kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

پلیس نیجریه راهپیمایی هواداران شیخ زکزاکی را به شدت سرکوب کرد

پلیس ضد شورش نیجریه با یورش به تظاهرات مسالمت‌آمیز شیعیان نیجریه که خواستار آزادی شیخ زکزاکی رهبر دربندشان بودند شماری را زخمی و تعدادی را نیز بازداشت کرد.


هزاران نفر از مردم و اعضای جنبش اسلامی نیجریه روز پنج شنبه از شهرهای مختلف این کشور خود را به ابوجا پایتخت رسانده و با برپایی تظاهرات خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی و قریب به ٢٠٠ نفر از پیروان وی که از 9 ماه گذشته تاکنون، بدون هیچگونه محاکمه‌ای در بازداشت بسر می‌برند شدند.
اما پلیس ضد شورش نیجریه که قبلا نیز وحشیگری خود را در کشتار مسلمانان این کشور به اثبات رسانده با بستن جاده‌های منتهی به پایتخت و همزمان یورش به تظاهرات شیعیان در ابوجا این تظاهرات را سرکوب کرد.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که با در دست داشتن تصاویری از شیخ زکزاکی به سوی سازمان حقوق بشر در حرکت بودند با حمله نیروهای پلیس مواجه شدند. پلیس ضدشورش نیجریه با گاز اشک‌آور و با شلیک گلوله‌های جنگی با شرکت‌کنندگان در تظاهرات برخوردکرد.
به گزارش فارس در تظاهرات روز پنج شنبه در شهر أبوجاء ، بیش از 100 نفر توسط پلیس دستگیر شدند و 8 تن از زنان شیعه نیز توسط پلیس ربوده شده و هنوز خبری از سرنوشت آنان ، در دست نیست. به دنبال ادامه راهپیمایی مسالمت‌آمیز هواداران جنبش اسلامی نیجریه برای آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی یکی از مقامات پلیس نیز در کنفرانسی خبری درباره برگزاری تظاهرات در حمایت از این عالم نیجریه‌ای هشدار داد.
شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از ۹ ماه پیش و در جریان یورش وحشیانه نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیهًْ‌الله و منزلش در زاریا، دستگیر و به مکان نامشخصی انتقال داده شد. در این حمله دستکم 2 هزار نفر از شیعیان زاریا به شهادت رسیده و شیخ زکزاکی به همراه همسرش به مکان نامعلومی منتقل شدند. اخبار و شنیده‌ها حاکی از این است که شیخ زکزاکی بر اثر اصابت گلوله به چشم وی، دید کامل یک چشم خود را از دست داده و چشم دیگرش نیز در وضعیت خطرناکی قرار گرفته و در صورت تأخیر در رسیدگی پزشکی به آن در معرض نابینایی کامل قرار دارد.