادماه بخشی از افت را جبران کرد و اکنون بیش از پنج درصد از کمترین میزان ثبت شده در شش ماهه ابتدایی سال بالاتر ایستاده است.
یادآور می‌شود بازار بورس یکی از مراکز مهم اقتصادی بود که انتظار می‌رفت پس از اجرای برجام رونق بگیرد اما به اعتبار توخالی از آب درآمدن بسیاری از وعده‌های برجامی، روند تحولات در بورس وارونه شد.

دولت تمام گشت و به آخر رسید عمر... ما همچنان مشغول وعده دادن هستیم!
 در حالی که کمتر از 11 ماه از عمر دولت یازدهم باقی مانده، معاون استاندار تهران می‌گوید همچنان مشغول آواربرداری شرایط گذشته هستیم!
شهاب‌الدین چاووشی به ایلنا گفته است: در حال حاضر هم صادرات غیرنفتی‌ ما در استان تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در برخی از شهرستان‌های خود اقدامات خوبی صورت گرفته و الان شاهد صدور گل و گیاه پاکدشت به روسیه و کشورهای اطراف هستیم. دولت نیازی  به تبلیغات نخواهد داشت. مردم خودشان در مناطق مختلف گشایش‌هایی را خواهند دید. البته قبول داریم مشکلی که سال‌هاست در کشور وجود دارد، موضوع بیکاری است.
وی افزود: برخی اقدامات دولت، آواربرداری شرایط گذشته است که در مواردی مثل برجام هم این آواربرداری هنوز به حد کافی نرسیده است.
چاووشی گفت:  توصیه‌های رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی هم توسط مسئولان استان تهران بسیار جدی گرفته شده است و هر هفته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با مسئولیت شخص استاندار تشکیل می‌شود و از همه دستگاه‌ها برنامه‌هایشان در زمینه اقتصاد مقاومتی اخذ می‌شود و تلاش‌هایی تحت هدایت ستاد اقتصاد مقاومتی کل کشور که معاون اول رئیس‌جمهور در راس آن قرار دارد، هم در حال انجام است.
تکرار برخی ادبیات دیکته شده از طرف پدرخوانده‌های طیف مدعیان اصلاحات و اعتدال نظیر «هنوز مشغول آواربرداری هستیم» در حالی است که بنابر اظهارنظر کارشناسان منصف - حتی در میان اصلاح‌طلبان - برخی عملکردهای دولت، کشور را تا سالهای طولانی گرفتار خسارت‌های سنگین می‌کند.