kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶

تظاهرات در بروکسل علیه پیمان تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا

هزاران نفر از مردم بلژیک در اعتراض به پیمان تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و آمریکا مقابل نهادهای اروپایی در بروکسل تظاهرات کردند.



پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری آزاد اروپا- آمریکا (تی‌تی‌آی‌پی) پیمانی است که میان اتحادیه اروپا و آمریکا پیشنهاد شده است. با وجود مذاکرات 3 ساله میان آمریکا و اتحادیه اروپا درباره پیمان تجارت آزاد، اختلافات میان دو طرف بر سر مسائل مختلف همچنان پا بر جا است. منتقدان می‌گویند اجرایی شدن این توافق به  حقوق کارگران  و مصرف کنندگان در اروپا لطمه خواهد زد و برنامه‌های محافظت از محیط زیست را در اروپا تضعیف خواهد کرد از طرفی باعث از دست رفتن هزاران شغل خواهد شد. منتقدان همچنین معتقدند، این پیمان بیش از این که به نفع اروپا باشد، به نفع آمریکاست.
دور جدید این مذاکرات در اکتبر (مهرماه ) از سر گرفته خواهد شد و تلاش می‌شود تا پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در ژانویه نهایی شود، به همین دلیل مخالفان این پیمان، تحرکات خود را در سراسر اروپا گسترش داده‌اند تا هر طوری که شده مانع امضای این پیمان شوند.
در ادامه این اعتراضات اما روز سه شنبه هزاران نفر از مردم و نمایندگان اتحادیه‌ها و سندیکاهای مختلف، نمایندگان سازمان‌های اجتماعی، فعالان حقوق بشر و گروه‌های کشاورزی بلژیک در مناطق مرکزی شهر بروکسل تجمع کردند و خواستار توقف مذاکرات در این خصوص شدند.معترضان در بروکسل با ساخت نمادی از اسب تروا و انتقال آن به مرکز شهر ، توافقات تجاری اروپا با آمریکا و کانادا را  به چالش کشیدند.
به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، این تظاهرات سه روز پس از تظاهراتی صورت گرفت که طی آن چیزی در حدود 163 تا 320 هزار نفر در هفت شهر آلمان علیه این پیمان روانه خیابان‌ها شدند.