kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
با مرگ یکی از تظاهرکنندگان

اعتراض‌ها در شارلوت آمریکا بالا گرفت /اعلام وضعیت اضطراری در کارولینای شمالی

شارلوت بزرگترین شهر ایالت کارولینای شمالی آمریکا برای سومین شب متوالی شاهد شدیدترین اعتراضات به کشتار هدفمند سیاهان توسط پلیس نژادپرست آمریکا بود.


سرویس خارجی -

کشتار هدفمند سیاهان به دست پلیس آمریکا به بهانه‌های مختلف موضوع تازه‌ای نیست؛ براساس گزارش بی‌بی‌سی هر سال بیش از هزار نفر در آمریکا توسط پلیس کشته می‌شوند که اکثر آنها سیاه‌پوست هستند.
 طی چند سال گذشته اما شهرهای مختلف آمریکا شاهد خروش سیاهان علیه این کشتارها بوده اما رفتار پلیس کوچکترین تغییری نکرده و کشتارها همچنان ادامه دارد. پلیس‌های قاتل نیز به مرخصی با حقوق و مزایا فرستاده می‌شوند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و خشم مردم اندکی فروکش کند.
این بار کشتن یک سیاه‌پوست در شهر «شارلوت» ایالت کارولینای شمالی موج جدیدی از اعتراضات را به همراه آورده است. به گفته شاهدان عینی «کیث لامونت» سه‌شنبه گذشته در حالی هدف قرار گرفت که در خودروی خود نشسته و در حال خواندن کتاب بود! بنا بر اعلام جنبش «زندگی سیاه‌پوستان ارزشمند است» «کیث لامونت» دویست و چهاردهمین فرد سیاه‌پوستی بود که طی یک سال اخیر توسط ماموران پلیس آمریکا کشته می‌شود.
اما اعتراض‌ها به این جنایت طی سه روز گذشته به قدری شدید بود که فرماندار کارولینای شمالی مجبور شد حالت «فوق‌العاده» در شهر اعلام کند. مردم خشمگین اما بی‌توجه به اعلام حالت فوق‌العاده به خیابان‌ها ریختند و با پلیس تا دندان مسلح درگیر شدند. گزارش‌ها حاکی است چهارشنبه شب در جریان اعتراضات و به دنبال تیراندازی پلیس به سمت معترضین به نژادپرستی دستکم یک نفر از ناحیه سر هدف قرار گرفته و کشته شد. سخنگوی پلیس منطقه به شبکه «فاکس‌نیوز» گفته این فرد به دلیل شدت جراحات و در مسیر بیمارستان جان خود را از دست داده است. در پی کشته شدن این فرد، تظاهرات به خشونت کشیده شده و پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن جمعیت تلاش می‌کند.
تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد در جریان این اعتراضات چندین هتل، ساختمان اداری و رستوران در مرکز شهر توسط معترضان خشمگین به آتش کشیده شده و پلیس نیز سعی دارد با شلیک گاز اشک‌آور بر اوضاع مسلط شود. گزارش‌های دیگری نیز حاکی است با ناتوانی پلیس در تسلط بر اوضاع، نیروهای گارد ملی آمریکا وارد شهر شده و با پوشش کامل نظامی و اسلحه در کنار ساختمان‌های دولتی و سایر اماکن در شارلوت مشغول به دیده‌بانی و نگهبانی هستند تا از تخریب بیشتر اموال عمومی به دست سیاه‌پوستان جلوگیری کنند. در جریان این ناآرامی‌ها همچنین 44 تن از معترضان دستگیر شدند. 9 نفر دیگر از معترضان هم در جریان این خشونت‌ها زخمی شده‌اند.
درخواست برای تحریم شارلوت
برخی روحانیون و فعالان سیاه‌پوست خواستار تحریم اقتصادی شهر شارلوت شده‌اند. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز از پلیس خواسته تا جسد «اسکات» و تصاویر گرفته شده دوربین‌ها  از این رویداد را منتشر کند.